Gå til innhold

Utfordring: "Bygg" en BILLIG chevy smalblock...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 573
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Som oftest er det en hake ved de, hvis de er så billige som du sier.

Kanskje dyrt å konvertere data styringen til en eldre bil? Eller kanskje vanskelig å trimme de særlig med originalt motorstyrings system (slik som de gamle TBI og TPI oppsettene)?

Kanskje dårlig med billige ettermarkedsdeler til 5,3 literen?

Gjør et søk på diverse LS forumer, så får du nok svar.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Fikk bygd ferdig budsjettmotoren jeg beskrev på forrige side i tråden. Jeg endte opp med å modifisere vortec toppene med såkalte "beehive" ventilfjærer fra LS6/LS1 motorene. Disse har noe høyere fjærtrykk enn de originale fjærene, men ikke så mye. Hvis jeg husker riktig har de originale fjærene ca. 80 lbs ved 1.800" installert høyde, mens LS6 fjærene har 90 lbs. LS6 fjærene er kjent for å ha utrolig bra kontroll over ventilene pga. beehive konstruksjonen. De er godkjent opp til 0.600" ventilløft.

Pga. at den øverste coilen er mindre i diameter enn resten er fjæren er retaineren mye mindre og lettere enn på de originale fjærene med den effekten at de øker maks løft med ca. 0.060". Jeg målte følgende ved installasjon på mine topper:

 

Installert høyde: 1.780"

Klaring fra oljeskjoldet til undersiden av retainer: 0.590"

Fjærtrykk ved 1.780": Rett i overkant av 90 lbs

 

PS! Husk å bank oljeskjoldene ordentlig, men forsiktig, ned med en passende stor pipe. Dette var ikke gjort fra fabrikk på mine topper og gav et sted mellom 0.020" og 0.050" ekstra klaring.

 

Med denne klareringen kan jeg ha totalt 0.530" løft på kam inkludert evt. ekstra utveksling på vippearmene hvis jeg bytter ut de originale 1.5:1. Dette er med minste anbefalte sikkerhetsmargin på 0.060".

 

Motoren har fungert supert i sommer, men jeg har ikke fått stilt inn gasser og tenning skikkelig enda så det er litt tidlig å avgi en endelig "dom" over oppsettet. Noen racerbil blir det uansett ikke med th400 og 2.42:1 utveksling i bakakselen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår