Gå til innhold

Utfordring: "Bygg" en BILLIG chevy smalblock...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Leste kvikt igennom tråden.

He - he her var det mye frustrasjon og store ide´er.

 

Så for å gjøre kaoset komplett, så kommer jeg inn med litt annen synsvinkel.

 

Dette er IKKE fra en dyno benk.

Det er bare Win Dyno 2000

Et program jeg bruker for å se dif. på div cam oppsett.

Ikke ta dette helt for god fisk.

-men..... det gir en meget god pekepinne på hva som vil bli resultatet.

 

305Test1b.jpg

 

305Test1.jpg

 

 

305Test2a.jpg

 

305Test2b.jpg

 

Dere ser sikkert forandringene som er gjort ang cam oppsett

 

Hva med oppsettet som er beskrevet i mitt oppsett da......... hadde hvert gøy om du tokk de to alternative som er fremkommet her og prøvd i dette programmet??

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 573
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har forelsket meg litt i den minste av dem alle, så hvis det er noen som har en CSB 262 som bare samler støv så vær så inderlig full av godhet og gi meg et vink. Den hadde jo en kortvarig karriere, men hælledussen så søt den er med sitt knappe tresifrede effektuttak.

 

Nuvel, tilbake til 305...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...diameter er ikke alt... du trenger 109% fyllingsgrad for å få minimum 350 hk i en 305 med 1.7" ventiler. Knappe 190 cfm @ 28" ved 0.58" løft inn og 5800 rpm med en minste dia i porten på et areale tilsvarende 1.5" rundt høl... med en halv millimeter større ventil har jeg da fått 227cfm ved 0.5" i mye rart av topper.. Er de portene virkelig så enormt annerledes enn "vanlige" 350-topper? Eller er det bare det at ingen har vett på å løfte ventilene sånn halvveis nok..?

 

Ventet meg den fra deg :)

Jeg trodde greia her var å bygge en 305 med litt futt i, stort sett for småpenger. Eller diskuterer vi alle hver vår greie? Videre var da tanken "hvorfor skal man bygge på de verste (dårligste!) originaldelene, når de bedre fortsatt er drittbillige/gratis?" For meg er fortsatt Vortectopper et bedre alternativ, men dyrere innsug trekker noe ned.

 

Det hadde vært utrolig artig om du fikk gjort en gjennomtenkt vurdering og utmåling av noen originale 305-topper av forskjellige typer. Har jeg forstått rett, har vel du desverre nok jobber ventende i hylla til at jeg rekker å bli 50år innen det skjer...

 

Viking:

500cfm er sikkert helt ypperlig til en slapp 305 i en 4x4, men av egen erfaring har jeg ikke merka noe ille med en 600 heller. Hipp som happ i mine øyne. Noen uenige?

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forelsket meg litt i den minste av dem alle, så hvis det er noen som har en CSB 262 som bare samler støv så vær så inderlig full av godhet og gi meg et vink. Den hadde jo en kortvarig karriere, men hælledussen så søt den er med sitt knappe tresifrede effektuttak.

 

Nuvel, tilbake til 305...

 

Jeg har hatt en :puke:

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic????

 

Venter vi ikke på at motorbyggerene skal få gjort jobben??

Så da er det greit med litt ispirasjon til guttene...og jentene??

 

:D

 

Hvis jeg bygger motoren og vi reiser og bremser den,kan vi ta et veddemål på at hvis motoren yter under 350 hk betaler jeg bremsingen hvis den yter 350 eller mer betaler du.............. :ahahahhaha:

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventet meg den fra deg :)
Hvorfor det? :op:
Jeg trodde greia her var å bygge en 305 med litt futt i, stort sett for småpenger. Eller diskuterer vi alle hver vår greie? Videre var da tanken "hvorfor skal man bygge på de verste (dårligste!) originaldelene, når de bedre fortsatt er drittbillige/gratis?" For meg er fortsatt Vortectopper et bedre alternativ, men dyrere innsug trekker noe ned.

 

Det hadde vært utrolig artig om du fikk gjort en gjennomtenkt vurdering og utmåling av noen originale 305-topper av forskjellige typer. Har jeg forstått rett, har vel du desverre nok jobber ventende i hylla til at jeg rekker å bli 50år innen det skjer...

Blir du 50 i sommer? :) Tenkte jeg på pur f skulle bygge en med maksimalt lite forbruk av kroner... bare akkurat det som må til for å fjerne de verste mekaniske hindrene, som mangel på løft.. Uten å bytte mest.. og så se hvor mye den gir. Dog sier jeg ikke mest om livslengde, da jeg egentlig ikke bygger V8 av støtstangstypen...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn formelt:

 

Siden det er du som kommer med denne påstanden, kan du da oppsummere hvorfor det ikke er mulig, med liste og tall?

 

:klovn:

 

Om en tar utgangspunktet her, så mangler det meste...

 

30junifrvsters026lite.jpg

 

Det vi da si....

 

3000 kr 305 motor med agregater og kjafs...

1000 kr henting i Hønefoss med Crew Cabben

1000 kr Lokk, ledninger, plugger til HEI fordeleren

1500 kr Holley 600 DP forgasser

1500 kr Edelbrock Victor Jr insug..

500 kr Headers

2000 kr kam, løftere

6000 kr DART Sportmann topper, MED gode ventilfjærer..

1500 kr Stempelringer og honing

1000 kr Blå Fel Pro pakninger

500 kr Ny svingningsdemper.

2500 kr bremsing

 

Fort å gæli...

23 lapper...

 

Jeg handlet den motoren for 2,5 år siden, solgte den for 6000 kr:klovn:

jeg bare dumpa den ned i RÅSA-Monster å kjørte i Vesterås med skiten, solgte den 3 dager etter at jeg kom hjem...

 

Å for å si det slik...igjen..

Hadde IKKE lagt de 20.000 i en slik ombygging av en sur 305..

For de pengene pluss de 6000 jeg fikk, hadde jeg fått en god 454 på 350 hk og bøtter med tork framfor detta start releet...:angry:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De minste/tidligste small blockene er såvidt jeg har skjønt ikke de billigste, siden de er interessante for originalgubbene.

De første utgaven hadde dessuten ikke oljefilter, noe som jeg antar forkortet levetiden endel?

Hamp-pakning i bakkant av veiva hadde de også. To-delt til og med. Sikkert søtt og koselig, men sikkert ikke av det enkleste å holde tett.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De minste/tidligste small blockene er såvidt jeg har skjønt ikke de billigste, siden de er interessante for originalgubbene.

De første utgaven hadde dessuten ikke oljefilter, noe som jeg antar forkortet levetiden endel?

Hamp-pakning i bakkant av veiva hadde de også. To-delt til og med. Sikkert søtt og koselig, men sikkert ikke av det enkleste å holde tett.

 

Den minste er jo ikke den tidligste. 262 kom i 1975 og ble produsert ca ett år. Vil tro den har alle "forbedringene" som de øvrige csb'ene hadde på den tiden. Slikt generelt csb-snikksnakk burde vi egentlig tatt i denne tråden:

http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/215826-tte-i-vinkel-hymne-kraftkar.html

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klovn:

 

Om en tar utgangspunktet her, så mangler det meste...

 

Det vi da si....

 

3000 kr 305 motor med agregater og kjafs...

1000 kr henting i Hønefoss med Crew Cabben

1000 kr Lokk, ledninger, plugger til HEI fordeleren

1500 kr Holley 600 DP forgasser

1500 kr Edelbrock Victor Jr insug..

500 kr Headers

2000 kr kam, løftere

6000 kr DART Sportmann topper, MED gode ventilfjærer..

1500 kr Stempelringer og honing

1000 kr Blå Fel Pro pakninger

500 kr Ny svingningsdemper.

2500 kr bremsing

 

Fort å gæli...

23 lapper...

 

Jeg handlet den motoren for 2,5 år siden, solgte den for 6000 kr:klovn:

jeg bare dumpa den ned i RÅSA-Monster å kjørte i Vesterås med skiten, solgte den 3 dager etter at jeg kom hjem...

 

Å for å si det slik...igjen..

Hadde IKKE lagt de 20.000 i en slik ombygging av en sur 305..

For de pengene pluss de 6000 jeg fikk, hadde jeg fått en god 454 på 350 hk og bøtter med tork framfor detta start releet...:angry:

 

Bra.

 

Dart selger kun topper med 72cc kammer etter det jeg så på Summit. Blir dårlig med kompresjon med de dishstemplene da.

 

Jeg mener at svingningsdemperen, fordeleren og forgasseren fra motoren fortsatt kan brukes, med mindre de er defekte. Overhalingssett til Quadrajet er ikke dyrt. Har vært innom brukte Vortec-topper her tidligere, der kan man kanskje spare inn noen tusenlapper og.

 

Siden det er budsjettbygg må man undersøke alle muligheter for at det skal bli billigst mulig, dvs gjøre research, handle brukt, handle fra utlandet, vente etc. Ikke det at den prislista di er urealistisk.

 

1000 kr i henting ja.. blir vel fort mer enn det om jeg skal kjøre fra Trondheim og hente 350'en til han slegga til 16.000kr?

 

 

Jeg tror det er mulig å gjennomføre dette til 15.000kr. Basert på at du har en pent brukt blokk, som skal bare skal kjøres hardt en sjelden gang, og dermed ikke trenger toppkvalitetsdeler tvers igjennom.

 

Eller så kan vi håpe på at Slegga bygger en 305 til 40.000 og selger den til 15.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår