Gå til innhold

Utfordring: "Bygg" en BILLIG chevy smalblock...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 573
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tilbake til trådens innhold.

Det var tidligere snakket om at std. smog topper ikke holdt mål.

Njaaa, muligens det stemmer.

De fleste mener det MÅ være 350 om det skal bli godt resultat.

 

Nå har jeg lekt litt med Dyno´en ( på PC´n )

 

Først så brukte jeg 305 og std. topper, med lett porting.

Cam skal være levert av Comp Cam.

Er det noen som kan bekrefte det??

305Test3a.jpg

 

På neste bilde har jeg bare byttet til 350 block.

350Test1a.jpg

 

Hva pokkers er det som hender??

Jeg mister HK men får bedre TQ

350 skulle jo være bedre?

 

OK. så tar jeg en 305 og hiver på andre topper.

305Test3b.jpg

Ja, her ble det forandring.

 

Så var det siste test, for å få litt sammenligning.

350 med L31 Vortec

350Test1b.jpg

 

Hva pokkers er det som hender??

1 fattig HK

Er det alt jeg tjener på en 350 block??

350 blocka skulle jo være så mye bedre.

 

Nå har jeg brukt samme comp og cam, for å få litt sammenligning på div oppsett.

 

Ja.... hva sier ekspertene nå???

 

Det skal finnes et program for utregning av HK v TQ.

Er det noen der ute som har det, eller en link til hvor det kan lastes ned.

Skulle vært morro å testet om dette som her kommer fram, er riktig når det gjelder HK v TQ

Kjør diesel, bensin lukter python!

 

V8 Diesel Tech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se der ja!

det som skjer i det første tilfellet er at du ved bytte til større slagvolum gjør at den sørre motoren drar bedre nytte av høyere gasshastighet ved lavt turtall. du ser at 350 ligger jevnt over på hele registeret til det tar slutt for begge på rundt 5500rpm

 

På det andre eksemplet ser du tydelig hvordan en større motor lider av for liten forgasser og "liten" kam.

Prøv deg fram med litt større gasser og em kam med litt mere løft og durasjon så skal du se

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke motorvolum som bestemmer hk / tq... kun luftmengde den kan svelge og turtall. Når toppene er begrensningen får du ikke noen effektøkning av å gå opp i volum. Derimot, ved å kaste noen av de komponentene og triksene som normalt er "reservert" for 350'en på 305'en så våkner den også opp en god del...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang V8 i volvo, det har inntil relativt nylig ikke vært problem å godkjenne 305, og til og med kanskje 350 med litt flaks..

 

MEN, volvo fant ut at det var relativt mye nm i de, så ble fjernet fra papirene..

 

Så lenge det er under 220hk og 274,9nm, så burde det jo gå etter min tankegang..

 

Ang Rover v8. Er det ikke lett å se forskjell på en alu 3,5 liter v8 og en 5.0 305?

 

Mvh Pm senderen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang V8 i volvo, det har inntil relativt nylig ikke vært problem å godkjenne 305, og til og med kanskje 350 med litt flaks..

 

MEN, volvo fant ut at det var relativt mye nm i de, så ble fjernet fra papirene..

 

Så lenge det er under 220hk og 274,9nm, så burde det jo gå etter min tankegang..

 

Ang Rover v8. Er det ikke lett å se forskjell på en alu 3,5 liter v8 og en 5.0 305?

 

Mvh Pm senderen

 

kjekt og ha volvo med godkjent 350 i da hehe og er veteran i år. skal bare ha eu så er det skilt:web

volvo no turboshit real power only

http://www.bilforumet.no/200-serien/205733-244-volvo-v8-makeover-p-bilen-motor.html

sveier rust og ordner småting send pm hvis du trenger det östfold:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt forskjellige motorer, de fleste ser feilen med en gang...:D

 

Med andre ord, selv kanskje tullinger som man kan bli stoppet i kontroll hos.

 

Går jo for en relativt spenstig turbofirer i 242'en.. Men i herjebilen så vil jeg ha billige hk... Og er jo kun snakk om en 88 244 (240GL) som er strippet..

 

Noen svake motorer som kan forveksles med en 305 da? (evnt en 350 ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se der ja!

det som skjer i det første tilfellet er at du ved bytte til større slagvolum gjør at den sørre motoren drar bedre nytte av høyere gasshastighet ved lavt turtall. du ser at 350 ligger jevnt over på hele registeret til det tar slutt for begge på rundt 5500rpm

 

På det andre eksemplet ser du tydelig hvordan en større motor lider av for liten forgasser og "liten" kam.

Prøv deg fram med litt større gasser og em kam med litt mere løft og durasjon så skal du se

 

Er klar over at større gasser annen cam og større ventiler ville gitt et annet bilde ang. 350.

 

Nå gikk diskusjonen ut på, om det var så stor forskjell på 305 kontra 350.

Derfor brukte jeg samme oppsett på alle eksempler.

Dette for å få fram differansen.

Kjør diesel, bensin lukter python!

 

V8 Diesel Tech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gikk diskusjonen ut på, om det var så stor forskjell på 305 kontra 350.

Derfor brukte jeg samme oppsett på alle eksempler.

Dette for å få fram differansen.

 

er bare å se på dine utskriftene dine ifra dyno2000 det.

50fotpund dreiemoment på 2000rpm vil du merke. 350 vil være sterkere gjennom hele arbeidsregisteret.

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
kan få min 350 med dish stempler nesten komplett for 1000kr ny besinpumpe :)

 

Da vil jeg gjerne være første mann til å si:

 

Jeg tar den :)

 

PM meg om tilbudet var seriøst....

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår