karljoh Skrevet Desember 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2008 Skal lege lokket kasse til TS-W8102SPL, tenkte jeg. Men må jeg regne med volumet høytaleren tar inne i kassa? Så det blir 70,8liter minus det volumet høytaleren tar? Eller er det bare lage en kasse på 70,8liter å putte å sette den inn uten å tenke noe mer på det? MDF er best å bruker er det ikke? Jo tykkre jo bedre eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Desember 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2008 Det varierer litt fra produsent til produsent... men med tanke på størrelsen på ditt element, så ville jeg testet med en kasse på rundt 80 liter... Skal du lage kassa sånn at den passer perfekt i bilen nå da eller? ;) Du får si ifra hvis du trenger noe hjelp med utformingen ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
karljoh Skrevet Desember 16, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2008 Hei, takk får svar:) Men på siden til pioneer står det anbefalt 70,8 liter, å hvor finner jeg ut om jeg skal ta minus høytalerens volum eller ikke? Å om jeg har regnet riktig så er 70,8 liter så liten kasse at jeg nesten ikke får plass til høytaleren... kan det stemme? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
karljoh Skrevet Desember 16, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2008 Fant noen som sier at over 100liter er bra:s Blir bare mer å mer forvirret...kassen er så pass viktig også så vil helst få det riktig. "TS-W8102SPL er en rå sub uten tvil, som spiller hinsides i forhold til mange andre 15" subber når det kommer til trøkk i de lavere frekvensene. Men den krever sin effekt og jeg ville jo anbefalt hvertfall to monoblokker på den subben, sjøl satser jeg på å bruke 4 pr sub i løpet av sommeren. Ulempen er den store kassen du må ha, altså over 100 liter for at det skal bli skikkelig moro, hehe.. " Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Desember 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2008 pioneer anbefaler 70,8 liter, men det er godt mulig den spiller bedre i større kasse, men da må det nesten regnes ut med tanke på port(er) osv... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
karljoh Skrevet Desember 19, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2008 Jeg fikk gjort ett feil mål... så nå er kassen bare 65liter. Må jeg lage ny kasse nå...den er nesten ferdig + at jeg har jobbet mye med den. Har ikke så lyst til å begyne på nytt. Tror dere/du at 65liter kan funke bra? Hva sjer om kassen er litt for liten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Desember 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2008 Du vil muligens få mer trykk rundt 80hz, men de laveste frekvensene får du ikke med da... Lag ny du, er jo fort gjort det ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegard666 Skrevet Desember 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2008 fort å fort :P bruke nu en halv dag på det :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lroedal Skrevet Desember 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2008 Er ikke verre enn å teste den du allerede har bygd, og er du fornøyd med den, er det vel bare å beholde den? Det å montere suben inn i kassen er jo fort gjort. :) Siter lroedal.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Desember 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2008 fort å fort :P bruke nu en halv dag på det :P Hehe, ja, det kommer vel kanskje litt ann på hvem som gjør det, og hvor mange ganger vedkommende har gjort det før ;) Jeg bruker ca: 10min på å regne ut kasse 5min på å sette opp kappliste Så kjøper jeg materialene, ferdig kappet 30min på å sette kassa sammen 45min på å kle kassen Legg på litt for uforutsette ting, og jeg havner på ca 2 timer ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
karljoh Skrevet Desember 20, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2008 Jeg fant på en måte å øke volumet på, hvordan legger jeg ut bilder? Så kan jeg vise hva jeg har gjort, å om det vil fungere. Ikke vet jeg:p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet Desember 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2008 Du kommer til å få svært lite trøkk utav denne subben med den kassen du bygger, denne subben er overhode ikke "beregnet" for lukka kasse, og anbefales hvertfall ikke i en så liten kasse. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
karljoh Skrevet Desember 21, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2008 Men på pioneers hjemme side står det "Recommended sealed enclosure (Litres) 70.8" å de må jo vite hva de snakker om siden det er dem som faktisk har bygd den høytaleren. Eller er det noe jeg ikke får med meg her.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet Desember 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2008 Irriterer meg nesten litt at de skriver det der... Selv bygde jeg en ny kasse til min 5000SPL for mange år siden. Økte 5dB i trøkk og den fungerte mye bedre til musikk. Hadde også 2 stk 8102SPL før og da hadde jeg en kasse på ca 4-500 liter, 2 stk 6" porter, det ble det mildt sagt trøkk av, men da er tuningen litt lav, men en sub bør ha minst 100-120 liter og 6" port skal det bli noe moro med en sånn sub. Dette er jo ikke akkurat subben man kjøper for å delta i EMMA lissom. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
karljoh Skrevet Desember 21, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2008 Jeg har klart å få den opp i 71 liter nå da:) Holder det? Kan legge ut noen bilder av projekte mitt så kan dere jo se hva dere syns, skal se om jeg får lagt ut bilder nå i kveld. Må bare ta noen bilder å lære meg hvordan jeg legger de ut:p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg