Gå til innhold

Spm ang min golf 3

Ranger emnet


Tjabrosjan

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
Du har ikke gjort noe med hjullageret? Og du er sikker på at du har fått riktig drivknute? Altså riktig diameter på akslingen? Hvis du har fått feil og ikke fått akslingen ordentlig inn så kan du ha strammet akslingen mot lageret og da blir det feil.

 

 

Det blir tregere og tregere for mere jeg skruv, så høres ut som det er noe med at det tar borti hjulageret.. Tror akslingen er rett,men kan aldri si for sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å klage, men valget av overskrift på tråden var ikke fullt så vellykket..

 

 

Syncro?

 

Når du monterer den nye drivknuten er det par ting du må sjekke..

 

Du trenger disse delene,

 

DSC00204.jpg

 

Så skal det stå en låsering på akslingen som drivknuten skal låse i.

 

DSC00207.jpg

 

Så skal det ligge en skive bak låsemutteren.

 

DSC00200.jpg

 

Låsemutteren SKAL UTEN UNNTAK byttes når du skifter drivknute, fordi denne skal strammes med godt over 200nm, og fordi de nye gjengene på drivknuten skal ha en tilsvarende ny mutter.

 

Både når du skal løsne og når du skal stramme låsemutteren så skal du ha i hjulboltene.

 

Og som Margido indirekte sier så skal bremseskive/nav rotere fritt rundt når girkassen står i fri og uten brems, hvis hjulet ikke roterer rundt når du har strammet til så er det noe muffens på gang, altså da f,eks hjullageret eller feil dimensjon på drivknuten.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bilen omsider kjørbar,men hjulet er noe løst..

Stabbstaget under bilen er ikke montert fordi må ha nytt!

Er det grunden til at går an å vrikke 2-4 cm på hjulet?

Tar borti bremsene om jeg kjører med den som den er :biker

 

På hvilen måte er det løst?

Jekk opp bilen, plasser hendene på hjulet ca. kl.9 og 3, så vrir du på hjulet, hvis du nå får slark i hjulet så er hjullageret defekt.

Hvis du får slark 6 og 12 så må bærekule, endeledd eller bærearmsforingene være defekt..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bilen omsider kjørbar,men hjulet er noe løst..

Stabbstaget under bilen er ikke montert fordi må ha nytt!

Er det grunden til at går an å vrikke 2-4 cm på hjulet?

Tar borti bremsene om jeg kjører med den som den er :biker

 

Om du har slakke på 2-4 cm er bilen IKKE kjørbar overhodet.. enten er det noe feil med hjullager eller opphengs kule..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår