Gå til innhold

elektrisk dieselpumpe chevy k2500

Ranger emnet


3000

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg nylig en pickup k2500 med 6,2.På denne sitter det en elektrisk dieselpumpe under bilen. På torpedoveggen står releèt som skal slå denne av og på. Selger sa at releèt var defekt og hadde koblet pumpen på en bryter som eg slo på når jeg startet bilen. Har nå kjøpt nytt rele og det viser seg for at det ikke var releèt som var defekt, da bilen på fredag stoppet på grunn av dieselmangel...

Så til problemet: er det noen som vet hva som gir signal til releèt om å starte pumpen?

Tror den bare skal gå ved "tung høyrefot" da bilen fungerer helt fint ved "vanlig" kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg nylig en pickup k2500 med 6,2.På denne sitter det en elektrisk dieselpumpe under bilen. På torpedoveggen står releèt som skal slå denne av og på. Selger sa at releèt var defekt og hadde koblet pumpen på en bryter som eg slo på når jeg startet bilen. Har nå kjøpt nytt rele og det viser seg for at det ikke var releèt som var defekt, da bilen på fredag stoppet på grunn av dieselmangel...

Så til problemet: er det noen som vet hva som gir signal til releèt om å starte pumpen?

Tror den bare skal gå ved "tung høyrefot" da bilen fungerer helt fint ved "vanlig" kjøring.

 

Den pumpen skal gå hele tiden for å mate injeksjonspumpa. Denne blir med tiden gradvis dårligere med den bivirkningen at elektronikken (FSD) til injeksjonspumpa overbelastes og går istykker.

 

Mange monterer en "Holley Blue" elektrisk pumpe samtidig som de modifiserer dieselreturen i filtersystemet og monterer bedre kjøling til FSD.

 

Masse info om dette på http://www.offroad.no og http://www.v8dieseltech.net

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg nylig en pickup k2500 med 6,2.På denne sitter det en elektrisk dieselpumpe under bilen. På torpedoveggen står releèt som skal slå denne av og på. Selger sa at releèt var defekt og hadde koblet pumpen på en bryter som eg slo på når jeg startet bilen. Har nå kjøpt nytt rele og det viser seg for at det ikke var releèt som var defekt, da bilen på fredag stoppet på grunn av dieselmangel...

Så til problemet: er det noen som vet hva som gir signal til releèt om å starte pumpen?

Tror den bare skal gå ved "tung høyrefot" da bilen fungerer helt fint ved "vanlig" kjøring.

 

Den elektriske pumpen du snakker om er en fødepumpe. Den leverer alt drivstoffet hovedpumpa skal sende med høyt trykk til sylindrene. Denne pumpa er billig og har en levetid på 100-150.000 km.

 

Dersom denne pumpen fungerer riktig skal du høre at den starter så snart du slår på tenningen. Da bygger den opp trykk til hovedpumpen. Signalet kommer alltså fra tenningen når denne er slått på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig, denne MÅ levere stoff til hoved (høytrykks) pumpa, da den mekaniske diesel pumpa er en trykk pumpe og ikke en suge pumpe må den fødes av en lavtrykks pumpe.

 

Og når den ikke virker som den skal så får jo heller ikke hoved pumpa stoff til å pumpe videre.

 

Kan jo prøve å tjuvkobble føde pumpen for å se om det er den som kødder eller om den ikke får strøm.

 

 

Lykke til.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg har åpnet og sjekket det gamle releèt som ble byttet ut og funnet ut at det er i orden. Så har jeg nå tjuvkoblet pumpen slik den var når jeg kjøpte bilen så den iallefall går til jeg får en ny (den går men høres ikke helt "frisk" ut).

Viss releèt skal få spenning fra tenninga er det vel bare å begynne å feilsøke for pumpa starter ikke når jeg skrur på tenninga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg har åpnet og sjekket det gamle releèt som ble byttet ut og funnet ut at det er i orden. Så har jeg nå tjuvkoblet pumpen slik den var når jeg kjøpte bilen så den iallefall går til jeg får en ny (den går men høres ikke helt "frisk" ut).

Viss releèt skal få spenning fra tenninga er det vel bare å begynne å feilsøke for pumpa starter ikke når jeg skrur på tenninga...

 

Pumpen er lett å demontere. Koble denne direkte til batteriet, eller la pumpen stå der den står og bruk lange ledninger. Når du kobler den til direkte skal den gå. Dersom den lager litt ekkel lyd er det kanskje fordi den begynner å bli sliten. Ny kan kjøpes hos Aarnes som nevnt eller US Auto Parts, Steinar Stolen, Phoenix US Cars, Autonova, USA ford parts, Classic auto parts, osv. for å nevne noen.

 

Det er i det hele tatt mange firma i Norge som leverer deler til amcar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår