Gå til innhold

Trenger noen råd etter EU-kontroll

Ranger emnet


1984-280E

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har en -96 Omega 2,0-16 stv som var på EU-kontroll i dag. Det gikk heller dårlig og nå trenger jeg noen råd fra dere som har litt peiling på denne bilen.

Jeg fikk noen 2'er-feil som jeg tenkte jeg skulle prøve å fikse selv. Jeg har Haynes, men synes noen ganger det kan være litt vanskelig å henge med på beskrivelsene, så jeg spør litt her før jeg forsøker meg :)

 

1. På parkbremsen fikk jeg følgende kommentar: "Ujevn virkning bak, mer enn 50%" Hva kan dette skyldes? Bare en justeringsjobb, eller må jeg bytte noe?

 

2. "Slakke i endeledd, venstre side, ytre" Er det noe sånn som på bildet jeg er ute etter? endeleddkt5.th.jpg

581,- kroner hos Mekonomen, er det en grei pris?

Venstre side, er det førersiden?

 

3. CO'en var 0,73. Tror innmaten på katalysatoren er borte for lyden er i overkant kvass. Er det under 0,5 den skal være? Synes karen sa under 0,05 men det hørtes vel strengt ut..? Hadde helt ny lambda-sonde og 50% E85 på tanken så det ser vel ut som det blir Biltema-katalysator...

 

4. Lysene var feiljustert. Er dette noe jeg får verkstedet til å gjøre ifbm etterkontrollen, eller finnes det bedre (rimeligere) metoder?

 

Håper noen tar seg tid til å svare på ett eller flere av spørsmålene mine. Det er så håpløst når man har ihvertfall 3 tomler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kan kun være å justere i trommelen.

Men har du uflaks har bremseskjoldet rusta så brekk bånda ikke henger fast..

Kan å være utslitte brekk sko.

 

2 det der er endeledd ja. v-side=førerside.

 

3. under 0,5 er det vel ja, biltema demper er helt ok.

Kan å evnt vise den med veldig lite bensin og mye kondensfjerner. da går den ned en del.

 

4. lysene kan du justere sjøl ved å finne en flat plass, kjøre 5-6meter fra en vegg å se hvordan lysa treffer. å så justere de inn i ca rett høyde på veggen.

Er kun justering på høyde på lampene.

 

Sjekk http://www.carparts.no når du handler deler. orginale opel deler til billig pris.

"Having a 9 second vag is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end you're still gay"

*Omega B1 TD. *Rekord C *Vectra turbo. *Omega B2 stv.

Håvard. TLF: 41408822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det bare CO som var høy eller HC også? Hvis bare CO er høy tyder det forsåvidt på en fungerende katalysator, men overskudd drivstoff. Ingen feilkoder eller falskluft? Ikke byttet ut lambdan med en som ikke passer bilen?

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bambo: Takk for svar og oppklaring ang endeledd :)

Vet du om 1000-metere må være rett justert for at bilen blir godkjent også, eller ser de bare på bilens lykter. Har deksler over 1000-meterene, men det er xenon så det lyser noe j..lig alikevel.

Tror du det hjelper med kondensfjerner når det ikke halp med 50% E85 på tanken?

Takk for linken, den var fin!

 

@Magnul: Det står bare "For høy CO%" på feilbeskrivelsen. Ser ikke at HC er nevnt noen plass. Lambdasonden jeg har satt i er original fra Opel.

Jeg hadde "ranglelyder" i katalysatoren for et halvår siden etter at den slo nedi. Bilen er senket og den har nok fått seg noen kakk med årene. Når bilen går på tomgang er den egentlig stille og fin, men når jeg trør på litt høres den skikkelig sint og bråkete ut :) Disse tingene får meg til å tro at den antageligvis inneholder litt mindre enn den strengt tatt skal.

Koster jo ikke mange hundrelappene for en fra Biltema, så jeg tror jeg prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min har gått gjennom 3 EU-kontroller med løs innmat i katten, så det trenger ikke ha noe å si.

 

Har ikke noe tro på at det hjelper med kondensfjerner når du hadde så mye E85 på tanken. Du kan alternativt prøve mer E85, men du når antagelig et nivå der lambdareguleringen ikke klarer å henge med lenger ved 70-80%.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avgasstesting skal gjøres på driftsvarm motor. Hvis bilen ikke var skikkelig varm når testen ble gjort kan det forsåvidt forklare CO-nivået.

Jeg kjører alltid bilen minimum et par mil på litt turtall før EU-kontroll og lar bilen stå på tomgang utenfor NAF fram til de kjører inn bilen.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Da drar jeg opp denne igjen. Tok meg bare noen få måneder, men nå er det meste fikset og bilen skal på etterkontroll i morgen :)

 

Er det noen som vet om jeg må ha (heter det forstillingskontroll?) nå som jeg har byttet endeledd? Verkstedet sa ja, når jeg spurte og det ble selvsagt bestilt time til det også i samme slengen. I ettertid har andre jeg har spurt sagt at det IKKE er påkrevd?? Hva stemmer?

 

Må ut og justere lys i kveld. Jeg har forstått det slik at det er 2 justeringsskruer på lyktene. Er det de mot grillen, eller de mot blinkersene jeg må skru på for å regulere høyden?

 

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har telt gjenger under demontering/montering, og den slet ikke dekk før byttet så jeg er relativt sikker på at det blir bra. Men kan verkstedet kreve at jeg gjør det før de ettergodkjenner bilen?

 

Nei. Forstillingskontrol er ikke påkrevd, men er anbefalt. Lyjusteringen ville jeg overlatt til verkstedet. tviler på at du får det rett uten rette utstyret.

'93 Opel Astra F 2,0i

'85 Ascona C 1,6S

'99 Volvo S80 2,0 20V T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme skjiten med min når det gjelder håndbrekk bak. Rusten som tar festene for bremseskoene.

 

Løsning:

 

Kjøp monteringsett til etter 97 mod, løsne bremseskjoldet og monter festepinne inn bakfra. Hodet på det er så stort at det ikke går gjennom skjoldet.Skru fast skjoldet igjen og monter bremseskoa med de nye mont.detaljer. Litt pirk, men holder mye lengre:)

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår