Tortilla Skrevet Desember 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2008 Muligens nyttig info for eiere av biler med samme symptomer....? Mitsubishi 4D68 motor, 2L firesylindret turbodiesel, vannkjølt turbo, pumpemotor, ingen intercooler. Etter noen minutters tomgang kom det en diger blåfarget eksossky ved igangkjøring. Tiltagende oljelekkasje fra motor. Noe ånding ved avmontert oljepåfylling. Etterhvert misser turboen og bilen går som en dass. Innsugslange demontert og det er olje i slangen og slark i kompressorhjulet. Slarken er såpass at hjulet kan berøre huset og det forklarer mangelen på kraft. slarken slipper også gjennom smøreolje som følger gjennom innsuget og gir blårøyk. Tydligvis undertrykk i innsug (i forhold til oljetrykk i turbo) ved tomgang (drar inn olje). Turbo byttet. Motor "henger" fremdeles, friskner til for så å dø igjen. Dieselfilter byttet. Deretter er alt som før :) Oljelekkasjene fra motor er også så godt som borte Trolig ga enten eksoshjulet eller kompressorhjulets tetninger for dårlig tetning slik at enten turbotrykket eller eksostrykket fulgte oljereturledningen til bunnpanna og ga overtrykk i hele veivhuset som presset olja ut. Siter '88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI '00 Spacestar,'95 Spacewagon TD, '98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N '66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621 '73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Power 68 Skrevet Desember 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2008 Takk for nyttig info. Hvor gammel er er bilen og hvor langt har den gått? Ble trekkrafta plutselig dårlig eller skjedde dette gradvis? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.