Gå til innhold

omega b plutselig død uten forvarsel

Ranger emnet


kosen

Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe meg mon tro...

 

Opel omega B 97 mod

stv

2.0 gli

 

Har opplevd to ganger den siste uken at når jeg skal vri rundt nøkkelen så skjer det ikke noe. Alt av lys på instrumentbordet blir borte. Og motoren vil ikke starte. Den er "død". Vifte, lys og radio virker helt fint. Er ikke noe som tyder på at det er for lite strøm.

 

Første gang dette skjedde så ga viking meg strøm, og den startet som bare det etter litt filing. Bilen fungerte da fint i nesten 3 dager. Og så skjedde det samme igjen. En kompis prøvde da å gi meg strøm, men det hjalp ikke (mulig det var litt for dårlig kontakt med kabelene). Så han slepte meg i gang. Og det funket helt fint.

 

Har startet og stoppet bilen flere ganger etter dette. Og den funker helt fint.

 

Så er mitt store spørsmål, hva er feil?

 

- Batteri?

- Starter?

- Rele?

- ???

 

Edit: viking målte at det var 13.66 amper inn på batteriet når bilen gikk på tomgang og kun parklys sto på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå satt batteriet på lading. er et såkalt lukket batteri. Slik at det kun er en indikator på det som viser om det er i orden eller ikke. Og den viste at batteriet må lades. Satser på at det er nok å lade batteriet. Hvor får man tak i en belastningstester?

 

 

 

Har målt ladespenningen på polene med kun parklys på. Og det viste 13.66 (muligens litt lite...)

 

 

 

Han som var med meg og hjalp meg sist. han sa at det klikket i motorrommet da jeg vridde rundt nøkkeln, men bilen ville ikke starte. Er et biltema batteri. mener det bare er ca 1 år på det. Så skal vel være en garantisak? Men skulle man hatt ny dynamo og som lader bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er godkjent lading men du kunne gjerne hatt bedre. trenger ikke være dynamoen(eller generator som det faktisk er på nye biler) sin feil. kan fort vekk ligge i batteripolene som må renses, dårlige koblinger og sånn.

 

hvis du vil teste batteriet under belastning kan du koble fra coilen og kjøre starteren mens du måler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde noe lignende på min, men det var tenningslåsen, ytterste tuppen på splinten var knekt, slik at jeg ikke fikk den lenger enn til første hakket på tenninga (el. var det andre) hvertfall ikke langt nok til at starteren slo inn. Men jo mer jeg forsøkte, jo mer "mjå" kjente jeg den ble når jeg vridde om nøkkelen.

 

På ett tidspunkt hengte den seg opp i "tennings" modus. (Da var den knekte tuppen løsnet helt fra resten av splinten) og jeg måtte ta av batteriet for ikke å tappe bilen mens jeg skrudde opp fanskapet for å få verifisert feilen.

2011 Audi A4 Allroad / 2011 Skoda Octavia 4x4 Ele Winter

2001 Passat TDI 4 Motion / 2004 Renault Laguna

1995 Opel Omega 2,5 V6 CD / 2002 Ford Focus 1,6

1998 Opel Astra 1,8 / 1985 Opel Ascona 1,8i
1983 Mazda 929 2,0 / 1980 Ford Taunus 2,0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått en del svar på forskjellige forum. Og trur alle har kommet med alle mulige løsninger på hva som kan være feil. desverre så er det slik at jeg ikke er noen mekaniker av noe slag. Så er det noen i brønnøysund området som kunne ha vært så snill og sett på dette for meg hadde jeg vært meget glad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Etter litt mer testing, så er jeg kommet frem til følgende:

 

Detter er en feil som kommer og går. Når den kommer så er det enten å slepe bilen i gang eller lade batteriet.

 

Så da kan man vel utelukke at det er batteriet?

 

Noen som kan konkretisere problemet bedre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde ala samme problemet på min bil. viser seg at kontaktfeil av minste grad i kontaktene i motorrommet kan gjøre slik. jeg tok av alle kontaktene av de som ligger framme ved luftfilter samt de som ligger på høyre og venstre side av motorblokk. sprayet med crc spray og satt de skikkelig på igjen. tror en av disse kontaktene forstyrrer på startsperra. min bil slutta i alle fall etter det. tar deg ca 10 min å gjøre akkurat dette. vet at kontakt ved luftmassemåler osv trekker enormt med strøm i alle fall.

 

et annet problem jeg har hadd med 2 opler av den slag, er rett og slett for dårlig jordingskabel til batteri. men tror ikke den dør helt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår