Gå til innhold

Biloppretter/Bilmekaniker

Ranger emnet

Margido

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er i den posisjonen at jeg har gått 2 skoleår for mye. Har utdannet meg til noe jeg ikke ønsker å jobbe med, men det finner man sjelden ut av før det er forseint.

Akkurat nå har jeg veldig lyst å jobbe som biloppretter/lakkerer, men selvfølgelig har de ikke linjen her jeg bor, så må flytte til en annen kommune hvis jeg skal gå den. På grunn av at samboeren min går høyskole er det uaktuelt, så finnes det noen andre måter? Går det an å gå bilmekaniker, men så få jobb og jobbe som oppretter? Altså, ta opplæring i bedrift som oppretter? Har sjekka litt på vilbli.no, men blir ikke klok.. Så håper det er folk her inne som kan litt om dette. Takk for svar :-)

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en på jobben som har gjort det ja. Han var først mekanikerlærling, og fikk fagbrev som mekaniker, men så begynte han som oppretter, og har jobbet med det i 5 år nå (Han har enda ikke tatt fagbrevet da men. Han stresser vel ikke med å melde seg opp til prøve..)

1973 Pontiac Firebird

2007 VW Passat 2.0 TDI

[X] 1961 VW Boble

[X]1983 VW Golf MK1 OldSchool

[X]1988 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du først har et fagbrev innen et fag, så trenger du bare og jobbe et år for og få nytt brev.... veit ikke hvor langt deg gjelder, men jeg har fagbrevet som oppretter. så jeg kan jobbe et år som mekaniker. og få fagbrevet som mekaniker også... veit ikke om det går om jeg feks hadde hatt fagbrev som snekker....

et godt tips jeg kan gi deg hvertfal.. det er og prate med opplæringskontoret der du bor. de skal kunne hjelpe deg med det meste..

kawazaki zx9R Ninja... :) (lappløs)

------------------------------------------

bmw 318I E-36 94 mod (solgt)

*signatur redigert pga regelbrudd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde du la det bli slik...

Jobbe med en ting som gir deg gode inntekter...

Så du kan leke med bil etter jobb...

Du vil MÅTTE gå x antall timer på Lørlinge skole for å kunne ta nytt fagbrev...

(Om det SER morro ut å leke oppretter/lakkerer på ett merkeverksted, så tror jeg du bør lukke opp øynene MED EN GANG....)

De fleste ender opp i en jobb der de BARE skal produsere...

Altså få ferdig flest biler fortest mulig...

Å så kan du jo fundere på om hvor ENKELT det er å være lakkerer...

Når du nå får vite at de fleste lakk koder finnes i 2-7 nyanser av hver farge...

HVEM tror du får kjeft hver gang en tulling med bil til rep ikke liker den fargen du har smørt på???

Å hvor lett er det å finne rett nyanse???

Tester er gjort...

10 mann - 10 like platebiter....

1 lakksprøyte med farge, rett innstilt, INGEN fikk røre noe teknisk annet enn å lakke sin bit...

1 lakksprøyte med klarlakk, samme her...alle lakket kun sin bit...

Resultatet:

10 forskjellige farger/nyanser...

Men det kun fordi 10 pers , lakker på sin måte og da blir det ikke likt...

Så lakke er det lett tror du???

Oppretter? tja...

LIKER du Zink røyk og sveiserøyk fra galvaniserte plater..blyet i tinn, støvet i sparkel, vond rygg, utslitte knær, skuldre og håndledd??

dårlig hørsel, ingen luktesans, ( lukter kun sterk parfyme og sur promp)

Ja hver så god...

:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider