Gå til innhold

Trenger noen råd etter EU-kontroll

Ranger emnet


1984-280E

Anbefalte innlegg

Byttet bremsesko i går, og må si det at jeg ikke klarte å få av det helvettes bremseskjoldet... Satt drithardt i de 4 boltene som holder dem, og ikke hadde jeg verktøy som passet i de heller. Så ut som torx, men var mye flere spor enn på torx. Hadde bare endt med å ødelegge sporene hvis jeg hadde prøvd mere... Så byttet bare den ene av de pinnene siden jeg kom til på den andre siden. Men så var ikke de pinnene så alt for rustete heller da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Forstillingskontrol er ikke påkrevd, men er anbefalt.

 

jo.. kan faktisk få krav om og fremvise målebrev fra 4-hjulskontroll.. men det er eeeeekstremt sjeldent..

 

meeen det er ganske greit og få det utført først som sist..

 

Men obs obs.. endeleddene/stagene kan være helt jævlige og justere på disse bilene om de sitter, så kan være lurt om du får løst dem opp før du sender bilen på 4-hjuls kontroll så du slipper og betale dyre dommer for at de skal gjøre det der..

96 Omega 3.0 v6 24v CD Prosjekt Tråd

X 94 Crazy Corsa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkstedet jeg var på svarte veeeeldig unnvikende på om det var påkrevd, selv etter direkte spørsmål på om de kunne unnlate å godkjenne bilen uten denne kontrollen. Nå begynte bilen å trekke mot høyre etter at jeg byttet endeledd, så en justering var vel på sin plass uansett, men jeg synes ikke noe om verksteder som ikke kan gi meg et klart svar når jeg spør direkte. Jeg betalte 700,- for justeringen og det må vel kunne kalles en grei pris for å slippe å ødelegge dekkene...

 

Når det kom til CO'en var det imidlertid fremdeles problemer. 0,57 havnet den på selv med ny lambda og katalysator. Olje, filtre og plugger var og nye. Var vel oppe i ca 70% E85 og hadde kjørt en stund med ei flaske injektorrens i tillegg. Hadde forresten i desperasjon også ei flaske kondensfjerner på også. Ble jo nesten topfuel-bil det der :) Verkstedet underkjente bilen og mente de måtte "feilsøke litt for å se om de kunne finne problemet". Jeg så imidlertid påska svinne i det fjerne.

 

En tur på det lokale Opel-verkstedet (som var mitt førstevalg for EU-kontroll, men de hadde ikke tid å ta den på sparket sist) og alt løste seg. Der hengte de seg ikke opp i at CO-måleren tippet over 0,5 men konsentrerte seg mer om at den i perioder lå på 0,48 og bilen ble godkjent! De mente også at CO'en kunne synke etter en langtur med bilen. Etter at "saker og ting hadde fått gått seg litt til" :) Så deilig med noen som var interressert i å hjelpe fremfor å bare tjene penger på meg!

 

I tillegg dro verksmesteren ut en slange i bakkant av motoren og plugget denne med en skrue. Syntes han sa at den var til EGR-ventilen, men er usikker. Han sa slangen uansett bare kjørte uforbrente greier tilbake inn i motoren og at å blokke den kunne ha positiv effekt på CO'en - Noen som har noen formeninger om dette? Har ikke fått målt CO'en etter påskas langtur, men jeg håper jo at den ikke skal ligge rett under 0,5. Det lover isåfall dårlig for fremtidige EU-kontroller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo.. kan faktisk få krav om og fremvise målebrev fra 4-hjulskontroll.. men det er eeeeekstremt sjeldent..

 

meeen det er ganske greit og få det utført først som sist..

 

Men obs obs.. endeleddene/stagene kan være helt jævlige og justere på disse bilene om de sitter, så kan være lurt om du får løst dem opp før du sender bilen på 4-hjuls kontroll så du slipper og betale dyre dommer for at de skal gjøre det der..

 

Da går du på feil verksted... Fleste verksteder har fastpris på hjulstillingskontroll så koster deg 0 kr extra hvis en jypling tar kontrollen og stresser med å få løsna justeringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jo ikke 4-hjulskontroll etter skifte av endeledd, be de bare ta spissinga med staven, blir bra nok det :-)

Lagt merk til at NAF ofte skriver Skifte endeledd + målebrev.

 

Har ikke fallt deg inn at den høye co`n har med all driten du har på tanken, at mager blanding fører til fusketening som igjen fører til høy co og HC, alt pga E85?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fallt deg inn at den høye co`n har med all driten du har på tanken, at mager blanding fører til fusketening som igjen fører til høy co og HC, alt pga E85?

 

Vel jeg har ikke så veldig god greie på slikt, men å fylle E85 for å få ned CO'en var et av tipsene jeg fikk, bl.a. her inne. Det skal og sies at CO'en falt littegrann da jeg økte fra ca 50% E85 til ca 70%, men det kan selvfølgelig ha andre årsaker.

 

Noen andre her som mener CO'en kan relateres til E85'en? Evt til forgasserrens og/eller kondensfjerner. Veldig sugen på å få den ned mot 0 nemlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår