heavybrg Skrevet Desember 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2008 Heisann Har da en 91' modell Omega A (C20NE) som helst vil oppi kokepunktet, motortemp stiger hele veien. Kan variere litt hvis jeg kjører da. Men noe jeg har bitt meg merke i er at varmeapparatet kun spyr ut kaldluft (ved "vanlig" driftstemperatur), noen ting åpenbart jeg kan se etter? Har egentlig håpa det bare skal være en gåen termostat en plass.. På forhånd takk for svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Desember 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2008 Du kan jo selvsagt håpe på gåen termostat, men da burde det være varmluft i apparatet tror jeg. Mangel på varmluft kommer muligens av en luftlås et eller annet sted. Ville prøvd å starte bilen fra kald med lokket på ekspansjonstanken åpent. Se om det bobler der, om det i så fall lukter eksos, kjenn om øvre radiatorslange blir varm osv. Har du skikkelig uflaks kommer evt. gass i systemet fra gåen toppakning. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
heavybrg Skrevet Desember 17, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2008 Det skal vel gå an ja, har ikke ekspansjonstank så blir vel å sniffe på radiatoren da? ;-) Ingen måte å sjekke kjølevæskenivå på uten ekspansjonstank? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Omegamann Skrevet Desember 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2008 Kan du ikke sjekke på radiatoren da? sånt lokk du kan skru av? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Desember 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2008 Hvis du ikke har sjekka om kjølevæskenivået er riktig en gang er jo det første bud. Sikker på at det ikke er ekspansjonstank på omega A? Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
heavybrg Skrevet Desember 17, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2008 Du fikk de med ekspansjonstank også ja, men noen (som min) kom uten. Litt tungvint men har sikkert sin grunn, hehe... Toppen på radiatoren er bare en liten fjær med en pakning av noe slag rundt. Iflg. instruksjonsboka skal det gå an å lese av kjølevæskenivå der så lenge bilen er kald, men det skjønner ikke jeg et kvekk av iallfall. Så hvis det er tomt for kjølevæske skal ikke varmeapparat fungere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Loveopel Skrevet Desember 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2008 Du fikk de med ekspansjonstank også ja, men noen (som min) kom uten. Litt tungvint men har sikkert sin grunn, hehe... Toppen på radiatoren er bare en liten fjær med en pakning av noe slag rundt. Iflg. instruksjonsboka skal det gå an å lese av kjølevæskenivå der så lenge bilen er kald, men det skjønner ikke jeg et kvekk av iallfall. Så hvis det er tomt for kjølevæske skal ikke varmeapparat fungere? ta bilde av motor rommet og legg det ut her...? Siter born to love and old opel<3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Desember 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2008 Så hvis det er tomt for kjølevæske skal ikke varmeapparat fungere? Hvis det er helt tomt for kjølevæske er det nok fint lite som fungerer;) Har du lite kjølevæske må nødvendigvis det tapte volumet erstattes med luft. Det kan danne luftlommer rundtomkring, f.eks. i varmeapparatregisteret. Luft kjøler også dårlig, så du bør nok ikke kjøre bilen din noe mer før du har funnet ut av det. Da havner du plutselig opp med skeiv topp el.l. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
heavybrg Skrevet Desember 18, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2008 ta bilde av motor rommet og legg det ut her...? Som forespurt: http://i230.photobucket.com/albums/ee54/cberg_1987/underhuv.jpg Så da blir punktene som følger da antar jeg? :) 1. Finne ut nivå på kjølevæske (på en eller annen måte) 2. Finne en bratt bakke -> Lufte ut kjølesystem Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OpelFanatikeren Skrevet Desember 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2008 Min 90 modell med C20NE motoren har ikke ekspasjonstank, kun radiatoren. Har vel ikke sett noen C20NE med ekpasjonstank enda, men det finnes sikkert. Når du tar av lokket på radiatoren så skal det være kjøleveske opp til lokket. Du kan eventuelt klemme på slangen mellom motoren og radiatoren for å kjenne om det er luft eller kjøleveske der. Siter "Any fool with fast hands can grab a tiger by the balls, but it takes a hero to keep on squeezing" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
heavybrg Skrevet Desember 19, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2008 Min 90 modell med C20NE motoren har ikke ekspasjonstank, kun radiatoren. Har vel ikke sett noen C20NE med ekpasjonstank enda, men det finnes sikkert. Når du tar av lokket på radiatoren så skal det være kjøleveske opp til lokket. Du kan eventuelt klemme på slangen mellom motoren og radiatoren for å kjenne om det er luft eller kjøleveske der. Opp til lokket ja? Det forklarer en del, hehe.. Var heller langgrunt i radiatoren min. Får vel teste imorgen tenker jeg :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexxx Skrevet Desember 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2008 Hehe, glad jeg har ekspansjonstank i min. Men sjekk at det er nok vann/kjøleveske på den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OpelFanatikeren Skrevet Desember 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2008 Om det skal være opp til lokket er jeg usikker på, med det skal vertfall dekke kjøle ribbene i radiatoren. Siter "Any fool with fast hands can grab a tiger by the balls, but it takes a hero to keep on squeezing" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
heavybrg Skrevet Desember 29, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2008 Tror jeg har funnet en årsak til feilen, hvis dere ser pilen i dette bildet: (altså den sorte pila, ikke pekeren ;-) så lekker det herfra =\ Noen som vet hva som er inni "boksen" der? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
motordal Skrevet Desember 29, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2008 E ei pumpe som pumperkjølevesken rundt. altså "kjøleveske rotasjonspumpe" for og få bedre sirkulasjon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.