Gå til innhold

StianØverland: Opel Manta A 1900 rallye

Ranger emnet

StianØverland

Anbefalte innlegg

Da var jeg så utrolig heldig å få tak i en 1971 Opel Manta A 1900 rallye

litt info

-bilen har hatt 2 tidligere eigere

-den har rullet 71000 km!!!!

-stått siden 1981 så den har blitt stylet med div, rust over alt. men er bare 2 større hull igjen nå

Bilen fremstår som ikke fullt så strøken som forrige eier opplyste :P

hele bilen var dekket med et steinhardt belegg som minner litt om at noen har gått over bilen med 800papir.

rust her og der er det selvfølgelig også.

Planene utsene messig er å få den rimelig strøken tøff lakk, bredda, senket, og med noen små breie hjul :) IKKE noe thats 70's harrybil

Dette er noe av hva jeg hadde tenkt meg :) photoshoppet ett bilde jeg fant på google. :) men jeg vil ikke ha på bredderne foran, heller ha på gt/E leppa :)

manta.jpg

-få tak i 2 ekstra hovedbaklys og bytte ut de orginale (gjort)

-få sviv på motoren (går som en klokke)

-justert tenninga (gjort)

-fjerne det harde belegget på vinduene(ferdig)

-rustfjerning(utvendig og innverndig ferdig, er bare under igjen)

-bredding(montert på venstre side)

-lakk (farge er bestemt, men holdes hemmelig til bilen blir lakkert :P )

-snudd bensinlokket og satt det ett lurt sted

-bur (funnet produsent, neste på agenda'en)

-bøtteseter(handlet inn) og 4pkt belter

-senking og avstiving (noen som selger gassdempere, eller modda justerbart?)

-sveise igjen de stygge luftinntakene på c-stolpene (gjort)

-få tak i bremser (rekord 2.2E calippere med 250mm skive innkjøpt)

- ats/brock b1 215*35*15/16foran og 265*35*15/16 bak

DSC_0086.jpg

DSC_0090.jpg

DSC_0089.jpg

DSC_0088.jpg

DSC_0087.jpg

DSC_0095.jpg

DSC_0093.jpg

DSC_0096.jpg

DSC_0100.jpg

DSC_0097.jpg

update 1.september08

kjøpte meg breddere bak i dag. er usikker på om jeg vil ha foran

DSC_0104.jpg

DSC_0105.jpg

DSC_0103.jpg

DSC_0106.jpg

update: beklager aaaltfor mørke bilder.. kommer nye :)

fått fjernet masse rust innvendig og litt utvendig:)

klassiske fremme ved astolpen bare slipte ned dette da det var overflaterust

DSC_0109-1.jpg

DSC_0103-1.jpg

kutta og sveisa litt :) sparklet over med glassfibersparkel

DSC_0102-1.jpg

DSC_0101-1.jpg

DSC_0098-1.jpg

DSC_0112.jpg

update 22/10-08

fikk på breddinga i dag, men satte den bare på den siden hvor tanklokket ikke er, for å bestemme meg om jegvil ha den eller ikke

prøvde også felgene fra volvoen :P

DSC05127.jpg

DSC05126.jpg

slang på et strøk maling for å se hvordan det blir med litt farge på

DSC05128.jpg

DSC05131.jpg

DSC05133.jpg

er langt fra fornøyd med hjulavstanden, hvis jeg skal ha de, så skal de iallefall 8cm lengre ut, men det betyr at jeg må kutte bort orginalskjermen, noe jeg helst vil slippe hvis jeg noen gang vil ha den orginal igjen

DSC05130.jpg

noen som har forslag til type bakaksel jeg kunne ha byttet til, gjærne sperreaksel og litt bredere :)

og har forresten funnet komplette splitter nye bremser fra rekord 2.2i ligger i eske

miniupdate 23/10-08

fikk låne en brock b1 av en lokal dekkhelt for å finne ut innpress og bredde på felgene jegtrenger for å fylle bredderne helt ut. blir 265/35*15eller16.

DSC05135.jpg

DSC05136.jpg

sinnsykt breie :o

DSC05137.jpg

men er ikke helt fornøyd med felgene, syntes ikke de passet bilen i det hele tatt. skal få lånt noen ats felger i morgen (sort senter)

ats.jpg

update 3/11-08

kjøpt bremser!

disse burde klare å stoppe bilen ganske greit :) calipperene skal lakkeres

DSC_0132.jpg

DSC_0138.jpg

neste som skal kjøpes nå er halvbur med dørstreve på begge sider. skal også ha stanga på midten over hovedbøylen for å feste 4pkt beltene i. får det for 2100 kr

Hovedbøyle 45x2,5 mm. alle andre rør 40x2 mm

halvbur.JPG

får legge med noen bilder også da så det ikke ser ut som jeg har sitti på ræva de siste dagene :P

fjerna opelmerket på bagasjelokket

DSC_0143.jpg

la glassfibersparkel nedi mellom sprekken mellom breddern og skjermen for å tette ¨så la jeg glassfibermatter over der jeg tettet og støpte det innat, slipte ned kantene og sparklet over, er snart ferdig med sparklinga og slipinga. men har fortsatt en heeeel side igjen :P og her blir det enda mer jobb pga. tanklokket er midt i veien og hullet som orginalt var i bredderen passer ikke med lokket i det hele tatt. lurer på fuelcell, men er det lovlig for vei ?

DSC_0142.jpg

update 7/11-08

fått lærlingkontrakt som bil-lakkerer i dag, etter 4 dager utplassert :P

fikk en motor av faren til en kompis i dag. det er en orginal 1900 rallye motor, som har ett gåent rådelager, planen er egentlig å leke litt med toppen for å se om jeg får ut litt mer power av den og montere den på 1900motoren som står i pdd. hvis pengene strekker til som lærling blir det b23F, webere og turbo.

vil ikke ha innsprøytning pga mye tukling med ledningsnett etc. gammel bil så den skal ha forgassere :)

dcoes.JPG

har samlet litt dekk så nå ha jeg 8 dekk som kan spinnes i støkker.

a4.jpg

a2.jpg

girkasse

a.jpg

her skal det jobbes på motoren inne i varmen i vinter

a1.jpg

tok også med et bilde av stolene som skal inn i bilen :)

a3.jpg

sendte også en søknad til vegvesenet om bygging av bur i dag, la med tegninger og hele pakka, når jeg var oppe å hørte sa de at så lenge det var en veteran så var det en mulighet for at det blir godkjent.

kom på en ny idè, istede for fuelcell pga tanklokket i breddern, så tenkte jeg å snu tanklukket fra orginaltanken inn i bagasjerommet, da kan ingen si noe på at det er ulovlig

update 20/11-08

lakkupdate.

fått slipt ned baklyktene, infatningene, fangere, speil, grill og lyktehus.

limte også den ene lykteinfatningen som var sprukket

DSC00028.jpg

DSC00029.jpg

slipt ned og syregrunnet fangerne

DSC00030.jpg

slipt ned innfatningene til baklytekene,(kromringen rundt, skal lakkes sort, lyktene skal også sotes sorte)

DSC00024.jpg

grillen, blir blank sort med røde opel bokstaver

DSC00027.jpg

lakkert fangerne

DSC00039-2.jpg

og speilen

DSC00037.jpg

DSC00038-1.jpg

update på grillen kommer fort som fy :)

har også en calibra turbo maskin (c20let?) på lur, ferdig moddet ledningsnett og motorfester. må bare spare litt penger så kommer det nok noe ;)

Opel Manta SR 1971 m/ 5.0 L V12 Twin Turbo

Opel Olympia coupe m/Yamaha R1 motor

"det er viktig at det ryker og bråker"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

dæææææven, dette må være en av de råeste oplene(sier jeg som egentlig ikke liker det) du gjør ting HELT riktig, tidsriktig racestuk på den, nydelige oldschool-felger osv, sugemotor med dobble gassere osv. Er så lei at folk setter moderne turbomotorer i klassiske karosserier, da ødelegger man en klassiker. Men det her er helt som det skal være.

HELT perfekt, slik skal det være. Gleder meg til å følge med videre på dette.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dæææææven, dette må være en av de råeste oplene(sier jeg som egentlig ikke liker det) du gjør ting HELT riktig, tidsriktig racestuk på den, nydelige oldschool-felger osv, sugemotor med dobble gassere osv. Er så lei at folk setter moderne turbomotorer i klassiske karosserier, da ødelegger man en klassiker. Men det her er helt som det skal være.

HELT perfekt, slik skal det være. Gleder meg til å følge med videre på dette.

har jo en calibra turbomotor som faren til en kompis skal selge, med ferdig moddet ledningsnett, motorfester osv som passer rett oppi. har jæævli lyst, men på en måte vil jeg heller sette turbo på rallyemotoren. elsker lyden på den!

det skal liksom ikke være noe bil som MÅ gå noe helt hinnsides, den skal gå greit, skal være en sommerbil med futt i, og jeg gir så fullstendig beng i om den sluker bensin. for jeg kan ikke kose meg mer enn hva jeg gjør i den bilen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett i calibra motoren :)

Ikke dum den mantaen der asså :)

har lyst, men syntes jeg ødelegger bilen litt da..

har også fått lakkert toppdekselet matt sort og oljelokket blank sort. får tatt litt av gangen på jobben. lærling som billakkerer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo legge med litt av det andre jeg bruker dagene på :p prosjekter vi har på verkstedet.

alfa romeo GT bertone (jeg lakkert)

banebil med halvbur + dørstrevere, motor er usikkert, men hørte noe om rundt 200hk.

alle løse deler er laget i carbon ettersom jeg forstod, usikker på dørene, men tror iallefall dørplatene er laget i carbon

DSC00085.jpg

DSC00084.jpg

DSC00086-1.jpg

DSC00087-1.jpg

DSC00088-1.jpg

DSC00089.jpg

Fiat 850 sport. så helt ubrukelig ut når vi fikk den, har vert lakkert 4 ganger tidligere i forskjellige farger. rust OVERALT!

nå er den rustfri og Kremfarget. motoren ligger bak og har rundt 60-70hk

DSC00075.jpg

DSC00074.jpg

og ferdig lakkert ;)

DSC00108-1.jpg

Renault 8. lite info om denne, blei lakkert opp i fjor, men gjort så dårlig jobb at den blir lakkert omigjen ;) ingen specs på motor etc.

DSC00077.jpg

DSC00076.jpg

DSC00073.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manta A er veldig tøffe bilar!! Eg stemmer for gassarmotor!

Hvor er det du har lærling? Hadde nokon veldig tøffe bilar der' date=' likte Alfa'n![/quote']

jeg er lærling på Viggo's Lakkering i porsgrunn. bilene er fra verkstedet på klosterskogen

Det er en tøff bil med mye potensiale,syns du skal ha sugemotor.

hvor har du kjøpt breddere?

kjøpte de privat av en i nabobygda :) 500kr for begge to

Lenke til kommentar
Del på andre sider