Gå til innhold

bil ødelagt under 2 uker etter kjøp.

Ranger emnet

desibel

Anbefalte innlegg

• Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sakset fra forbrukerportalen.no

Dine rettigheter innenfor kjøp av bil fra privatperson:

Kjøper du bilen fra en privatperson blir forholdet regulert av kjøpsloven i tillegg til avtalen du gjort med selgeren.

Reklamasjon

Har du kjøpt bil fra en privatperson, er det kjøpsloven som gjelder. I henhold til kjøpsloven har du en reklamasjonsrett på to år. Det er i tillegg et krav om du må reklamere innen rimelig tid etter du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.

”Som den er” - klausuler

I bruktbilkjøp mellom private hender det at man benytter en solgt ”som den er” eller lignende klausuler. En slik klausul vil ikke frita selger for alt ansvar. Dersom selger har holdt tilbake opplysninger, gitt feil opplysninger og/eller det er vesentlig misforhold mellom kjøpesummen og bilens verdi kan det likevel foreligge en mangel.

Så i mine øyer er det Ghost som opptrer som den tilbakestående her!

Kompisen din har absolutt rett på å få feilen reparert, les mer her: http://forbrukerportalen.no/rettighetsartikkel/kjop_av_bil_fra_privatperson_dine_rettigheter

Signatur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lover og regler er fint det, men når man tenker etter så er jo clutch en slitedel. Det kan godt tenkes at forrige eier aldri har lagt merke til noe sluring eller unormaliteter med sin bruk av bilen.

På et eller annet tidspunkt må jo clutchen bli så slitt at den begynner å slure. Dette skjer gradvis ja, men akkurat overgangen mellom å holde igjen og å slure vil jo komme plutselig. Og med en ny eier og en ny kjørestil så kan jo det være dråpen som får begeret til å renne over (regner med clutchen blir brukt mye i løpet av 2uker med ny bil, da tenker jeg ikke på herjing, men generell bruk).

Når det først begynner å slure så gjør man jo ikke saken bedre om man virkelig prøver å slure mest mulig (ta løst i 6.gir f.eks)... Håper kompisen din ikke har slura så mye at svinghjulet har tatt skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitedeler omfattes ikke av hverken garanti, kjøpslov eller noe annet.

Jeg regner med at heller ikke kjøper merka noe galt med clutchen da han prøvekjørte.

Og da har sikkert heller ikke selger merka noe.

Selvfølgelig er clutchen slitt på en bil som har gått 100k, men man merker ikke at den er utslitt før den er det. Og fra den begynner å slure til man ikke lenger kan kjøre kan det gå 5 kilometer.

Reglene er klinkende klare. Det må bevises at selger visste/ burde visst om feilen da han solgte bilen, hvis ikke er det ingen reklamasjonssak.

Så det beste man kan håpe på her er en snill selger, for rettigheter, det har man ikke.

Og til dere som er veldig belest på lover og regler, gå inn på Google, skriv clutch i søkefeltet, og les litt om hva det er, så kanskje dere vet litt om hva dere prater om neste gang

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo gjerne sånn med ting som blir gradvis slitt over tid at man ikke tenker over det.

Siden du har så god peiling på dette temaet så kan du kanskje forklare en ting jeg lurer litt på. Hvordan merker man hvor slitt en clutch er, dersom bilen har hydraulisk betjening av utløserarm/utløserlager?

Etterhvert som lamellen blir slitt vil jo bare mer hydraulikkvæske strømme inn i systemet, slik at pedalfølelsen blir tilnærmet uforandret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Braseth. Fint du spør for da slipper jeg :)

Det er en brukt ting folkens..

Pratet med en eldre fyr med alt på stell som vurderte nyere bil i dag. Anbefalte han å selge den gamle selv, men det turde han rett og slett ikke, for det kunne skje noe med en gammel bil og da kom det klager. Må si jeg forstår han, etter å ha lest denne tråden.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider