Gå til innhold

Fordømte lys!

Ranger emnet


kesol

Anbefalte innlegg

Folk diskuterer om hverandre her. Noen snakker om xenon, noen om vanlige tåkelys. Mange nevner ikke HVOR de har xenon, mange nevner ikke i hvilke kjøreforhold man blir blendet! Xenon i langlys er jo ikke noe problem, de skal uansett blendes ned når man møter og da er alt i orden. Ser ingen grunn til å diskutere det.

 

Har aldri blitt blendet av tåkelys hverken om dagen eller i mørket. Ikke i tåke heller. Sett vekk i fra tåkelys som er stilt inn så de treffer meg midt i øyet, men det gjelder og nærlys. Men å møte folk med for sterke lys eller lys som er stilt for langt opp i bekmørket er problematisk, heldigvis kjører jeg ikke så ofte der.

 

Det er bevist at blikket faller naturlig for nærmt bilen når man kjører med tåkelys i mørket (riktig innstilte tåkelys skal forresten ikke lyse like langt som nærlys), selv om man kan konsentrere seg og se på riktig sted en stund så vil man naturlig se der lyset er sterkest etter en tid. Og eksempelet med at man blir sittende å se på CD-spilleren eller dashbordet er helt urealistisk, det er snakk om hvor øynene faller naturlig i lysbildet foran bilen, ikke en innebygget fascinasjon av å se på det absolutt nærmeste lyset tilgjengelig.

 

Bruker forresten tåkelys på svingete veier uten lys for å kunne se rundt svingene. Tar de av etter svingen.

 

 

De første ordene i denne tråden som var normale.

98 Audi A3

94 VW Golf 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

denna diskusjonen tar jo helt av...

kan man ikke bare komme til enighet om att alle er uenige?:):)

JEG skjønner godt at dem som kjører mye og langt har lyst til å ha mye lys og gode lys. Har selv arbeidsvei på 60 mil og dem som har en liten smule erfaring bak rattet vet at det er digg med masse lys over skogen og på mørke svingete veier.

Selv kjører jeg ikke med tåkelys når jeg er hjemme på østlandet, men når jeg kjører over dovre,kvikne,valdresflya og romsdalen så kjører jeg jo selvfølgelig med så mye lys jeg kan, jeg vil se veien jeg, fordi hvis noen har funnet ut at det går ann å kjøre lenger enn til kveldens faste råneplass så vet man at det er digg med mye lys når man har 6-9 timer kjøring i mørket.

Kom ikke å si annet...

My mom always told me life was like a box of chocolates.... you never know what you get

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denna diskusjonen tar jo helt av...

kan man ikke bare komme til enighet om att alle er uenige?:):)

JEG skjønner godt at dem som kjører mye og langt har lyst til å ha mye lys og gode lys. Har selv arbeidsvei på 60 mil og dem som har en liten smule erfaring bak rattet vet at det er digg med masse lys over skogen og på mørke svingete veier.

Selv kjører jeg ikke med tåkelys når jeg er hjemme på østlandet, men når jeg kjører over dovre,kvikne,valdresflya og romsdalen så kjører jeg jo selvfølgelig med så mye lys jeg kan, jeg vil se veien jeg, fordi hvis noen har funnet ut at det går ann å kjøre lenger enn til kveldens faste råneplass så vet man at det er digg med mye lys når man har 6-9 timer kjøring i mørket.

Kom ikke å si annet...

 

 

Skal ikke komme å si noe annet eller nekte på det du skriver men saken er jo den at er det ikke forbanna irriterende når du møter en bil som kjører med xenon i gammle lykter(H4 f.eks) og kraftig feiljusterte kurve/tåkelys som blender noe jævlig??

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke komme å si noe annet eller nekte på det du skriver men saken er jo den at er det ikke forbanna irriterende når du møter en bil som kjører med xenon i gammle lykter(H4 f.eks) og kraftig feiljusterte kurve/tåkelys som blender noe jævlig??

 

DET er jeg enig i:)

My mom always told me life was like a box of chocolates.... you never know what you get

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvifor har du mørke hovedlys då?

Og er det ikkje et hælvette å kjøyre langt med dei jævlige dekka der?

Og lykke til å kjøyre ifrå s60en til volvo140lover;)

 

Nå må du la hårene på balla dine få lov til å vokse litt før du i det heletatt begynner tanken på å barbere dem!

 

De hjula er ikkenoe værre å kjøre med enn no slitne 19" på lavprofil!

 

At mine hovedlys er mørke har ingenting å si på styrken på lysa lysene er originalt sotet i plast og ikke hjemmesnekkra som dere hobbyrånere gjør med sprayboks;)

 

Jeg har rå til å kjøpe onkli utstyr vøtt

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha.. mhm! greit nok det ! men når jeg klarer å ha 130 ut av Vålerenga tunnelen retning alna i den høyre svingen i kun ET felt.. så føler jeg at den dritt bilen klarer det meste:) jeg er ikke redd for at ræva glepper for å si det slik;) den bilen suser like greit sidelengs som rett frem!

 

tviler ikke, har en følelse av at du ikke er snill mot redskapen din akkurat..

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noen synspunkter. En vanlig personbil med vanlig RIKTIG justerte halogen tåkelys benyttet sammen med nærlys er ikke noe problem hvis man ikke stirrer rett på. (Men forbudt er det uansett)

Men det har etthvert blitt mange som mener de trenger en større bil i Norge. Større som i høyere. Og hva skjer da? Når fronten på blien er 20 cm høyere over bakken kommer også lyktene 20 cm høyere. Riktig justert og med vanlig halogener det fortsatt ikke noe stort problem, men det er mer sjenerende enn en vanlig personbil

Så har vi Xenon da. Fungerer i de aller aller fleste tilfeller helt greit å møte en bil med orginale Xenon. Men når man møter en Volvo 940 eier som har vært på Biltema og handla Xenonkonvertering til Vogna, og montert dem mot garasjeveggen blir det ikke så enkelt. Blir som å møte Ullevål Stadion nedenfra.

 

MEN så har vi de, unnskyld utrykket, idiotene som har kommet på genistreken med og xenonkonvertere tåkelysa sine fordi S-linen ser så jævla kul ut forfra med fire xenonlykter. Da begynner jeg faktisk å lure. For det første så finnes det ikke tåkelykter som er godkjent for Xenon av en eller annen grunn...:). For det andre så er det jo ganske klart at ingen ser at du har kul bil, fordi alle de du møter ser bare en konstant lysende blitz til du har passert, og noe særlig mer ser de ikke den kvelden. Kan sammenlignes med sveising uten maske.. Går det en person etter veien da er dette forsettelig drap..

 

Det som er enda værre er, som vi har sett noen eksempler på i denne tråden, er de som når de møter en som har litt feil lys, og da er det helt greit å slenge opp en halv kilowatt med lys i fleisen på han for å fortelle at han gjør/har noe feil. Tjaaa..

Skremmende er ordet.

 

Men når det er sagt så irriterer jeg meg veldig mye mer over folk som overhodet ikke kan kjøre bil, og ikke har oppdaget at det er andre der ute. Man legger seg over i venstre kjørefelt for å svinge til høyre, man kjører 20 km/t under fartsgrensa med 150 biler bak, og når man blir forbikjørt så tuter man å knytter i never o.l. Man glir utpå en 80 sone forkjørsvei i en liten luke og bruker ca to kilometer på å få Elantraen oppi 80. Og så senker man farten ca 20 km/t hver gang man møter noen, men det kan vel kanskje relateres noe til det denne tråden egentlig handler om

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det er sagt så irriterer jeg meg veldig mye mer over folk som overhodet ikke kan kjøre bil, og ikke har oppdaget at det er andre der ute. Man legger seg over i venstre kjørefelt for å svinge til høyre, man kjører 20 km/t under fartsgrensa med 150 biler bak, og når man blir forbikjørt så tuter man å knytter i never o.l. Man glir utpå en 80 sone forkjørsvei i en liten luke og bruker ca to kilometer på å få Elantraen oppi 80. Og så senker man farten ca 20 km/t hver gang man møter noen, men det kan vel kanskje relateres noe til det denne tråden egentlig handler om

 

kunne ikke vært mer enig, skulle vært skuddpremie på sånne..

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har ikke stemmerett. At all! Hvordan kan dere uttale dere om trafikale situasjoner når dere sitter her og syter 24/7? Skuddpremie? Skal si deg hvem det burde vært skuddpremie på jeg! Folk som lar småting i trafikken ødelegge humøret og dagen! Jeg mener, hvor BORTSKJEMTE er ikke dere? Har dere virkelig ikke noe annet å klage over?! Her sulter x antall mennesker, 4325283 blir massakrert i diverse land as we speak, 359 blir sikkert voldtatt av en "Bubba" i etellerannet random fengsel og her sitter dere! Og sutrer over ting dere faktisk ikke har rådighet over!

 

Du store alpakka, jeg trodde jeg hadde sett det meste! Fy skam og rett i seng uten kveldsmat! Det gjelder samtlige!

He he.. Tar den. I det store og det hele så har man det for bra. Men det er mer interessant og diskutere ting som man opplever hver dag enn noe man ser på nyhetene på TV.

Ting må settes i perspektiv, ma ligger jo ikke akkurat våken om natta fordi man blir blendet av xenontåkelys

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår