Gå til innhold

Utfordring: "Bygg" en BILLIG chevy smalblock...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

...diameter er ikke alt... du trenger 109% fyllingsgrad for å få minimum 350 hk i en 305 med 1.7" ventiler. Knappe 190 cfm @ 28" ved 0.58" løft inn og 5800 rpm med en minste dia i porten på et areale tilsvarende 1.5" rundt høl... med en halv millimeter større ventil har jeg da fått 227cfm ved 0.5" i mye rart av topper.. Er de portene virkelig så enormt annerledes enn "vanlige" 350-topper? Eller er det bare det at ingen har vett på å løfte ventilene sånn halvveis nok..?

 

Åtterfolket har i alle år vært bortskjemt med svær borring, og da blir det plass til ventiler store som tinntallerkner. En skulle tro så store ventiler skygger for sola. Ta utgangspunkt i Ø 1.7" og gi de et løft de fortjener. Tror du må ut i lamboen og laborere topper jeg Turboed1...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 573
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Eller er det bare det at ingen har vett på å løfte ventilene sånn halvveis nok..?

 

Du ender så fort opp med å løfte vippearmsboltene opp istedet for ventilen fra setet. De pressede boltene kan selvsagt erstattes med skrudde, men da koster det igjen.

Det er dog fullt mulig å slipe ned diameteren på en utslitt 1.94"-ventil til ca 1.8", gitt at stammen er god, og lage 30-graders seter. Det har jeg gjort flere ganger, med et ok resultat. Mine mål og følgende resultater har dog *ikke* vært de sagnomsuste 350 hk.

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Plass til store ventiler er greit, man kan jo ha rundt 53% av borringsdiameteren i ventildia (gitt at det er plass).. Men jeg er forbanna mye mer fan av å heller utnytte det en eksisterende ventildia klarer, først. Da sparer man seg for backflow og kan kjøre hardere kammer med færre "hard kam"-relaterte problemer på lave turtall, dog med fordelene som de kammene gir..

 

Problemet her slik jeg ser det er da at vippearmsbrygga stikker av med nok fjærtrykk? Er det en design-flaw som kun 305'ene sliter med, eller er normale 350'er like? Hvor mye snakker vi om for å få de skrudd-sikre :op: nok til å klare kammer som gir 240º @ 0.050" og 0.58" løft..?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som høytstående befalingsmann...

 

Sikker på at du er høyest? Går det på rang, eller antall år i tjenste?

:hellothere:

 

Og Beadlock: Har JEG anbefalt denne 305 greia? Jeg har alltid ment at 305'en (sammen med 307, 265 og 283) utgår med høye kneløft når vi snakker trimming.

Personlig har jeg en 350 fra 1992, ombygd til forgasser, 2 bolt blokk som har gått 138000km med flat top stempler som utgangspunkt for videre planer.

 

I en ombygd Astrovan eller noe slikt kan 305'en sikkert gjøre en helt ok jobb, men det blir noe annet.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du er høyest? Går det på rang, eller antall år i tjenste?

:hellothere:

 

Og Beadlock: Har JEG anbefalt denne 305 greia? Jeg har alltid ment at 305'en (sammen med 307, 265 og 283) utgår med høye kneløft når vi snakker trimming.

Personlig har jeg en 350 fra 1992, ombygd til forgasser, 2 bolt blokk som har gått 138000km med flat top stempler som utgangspunkt for videre planer.

 

I en ombygd Astrovan eller noe slikt kan 305'en sikkert gjøre en helt ok jobb, men det blir noe annet.

 

Så du har ikke bedre vet du heller, driver å kaster fullt brukanes motorer med høye kneløft, lært i militære det eller, for der er dem verdens mestere til å sløse:angry: Den 350 motoren som du har har jo like mange hester som 305 min har originalt jo :hellothere:

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du er høyest? Går det på rang, eller antall år i tjenste?

:hellothere:

 

Og Beadlock: Har JEG anbefalt denne 305 greia? Jeg har alltid ment at 305'en (sammen med 307, 265 og 283) utgår med høye kneløft når vi snakker trimming.

Personlig har jeg en 350 fra 1992, ombygd til forgasser, 2 bolt blokk som har gått 138000km med flat top stempler som utgangspunkt for videre planer.

 

I en ombygd Astrovan eller noe slikt kan 305'en sikkert gjøre en helt ok jobb, men det blir noe annet.

 

Har på følelsen at herr Felgen har en bråte striper, stjerner og vinkler på lur...:ahahahhaha:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok..

Problemet her slik jeg ser det er da at vippearmsbrygga stikker av med nok fjærtrykk? Er det en design-flaw som kun 305'ene sliter med, eller er normale 350'er like? Hvor mye snakker vi om for å få de skrudd-sikre :op: nok til å klare kammer som gir 240º @ 0.050" og 0.58" løft..?

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med den første setningen, men pressede vippearmsbolter er vanlig på alle lav- til middelsytende smallblock Chevrolet, og ikke unikt for 305.

Et reelt maxløft med disse er .450" med 120lb setetrykk.

 

For å få dem "skuddsikre" snakker vi om skrudde bolter, guideplater, utfresing til 1.5" ventilfjærer (som sannsynligvis ender med å finne vann) og i verste fall støttebrygger. Bedre da å gjøre så mye som mulig ut av et begrenset løft.

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har på følelsen at herr Felgen har en bråte striper, stjerner og vinkler på lur...:ahahahhaha:

 

Sikker på at du er høyest? Går det på rang, eller antall år i tjenste?

:hellothere:

 

Nei, det kan jo tenkes at du outranker meg, og i så tilfelle kan jeg vel vinke adjø til overladingsforbudet. Dette går i utgangspunktet på høyest grad, men ved gradslikhet går det på ansiennitet i grad.

 

Jeg har ikke striper (stabsoffisertresser) eller vinkler, men jeg har tilsammen seks stjerner, dog fordelt fifty fifty på hver skulder. Jeg har 14 års gradsansiennitet og 21 års samlet ansiennitet. Husk at jeg også er sykkelreparatør :D

 

Nå, overladingsforbud eller ikke?

 

PS

Disse opplysningene er underlagt den strengeste taushetsplikt, så hold kjeft om det er du søt...

DS

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste kvikt igennom tråden.

He - he her var det mye frustrasjon og store ide´er.

 

Så for å gjøre kaoset komplett, så kommer jeg inn med litt annen synsvinkel.

 

Dette er IKKE fra en dyno benk.

Det er bare Win Dyno 2000

Et program jeg bruker for å se dif. på div cam oppsett.

Ikke ta dette helt for god fisk.

-men..... det gir en meget god pekepinne på hva som vil bli resultatet.

 

305Test1b.jpg

 

305Test1.jpg

 

 

305Test2a.jpg

 

305Test2b.jpg

 

Dere ser sikkert forandringene som er gjort ang cam oppsett

Kjør diesel, bensin lukter python!

 

V8 Diesel Tech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste gir jo mindre ytelse enn en Polo, så den utgår.

For den første sin del er mitt enkle spørsmål: Hvor har du tenkt å kjøpe den rullekammen med 254grader setedurasjon og .450" løft?

Når det er etablert kan vi jo diskutere hvorvidt 22grader overlapp er veien å gå.

Jeg skjønner ikke helt hva dette skulle tjene til.

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste kvikt igennom tråden.

He - he her var det mye frustrasjon og store ide´er.

 

Så for å gjøre kaoset komplett, så kommer jeg inn med litt annen synsvinkel.

 

Dette er IKKE fra en dyno benk.

Det er bare Win Dyno 2000

Et program jeg bruker for å se dif. på div cam oppsett.

Ikke ta dette helt for god fisk.

-men..... det gir en meget god pekepinne på hva som vil bli resultatet.

 

Hadde du giddet å teste oppsettet jeg har listet opp på side 16 (ikke summitlista) for å se om det er noe hold i dynotesten i bladet? Kanskje det ligger deler inne fra de respektive produsentene i programmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Kapt Felgen. Du vinner militærkampen, selv om antal stjerner er likt. Jeg sluttet etter 11 år (inkludert et par militære skoler) i '97, så jeg overlater den seieren til deg uten tap av tid...:mat

 

Når det gjelder 350 cid'en min er den selvsagt ikke rare greiene i standardutførelse, med sine swirl port heads og kamaksel nesten helt uten løft.

 

Men med flat top stempler, relativt lav km stand, komp på 9,6:1, one piece rear main seal og factory roller cam, er den et ypperlig utgangspunkt å bygge videre på.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår