Gå til innhold

Trimme en b20, en del spørsmål

Ranger emnet


Olsen240

Anbefalte innlegg

Heisann

Har litt planer for motoren min framover

Den skal ikke trimmes til det ultimate men ha litt mere krutt en orginalt og være mest mulig holdbar.

Så da har jeg gått til anskaffelse av Dobble Su og skal trimme litt utifra disse.

 

Så da lurer jeg på hva må jeg gjøre videre?

 

Har planer om cirka 120-140 hk

 

Hva er da det enkleste billigste og mest holdbare å gjøre for å få den nevnte effekten ut ifra en gammal b20

 

og ikke minst overhaling, hva bør byttes på motoren før trimming?

tenker da på stempler, veivlager osv?

 

Mvh David

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp med engang doble webere eller dellortoforgassere.. MYE lettere å nå HK'effekten du er ute etter.. Jeg har en b20 borra til 2.2, steg 3topp ganske kvass kam, porta toppen, slipa toppen, orginalt når dem ordna steg 3. Fine innsug, fin eksosgrenrør, 3" resten.. 2 dobble 45" dellorto..

 

Havner på ca 200hk.. 160-200hk

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp motoren min da... steg 3 topp,høvlet 4mm i forhold til org topp, kg6 kam, letta svinghjul, 2x45 solex gassere, trakter, ambefaler ikke å borre til 2.2 da sylinder veggene blir tynne å ovale ved litt hard kjør, ( har hatt det også serdu)

min motor gjekk som FAEN.. var så satans akselerasjon på den (:

Opel kadett b Fastback 1968 prosjekt,

corrado g60, kadett c 75, escort mk1++

 

OPEL 4EVER!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe serlig mer en 92mm borring er ikke noe god ide, men det er da vi begynner å gjøre noe med veieva.... :)

også fikk du både 2,2 og 2,4 liter.....

 

det eneste du trenger å gjøre for å opnå 120-140hk.

plane, ta alle skarpekanter i frbrenningsrommet for å minske faren for tenningsbank.

så tar du litt småfiks og grader i innsugskanalene.. og en K eller D kam så er du der....

Men med SU kommer den til å sluke bensin...

Tyggern:04 V70N titanium sport edition

96 945 turbo(bruks kjærre)

01 VW polo 6n2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M rådene til Volvo er nøyaktig samme mål som orginal rådene i B20 med den 8 bolta veiva men mye sterkere.

Det blir ingen kompresjonsendring ved å bytte til disse men derimot en mye mer driftsikker B20..

 

forskjellen på den den 6 boltede og den 8 boltede er at rådene til den 6 bolta er mye sterkere, derfor bytter de til M råder i den 8 boltede.(det er også mange andre små forskjeller på de men det er i hovedsak at råder og veiv er anderledes, samme veiv lager og krysspinne i 8 bolt som B19,B21,B23 men slag lengden og rådelengden er den samme)

 

Det mange gjør når de turbokonvertere er at de bytter til M råder og bruker enten neddreide B21A stempler med lav grop eller B21ET stempler som jo er lavkomp stempler. dette krever selvfølgelig også borring til 92mm.

Det finnes også noen topppakninger som er litt tykere en de orginale.

Det går helt fint å turbo konvertere uten å gjøre noe med kompresjonen også.

Tyggern:04 V70N titanium sport edition

96 945 turbo(bruks kjærre)

01 VW polo 6n2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er temmelig sikker på at jeg har 6bolta veiv, mener å huske det etter jeg bytta veivtetninga bak, lurer da på hva som er best? 8bolt eller 6bolt, som du skriver over her virker det jo som om 6bolt er mest slitesterkt orginalt. Men mener å ha hørt at folk gjerne vil ha 8 bolts veiv.. kan dette stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 bolt er dessidert sterkest orginalt. den holder godt til 200Hk

8-bolt er enklere å få deler til som holder godt over 250Hk

i og med at man kan bruke litt deler fra B21/23 men dette krever jo da borring til 92mm noe som ikke er veldig billig

 

jeg kjører 6 bolt og 92mm borring med eksenterslipt veiv +++++++

den har gått i snart fem år den uten store problemer..

ikke kan jeg si den er pent brukt heller.

 

6 bolt billig og opp til hvertfall 200Hk

8-bolt litt dyrere og kan holde til langt over 300Hk (turbo)

 

men uansett så er 150 Hk ikke noe problem på noen av de

Tyggern:04 V70N titanium sport edition

96 945 turbo(bruks kjærre)

01 VW polo 6n2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en S-kam, marine topp og 40 solex, 2" sportseksos og grenrør. Da lunker du fort borti 120 hallingkast på original innmat.

 

Kjøp med engang doble webere eller dellortoforgassere.. MYE lettere å nå HK'effekten du er ute etter.. Jeg har en b20 borra til 2.2, steg 3topp ganske kvass kam, porta toppen, slipa toppen, orginalt når dem ordna steg 3. Fine innsug, fin eksosgrenrør, 3" resten.. 2 dobble 45" dellorto..

 

Havner på ca 200hk.. 160-200hk

 

Har du bremsa motor din? Eller bare anslår du dette? Tviler sterkt på at det oppsettet der holder til 200hk men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår