Gå til innhold

Utfordring: "Bygg" en BILLIG chevy smalblock...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Bra.

 

Dart selger kun topper med 72cc kammer etter det jeg så på Summit. Blir dårlig med kompresjon med de dishstemplene da.

 

Jeg mener at svingningsdemperen, fordeleren og forgasseren fra motoren fortsatt kan brukes, med mindre de er defekte. Overhalingssett til Quadrajet er ikke dyrt. Har vært innom brukte Vortec-topper her tidligere, der kan man kanskje spare inn noen tusenlapper og.

 

Siden det er budsjettbygg må man undersøke alle muligheter for at det skal bli billigst mulig, dvs gjøre research, handle brukt, handle fra utlandet, vente etc. Ikke det at den prislista di er urealistisk.

 

1000 kr i henting ja.. blir vel fort mer enn det om jeg skal kjøre fra Trondheim og hente 350'en til han slegga til 16.000kr?

 

 

Jeg tror det er mulig å gjennomføre dette til 15.000kr. Basert på at du har en pent brukt blokk, som skal bare skal kjøres hardt en sjelden gang, og dermed ikke trenger toppkvalitetsdeler tvers igjennom.

 

Eller så kan vi håpe på at Slegga bygger en 305 til 40.000 og selger den til 15.000.

 

Husk på at jeg vet hvordan DENNA motoren så ut...

Og at jeg slengte lokk, rotor, ledninger og plugger i bøtta..

Tenkte på brukte gamle Dart lokk, de får du i 64cc

Forgasseren hadde jeg ikke orka bruke...var død...men den fikk bilen til å flytte på seg.. (død ax pupe og slikt)

 

At det er mulig å få til detta biligere enn 15, jo klart det.. men da snakker vi ikke om at motor eieren kan forvente bruk av bilen på 1-2år...

å siden det er budsjett vi snakker om regner man jo med at eieren har begrenset økonomi, silk at han kan ikke være på ALLE markeder å handle godeler....

 

Jeg har mye av det jeg skreiv opp på lista liggende, men der blir det jo også, da ingen av de som SKAL rep på SB motoren ikke handler...:klovn:

 

 

Men det er nok slik nå at det gjenstår at noen prøver å bygge...:titties:

Ingen som sier at ikke ting er mulig å få til...men er det smart???

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 573
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Husk på at jeg vet hvordan DENNA motoren så ut...

Og at jeg slengte lokk, rotor, ledninger og plugger i bøtta..

Tenkte på brukte gamle Dart lokk, de får du i 64cc

Forgasseren hadde jeg ikke orka bruke...var død...men den fikk bilen til å flytte på seg.. (død ax pupe og slikt)

 

At det er mulig å få til detta biligere enn 15, jo klart det.. men da snakker vi ikke om at motor eieren kan forvente bruk av bilen på 1-2år...

å siden det er budsjett vi snakker om regner man jo med at eieren har begrenset økonomi, silk at han kan ikke være på ALLE markeder å handle godeler....

 

Jeg har mye av det jeg skreiv opp på lista liggende, men der blir det jo også, da ingen av de som SKAL rep på SB motoren ikke handler...:klovn:

 

 

Men det er nok slik nå at det gjenstår at noen prøver å bygge...:titties:

Ingen som sier at ikke ting er mulig å få til...men er det smart???

 

SKAL VI PRØVE EN GANG TIL:

Det ser ut til at i den testen/bygget jeg referer til har dem en 305 som yter 221 hk i standar utførlese, så det vel da være en slik truck eller tpi/tbi 305 fra midt på 80 tallet.

 

Handle listen fra bygget ser slik ut:

 

Vortec Heads

Edelbrock AirGap intake vortec style buy now 450$

Comp cam hydraulic flat tappet.

A 650-cfm Speed Demon carb.

Pakninssett

Studs and guideplates

Alt annet står på motoren fra før,

thats the deal.

 

Prisen innhentet på deler som kan skaffes fortløpende.

 

Vortec heads air gap studs and guidplates 450

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Parts-Accessories_Car-Truck-Parts-Accessories__Vortec-heads-and-intake_W0QQitemZ320333957492QQddnZPartsQ20Q26Q20AccessoriesQQadiZ2865QQddiZ2811QQadnZCarQ20Q26Q20TruckQ20PartsQ20Q26Q20AccessoriesQQcmdZViewItemQQptZMotors_Car_Truck_Parts_Accessories?hash=item320333957492&_trksid=p4506.c0.m245&_trkparms=72%3A543|65%3A12|39%3A1|240%3A1318

 

Comp cam 170$

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/_Car-Truck-Parts-Accessories__COMP-Cams-CL12-242-2-SB-CHEVY-CAM-LIFTER-KIT-XE268H_W0QQitemZ220289213643QQadiZ2865QQadnZCarQ20Q26Q20TruckQ20PartsQ20Q26Q20AccessoriesQQcmdZViewItemQQptZMotors_Car_Truck_Parts_Accessories?hash=item220289213643&_trksid=p4506.c0.m245&_trkparms=72%3A543|65%3A12|39%3A1|240%3A1318

 

Pakninger 50$

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/_Car-Truck-Parts-Accessories__CHEVROLET-305-5-0-VORTEC-HEAD-GASKET-SET-1996-2002_W0QQitemZ250360276634QQadiZ2865QQadnZCarQ20Q26Q20TruckQ20PartsQ20Q26Q20AccessoriesQQcmdZViewItemQQptZMotors_Car_Truck_Parts_Accessories?hash=item250360276634&_trksid=p4506.c0.m245&_trkparms=72%3A543|65%3A12|39%3A1|240%3A1318

 

Forgasser Speed demond. 180$

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Parts-Accessories_Car-Truck-Parts-Accessories__Speed-Demon-650-CFM-Carburetor-nice-Electric-Choke_W0QQitemZ120365511170QQddnZPartsQ20Q26Q20AccessoriesQQadiZ2865QQddiZ2811QQadnZCarQ20Q26Q20TruckQ20PartsQ20Q26Q20AccessoriesQQcmdZViewItemQQptZMotors_Car_Truck_Parts_Accessories?hash=item120365511170&_trksid=p4506.c0.m245&_trkparms=72%3A543|65%3A12|39%3A1|240%3A1318

 

Totalsumm i dollar: 650 dollar

Noe av dette er inklusive frakt, men hvis vi sier 150 ekstra i frakr så er vi på 800$ ganger dette med 7 kr. skulle bli den nette sum av 5600 x det med mva. så har vi 6725 kr.

 

Da kan vi kjøpe den teite blokka for 3000kr. enda har vi 275 kr til:mat

 

Protester gjerne på dette oppsettet men gjør det sakelig.:angry:

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss snakke litt om innsug. Det er vel trolig nevnt tidligere her i tråden, men jeg kan ikke huske at man har vært inne på pros&cons ved de forskjellige typene.

 

Jeg ser at Bead nevner Victor Jr, men det er etter det jeg forstår et innsug som er ment for et turtallsområdet 3500-8500, altså rufsete oppførsel i turtallsområdet man stort sett oppholder seg i til daglig. Dvs, jeg vet ikke om det betyr noe på en stor åtter, men jeg husker at min gamle B20 som var optimert for samme turtallsområdet ikke akkurat dro godt fra bunnen. Høyt turtall får jo effekten til å komme løpende, men da bør vel resten av motoren være tunet tilsvarende. Jeg ser ikke for meg at et Victor-innsug er en god match for resten av det ultrabillige 305-prosjektet...

 

Hvis vi holder oss til Edelbrock-sortimentet så har de grovt sett følgende serier:

  • Performer (tomgang - 5500 rpm)
  • Performer RPM (1500 - 6500 rpm)
  • Torker (3500 - 7500 rpm)
  • Victor (3500 - 8500 rpm)

 

I tillegg har man Air-Gap og andre underserier. Hvilke av disse innsugene er best egnet til en csb på 4,5 - 5 liter for å få ut 300-400 hk, give or take a few?

 

Sånn umiddelbart ser Performer RPM ut som et godt alternativ, men jeg har ingen erfaring med dette.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: det der var jo World Products, men åkke som..

 

Her har dere Dart topper...

 

http://www.dartheads.com/products/cylinder-heads/chevy-heads/small-block-chevy-heads/

 

Her har dere fra World Products...

En bråta med forskjellige typer.

 

http://worldcastings.com/prods_pages/cylinder_heads.htm

 

Topper til 305 med 58 cc

 

http://worldcastings.com/prods_pages/heads/srchevy.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye passer ja, men det er en grunn til at delene er spesifisert for f.eks 305 og 350.

 

Vi bør vel trolig skille mellom det som fysisk ikke passer feks pga større borr ol, og det som ikke er egnet pga stor forskjell i slagvolum. Det er jo ikke sikkert at en slem kam eller stor forgasser er like godt egent på en 262 som en 400.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bør vel trolig skille mellom det som fysisk ikke passer feks pga større borr ol, og det som ikke er egnet pga stor forskjell i slagvolum. Det er jo ikke sikkert at en slem kam eller stor forgasser er like godt egent på en 262 som en 400.

 

Jeg tenkte hovedsaklig fysisk ja, men det gjelder jo også operasjonelt, som du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte hovedsaklig fysisk ja, men det gjelder jo også operasjonelt, som du nevner.

 

Snakk videre! Hva er det som ikke passer til 262-400? Kan være greit å vite for meg som bygger 283.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår