Gå til innhold

Utfordring: "Bygg" en BILLIG chevy smalblock...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 573
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg sitter ikke med mye kunnskap om evnet, kanskje jeg tok meg vann over hodet med påstanden hehe. Men forskjellen i sylinderdiameter mellom blokkene er jo åpenbar, samt at veivakslene har forskjellige journal sizes.

 

Nei, jeg kan heller ikke nok om dette. Men jeg ser for meg at sylinderdiameter er et hett tema. Men vil det ha betydning for ventilstørrelse og forbrenningsrommets utforming? Passer alle topper på feks en knøttliten 262?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kan heller ikke nok om dette. Men jeg ser for meg at sylinderdiameter er et hett tema. Men vil det ha betydning for ventilstørrelse og forbrenningsrommets utforming? Passer alle topper på feks en knøttliten 262?

 

Ja, du får vel boltet på en 350-topp f.eks, men løper risikoen for at ventilen støter inn i sylinderveggen pga diameterforskjell. 3.671" mot 4". Torqueflit vet sikkert mye om det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo bare å sammenligne med topp pakningen det om der er plass eller ikke...

, men den som skal trimme en 262 er jo alikevel langt ute på feil jorde...

Kun de som skal ha match .nr som er så gale at de skal ha i en slik motor...

 

Er som å på død og liv ville ha i en 316 motor i en 3 serie liksom...

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo bare å sammenligne med topp pakningen det om der er plass eller ikke...

, men den som skal trimme en 262 er jo alikevel langt ute på feil jorde...

Kun de som skal ha match .nr som er så gale at de skal ha i en slik motor...

 

Er som å på død og liv ville ha i en 316 motor i en 3 serie liksom...

 

Nei, jeg bare trakk fram den største og minste. Dersom jeg får tak i en 262 skal den kun blueprintes og originalrestaureres for å inngå i samlinga.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edelbrock Performer RPM AirGap scorer veldig godt i tester.

 

Tror nok det hadde vært innsuget å gått for, med mindre STORE modifikasjoner er i tankene.

 

Så lenge man er på budsjett så burde vel en mekanisk kam være å foretrekke. Men en Comp XE 268 hadde gjordt seg + et sett med skikkelige fjører. Det er jo et must i denne sammenhengen viss ikke sovner jo hele greia av ved 4500 eller så med orginal fjærene.

 

Tror nok at man bør satse på en peak effekt på ca 5500 - 6000rpm for å klare målet med volum, budsjett og flow fra ferdig kjøpte topper tatt i betraktning.

 

Og siden dette er en budsjett motor så bør man vel ta alle triksa i boka for å klare målet. Som forex:

 

- Slure vifte eller el. vifte (som tidligere nevnet)

- Forgasser spacer (billig og har aldri kostet noen hk, men har ofte gitt)

- Kjøpe/låne seg en vacum klokke å lære seg å justere forgasser

- Kjøpe/låne seg en skikkelig tenningslampe å finjustere tenning

- Kjøpe/låne seg en G-Tech å teste justeringene etterhvert

- Port matche innsug, topper, eksos osv

- Smoothe ut porter i toppen og forbrennings kammeret

- Lage skvalpe trau under veiva

 

osv osv

 

Cluet er at her må man gjøre en skikkelig egeninnsats, og ikke BARE kjøpe deler :)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du får vel boltet på en 350-topp f.eks, men løper risikoen for at ventilen støter inn i sylinderveggen pga diameterforskjell. 3.671" mot 4". Torqueflit vet sikkert mye om det her.

 

Hadde standard 3927185 307/327/350 topper med 1.7"/1.5" ventiler på min 262, så fysisk passer det. Vet dog ikke hvordan det hadde vært med større ventiler.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som igjen gir litt effektgevinst,spesielt på tilårskomne amcar V8 som er bygd på mer eller mindre øyemål. ;)
Sett std. porter på noen...ser ut som de er laget med to grove bor. Thats it. Nesten umulig å porte de feil, fordi alt er bedre enn originalportene..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår