Gå til innhold

Skal godkjenne B230 FK i 240n

Ranger emnet


volvoturbo!

Anbefalte innlegg

Hei, skal godkjenne bilen min til våren med turbo i vognkortet. så lurer jeg på om det burde gå greit for å få godkjent det? Det er sånn at jeg må reise på volvo først el no? Har "250 hk opsett" på nå for å prøve, større dyser, IC , Chip , 3" eksos , har tenkt å ta av chipen og dysene når jeg skal godkjenne, men beholde eksosen og intercooleren. bilen er en 83 mod 244 gle. Skal også sette i truetrac sperre. bilen er delvis lakkert under og, bærebruer traverser og bakakselen. Hva ser de spesielt etter? Noen her har sikkert vært å gjort det hos biltilsynet så kan ikke dere fortelle åssen jeg må gjøre, evt. ikke gjøre.hehe. hadde vært supert;) På Forhånd , mange takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

250hk i en 13c? Isåfall sier jeg: LOL!

13c kan du tyyyne ut 220hk +- litt, men den lever ikke bra over 200hk. (over 1 bar == nono, bad boy leroy brown, baddest boy in the whole damn town.)

 

Om du skal godkjenne, ser de neppe chippene dine, de ser neppe dysene dine. De vil se på alt teknisk på bilen, se etter slakk, rust, ujusterte frontlykter, senkesett som ikke er godkjent, m.m., samt de vil måle avgass, sjekke bremser og gjerne prøvekjøre kjøretøyet ditt.

 

Det er bare å søke, henvis til volvo godkjente produktendringer.

Et eller annet sted, har jeg en søknad jeg sendte inn for 245en jeg hadde, som jeg solgte i sommer som var. Fikk innvilget b230ft/fk (litt vid godkjennelse, da motor ikke var innkjøpt på søknadstidspunktet). Jeg la inn noen fine grafer og slikt (ikke så veldig fine, men..).

 

Anyhow.. Om du gjør det enkelt for saksbehandleren, gjør saksbehandleren det enkelt for deg.

 

Møter du opp med masse påstander om at i volvo går alt greit, etc., så kan du risikere å få det vanskeligere.

 

dog., er mitt tips: søk før nyttår, da ryktet er at alt blir vanskelig/umulig til neste år.

 

Hvor mye medhold som er i ryktene, vet jeg ikke.. Men: why wait?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er bare å søke, henvis til volvo godkjente produktendringer.

Et eller annet sted, har jeg en søknad jeg sendte inn for 245en jeg hadde, som jeg solgte i sommer som var. Fikk innvilget b230ft/fk (litt vid godkjennelse, da motor ikke var innkjøpt på søknadstidspunktet). Jeg la inn noen fine grafer og slikt (ikke så veldig fine, men..).

 

 

Søkte du til vegdirektoratet eller statens biltilsyn.

 

Og elektronisk eller gamle måten?

http://www.volvo-racing.i2.no

Volvo 242 Turbo

Volvo 242 Turbo banebil 1984

Volvo 244 Arbeidsbil/Reservebil 1987

BMW 320d touring E46 2001(Familiebilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

250hk i en 13c? Isåfall sier jeg: LOL!

13c kan du tyyyne ut 220hk +- litt, men den lever ikke bra over 200hk. (over 1 bar == nono, bad boy leroy brown, baddest boy in the whole damn town.)

 

Om du skal godkjenne, ser de neppe chippene dine, de ser neppe dysene dine. De vil se på alt teknisk på bilen, se etter slakk, rust, ujusterte frontlykter, senkesett som ikke er godkjent, m.m., samt de vil måle avgass, sjekke bremser og gjerne prøvekjøre kjøretøyet ditt.

 

Det er bare å søke, henvis til volvo godkjente produktendringer.

Et eller annet sted, har jeg en søknad jeg sendte inn for 245en jeg hadde, som jeg solgte i sommer som var. Fikk innvilget b230ft/fk (litt vid godkjennelse, da motor ikke var innkjøpt på søknadstidspunktet). Jeg la inn noen fine grafer og slikt (ikke så veldig fine, men..).

 

Anyhow.. Om du gjør det enkelt for saksbehandleren, gjør saksbehandleren det enkelt for deg.

 

Møter du opp med masse påstander om at i volvo går alt greit, etc., så kan du risikere å få det vanskeligere.

 

dog., er mitt tips: søk før nyttår, da ryktet er at alt blir vanskelig/umulig til neste år.

 

Hvor mye medhold som er i ryktene, vet jeg ikke.. Men: why wait?

 

Har kasta den turboen for lenge sia da hehe;). Må jeg skrive søknad først? søskenbarnet mitt bestilte bare time for godkjenning, var hos volvo først og BT etter på og fikk godkjent med turbo i vognkortet. Tenk om det jeg ikke får godkjent den med turbo til neste år da??:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kasta den turboen for lenge sia da hehe;). Må jeg skrive søknad først? søskenbarnet mitt bestilte bare time for godkjenning, var hos volvo først og BT etter på og fikk godkjent med turbo i vognkortet. Tenk om det jeg ikke får godkjent den med turbo til neste år da??:(

 

Da sender du søknad til biltilsynet nå før det blir nyttår da, så søknaden blir merket med datoen. Da har du søkt i 08, og da er det det som gjelder.

http://www.volvo-racing.i2.no

Volvo 242 Turbo

Volvo 242 Turbo banebil 1984

Volvo 244 Arbeidsbil/Reservebil 1987

BMW 320d touring E46 2001(Familiebilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bare driter i å søke åsså heller bestille time når jeg er ferdig over nyåret om godkjenning av motorbytte.

 

why??

Send søknaden nå, så får du aksept eller avslag.

Får du avslag, klarer du før klagefrist er utgått.

 

Så har du aksept, viser den til sommeren, på gode sommerhjul (seff uten spacers, wunderbaum og denslags).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søknad er bare piss. Står jo i godkjenningspapirene hva som er lov. Bare å bestille time til godkjenning. Så lenge alt er rent å pent, alt er festet ordentlig osv... så er det da ikke noe problem. Er ting i henhold til volvo papirene får du aksept, hvis ikke avslag = bortkasta arbeid

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å sende søknad, men hvor skal jeg sende søknaden? Hvilken e-post? Fant to epostadresser i region nord;

 

E-post: firmapost-nord@vegvesen.no

E-post Teknisk svartjeneste: tnord@vegvesen.no

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har peiling på hva som skjer over nyttår som skal gjøre det så vanskelig å godkjenne? Nye regler? Isåfall, hvilke?

 

Har en 740 som skal godkjennes med turbo til våren og dette kom litt ubeleilig kan man si...

 

Faen som jeg hater byråkrater som alltid skal stikke kjepper i hjulene til folk som faktisk har en hobby.. De får sikkert en form for pervers nytelse av å gjøre livet surt for andre...

Virr virr virr, broom! Rupp rupp rupp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte vise mitt svar på søknaden, og så gjennomgikk vi den. Så gikk han over ALT på bilen, og gav meg mangler der det var, som jeg måtte ordne innen 1 mnd. Fikk mangellapp, og kunne vise bilen på alle autoriserte verksteder.

 

Jeg anbefaler absolutt å ha en ren bil, både inn og utvendig. Ingen løse deler, rent og pent i motorrom, ingen jalla jallamekk løsninger som er synlige. Gode jordingspunkter og en bil i god teknisk stand. Jeg hadde den originale IC på godkjenningen, samt originalt ladetrykk. Hadde han prøvekjørt med 1 bar så hadde han vel kanskje merket at det var litt mer enn 135hk. :P

 

Jeg hadde også justerbare stag med uniballs på godkjenningen, men disse brydde han seg ikke noe om. :)

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte du vise søknad?? Hørt at det er et hælvete å godkjenne i bergen, men her har jeg aldri hørt om at noen må ha søknad. Bare å ta med volvopapirene, så er det i orden. Var det brodern gjorde med 740`en sin, gikk helt fint det.

 

Å godkjenne neste år går nok helt fint. Er jo utslippene de bryr seg om, og de går jo ganske drastisk nedover ved å sette inn FK\FT, i forhold til en gammel forgasser bil. Dessuten så vet de at alle kommer til å trimme uansett. Hvis de skulle forandre noen regler måtte det bli å innføre en egen trimavgift på noen kroner pr HK eller no.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår