Gå til innhold

Utfordring: "Bygg" en BILLIG chevy smalblock...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Se det ja, nå hjelper det :)

Men du er jo ikke så langt unna selv med "nye" Dart topper her. Forgasser og innsug er en selvfølge, men et dyrt MSD tenningsanlegg er vel strengt tatt ikke nødvendig? Bra og ønskelig ja, men i et low budget bygge?

 

Hvis vi trekker inn tid=penger faller mange prosjekter på øde land, så i denne sammenheng er vel ikke det så relevant. Vil tro at de fleste som hiver seg på et slikt motorprosjekt har andre motiver enn at om de bruker 5-10-20 timer på å porte kanaler, så vil det ikke svare økonomisk seg kontra overtidsjobbing.

Så hvis vi da ser bort fra det og legger hobby/byggelyst til grunn, vil det si at man evt kan "spare" noen kroner hvis man preparerer smogtoppene. Hvis disse lar seg jobbe på vel og merke.

Nå vet ikke jeg noe om ventilstørrelser i 305, men synes mange har lett for å henge seg opp i størrelsen på ventiltallerkenen. Og det er jo ikke størrelsen på tallerkenen som nødvendigvis er avgjørende for økningen av luftstrømmen på en sugemotor. Mer viktig er riktig utformede kanaler for økt lufthastighet, og det jo det vi strever etter ved trimming. Jeg synes enda ikke det har kommet ordentlig fram her om det da finnes potensiale i smogtoppene ved enkel bearbeiding. Så er det da mulig å preppe disse på enkel måte, eller MÅ man ha større ventiler også?

 

Hilsen VWariant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 573
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Se det ja, nå hjelper det :)

Men du er jo ikke så langt unna selv med "nye" Dart topper her. Forgasser og innsug er en selvfølge, men et dyrt MSD tenningsanlegg er vel strengt tatt ikke nødvendig? Bra og ønskelig ja, men i et low budget bygge?

Hilsen VWariant

 

her var det snakk om hva jeg ville ha brukt...

 

Å det er hva jeg ville ha kunne brukt, da det ligger på hylla...:deng

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja du får skrevet en masse før jeg får posta mitt ;-)

Jeg mener ikke å kverulere her, men forsøker bare å få fram en oppskrift/diskusjon om det går an å få laget til en 305 motor med ytelser for en overkommelig pris. Å sammenligne BMW 316, mondeo 1300 (har ikke hørt om engang) er derfor uinteressant her. Synes du har mye bra innlegg Bead-Lock, og tydeligvis vanvittig god greie på og godt kontaktnett på V8. Men man trenger jo ikke synes at de som vil prøve å lage en ok motor av 305, som det florerer av (?), er vettløse? Vi snakker vel ikke om å bygge racemotor?

Beste argument for å ville bygge en 305 er nettopp fordi man har en slik (god en)i bilen sin, men ønsker å forbedre ytelsene i denne. Alternativ at man vil bygge en liten motor for evt lettere kunne forsvare ccm ved ombygging i annen bil.

 

Hilsen VWankel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi trekker inn tid=penger faller mange prosjekter på øde land, så i denne sammenheng er vel ikke det så relevant. Vil tro at de fleste som hiver seg på et slikt motorprosjekt har andre motiver enn at om de bruker 5-10-20 timer på å porte kanaler, så vil det ikke svare økonomisk seg kontra overtidsjobbing.

Så hvis vi da ser bort fra det og legger hobby/byggelyst til grunn, vil det si at man evt kan "spare" noen kroner hvis man preparerer smogtoppene. Hvis disse lar seg jobbe på vel og merke.

Nå vet ikke jeg noe om ventilstørrelser i 305, men synes mange har lett for å henge seg opp i størrelsen på ventiltallerkenen. Og det er jo ikke størrelsen på tallerkenen som nødvendigvis er avgjørende for økningen av luftstrømmen på en sugemotor. Mer viktig er riktig utformede kanaler for økt lufthastighet, og det jo det vi strever etter ved trimming. Jeg synes enda ikke det har kommet ordentlig fram her om det da finnes potensiale i smogtoppene ved enkel bearbeiding. Så er det da mulig å preppe disse på enkel måte, eller MÅ man ha større ventiler også?

 

Hilsen VWariant

 

Grunn ENfor å bytte topper er å få topper med MINDRE forbrenningskammer, så en får opp kompen fra 8 tallet til helst 10 tallet... der ikke mulig å løse på arbeidsbenken...

 

Grunn 2: ER ventil og port størrelse...

 

Porten i en sånn 305 topp er som en drue i form...og støpen i toppen gir ikke mye spillerom for å lage den fikantet og matche ett vanlig innsug...

 

Derfor bytter man topper...:deng

 

nal-12558060a.jpg

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja du får skrevet en masse før jeg får posta mitt ;-)

Jeg mener ikke å kverulere her, men forsøker bare å få fram en oppskrift/diskusjon om det går an å få laget til en 305 motor med ytelser for en overkommelig pris. Å sammenligne BMW 316, mondeo 1300 (har ikke hørt om engang) er derfor uinteressant her. Synes du har mye bra innlegg Bead-Lock, og tydeligvis vanvittig god greie på og godt kontaktnett på V8. Men man trenger jo ikke synes at de som vil prøve å lage en ok motor av 305, som det florerer av (?), er vettløse? Vi snakker vel ikke om å bygge racemotor?

Beste argument for å ville bygge en 305 er nettopp fordi man har en slik (god en)i bilen sin, men ønsker å forbedre ytelsene i denne. Alternativ at man vil bygge en liten motor for evt lettere kunne forsvare ccm ved ombygging i annen bil.

 

Hilsen VWankel

 

316 er det billigste og dårligste alternativet til BMW, 305 har vært det dårligste i V8 chevy familien...

 

Sier ikke at de er vett løse...men kanskje burde VÅKNE OPP litt og glemme janteloven å ønske seg noe BEDRE enn det dårligste...:D

 

Å "forbedre ytelsene, ja det gav jeg en ide om her for 3-4 innlegg siden...:D

 

Det med å bygge en liten motor for å ha i en annen bil er KUN en ting å gjøre i detta potetlandet her...

 

Sleng oppi en orginal 140 HK 305 om det er CCM grensen...

Riv den ut når bilen er godkjent og putt oppi en skikkelig frisk 350 eller større SB...:deng

(Siden man BYGGER BIL regner jeg med budsjettet er der etter) :D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Sier ikke at de er vett løse...men kanskje burde VÅKNE OPP litt og glemme janteloven å ønske seg noe BEDRE enn det dårligste...:D

 

Noen ganger er du jo en mester i selvmotsigelser. Du som er den største motstander av å hive noe, du som mener at alt kan brukes omigjen, du som har en hel låve full av deler til alt mulig rart..........mener faktisk at når det kommer til en fult brukbar oppgående motor fra (tilogmed) GM skal hives i søppla bare fordi den mangler 45 cui. Du må huske at noen er fornøyde med litt mindre en deg og dine BB motorer, og husk dem skal ikke kjøre race, skal ikke åpne panseret for å skryte av : se her er en 355 til 75 lapper ... NEI, Dem vil bare ha litt ekstra power og dem greier det med et oppsett til 10 lapper og jeg håper dem dritter i at enkelte mener at det er en type "annen rangs" hester dem har i 305 motorene sine jeg kommer til å dri...... veldig langt i det :hammer :hammer :hammer :hammer :hammer :hammer

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cabben..

 

Sier ikke at den skal HIVES, selges til trengende...:deng

 

Snakker ikke her om 355 til 75 Lapper...( han har lurt seg selv han å)

 

Bland ikke inn BB i detta her...for det vet både du og de fleste som er oppegående at ide du passere 20 Lapper i motor finnes det alternativet...

 

og Oppsettet du har til 10 lapper er kun eneste som har kommet her...og eneste som er gjennomførbart til 10.000

 

OM en ikke har DELER PÅ LAGER....men det har som regel ikke herr nybegynner...

 

Hva du har og jeg har tilgang til hjelper ikke andre...

For som du vet... Så er det INGEN som kjøper noesomhelst for tiden...uansett å fornuftig det er priset...

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cabben..

 

Sier ikke at den skal HIVES, selges til trengende...:deng

 

Snakker ikke her om 355 til 75 Lapper...( han har lurt seg selv han å)

 

Bland ikke inn BB i detta her...for det vet både du og de fleste som er oppegående at ide du passere 20 Lapper i motor finnes det alternativet...

 

og Oppsettet du har til 10 lapper er kun eneste som har kommet her...og eneste som er gjennomførbart til 10.000

 

OM en ikke har DELER PÅ LAGER....men det har som regel ikke herr nybegynner...

 

Hva du har og jeg har tilgang til hjelper ikke andre...

For som du vet... Så er det INGEN som kjøper noesomhelst for tiden...uansett å fornuftig det er priset...

 

Selges til trengende, hvis du forsetter å predike at 305 motore er noe rask og er egentelig ubrukelig så hvem vil ha dem, og hvorfor skulle noen være så dumme at dem betaler penger for noe som andre sier er: "consider as junk".

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man da forstå at det ikke er mulig å hente ut noe mer av smogtoppene? En planslip/høvling for å øke komp koster ikke allverdens, men er selvfølgelig ikke noe alle gjør hjemme på egen arbeidsbenk. Kan man ikke ta noe ned på disse?

Er kanalveggene virkelig så tynne at man ikke kan "ta" ut noe annet enn litt bortpirking av støpeskjegg?

Hvorfor må kanalene nødvendigvis firkantportes?

Er ikke helt klar for å søpple/gi bort smogtoppene på dette prosjektet før jeg får svar på dette ;-)

 

Potetland okke som, det er nødvendivis slik man må gå fram her. I denne utfordringen spiller det liten rolle om jeg har liggende/har økonomi tli å kjøpe en ny værsting smallblock.

Selfølgelig gir linken til SM grunn til ettertanke, men også på disse motorene trengs forgasser,innsug,tennings osv.. Man havner da fort opp i 30+.

 

Hilsen VWankel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selges til trengende, hvis du forsetter å predike at 305 motore er noe rask og er egentelig ubrukelig så hvem vil ha dem, og hvorfor skulle noen være så dumme at dem betaler penger for noe som andre sier er: "consider as junk".

 

En smog, 350, 400, eller 454 er jo på samme nivået...

 

ikke sant..? :deng

 

Rasket sammen av ikke så bra topper, komp, kam...

 

materialene er gode nok og like, men det er ikke det mest effektive liksom.. :D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklarende bilder er bra for å illustrere forskjeller og problemområder. Bilder gir nok likevel ikke svar på det jeg stiller spørsmål om i mitt forrige innlegg. Da må noen som har erfaring med eller har prøvd å grave i slike topper komme med utspill her.

Aner jeg at det er få/ingen her som virkelig har prøvd å få noe ut av slike topper, da rådene alltid er at man må få tak i Dart eller Mikkemus topper istedet?

Utenfor V8 verdenen er det ikke alle fabrikanter som har et uttall av forskjellige topplokk å velge i. Da vil jeg tro at raspen og luftstrømsberegning må til for å forbedre orginaltoppen. Eksempelvis VW som org yter 40-50 hk med orginaltopper, men likevel er det noen som klarer å hente ut 130-40hk av disse uten å bøtte inn store, tunge ventiler. Og akkurat orginaltoppene på VW er vel et av de mest begrensende punktene på en VW motor mht trimming (er vel derfor det også her er like mange topper som meninger og velge mellom).

 

Siden det her kommer fram at toppeffekten hentes ut akkurat i toppetasjen, er det jo naturlig å tenke seg at disse orginale V8smogtoppene også innehar et visst potensiale ved riktig bearbeiding?

Som sagt igjen, jeg synes ikke det kommer skikkelig fram hvorfor man bør kaste disse toppene eller alternativ hvor mye man maks kan hente ut feks bare ved porting og feks neddreide (rustfrie) ventiler. Ser igjen bort fra tidsforbruket ved porting og forutsetter at motorbyggeren har kjennskap til/forståelse for slikt arbeid.

Siden kvaliteten på materialet i toppene tydeligvis er ok så lurer jeg fremdeles på om kan noen svare på hvor mye man kan høvle/øke komp, bearbeide kanaler og evt fikse til av ventiler på orginale 305 smogtopper.

 

 

Hilsen VWankel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sitti å lest litt i denne tråden å det er klart at vi har ulike ståsteder for våre uttalelser.

det er oss som så inderlig har prøvd dette før og heller investerer i det som forhåpentlig lager stabil power og så er det dem som gjerne ønker å forske litt selv.

Skjønner godt dem og da er kanskje et par smog topper det rette å forske på. Man går ikke i noen økonomisk felle om portinga ikke gir et ønsket resultat. Så er det jo nettopp slikt man lærer på.

 

HAr porta i ståltopper selv men du verden for et langtekkelig arbeide!!

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår