Gå til innhold

Tidligere arbeidsgiver gir meg ikke pengene!

Ranger emnet

Smallwacko

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg lurer en del på noen ting.

Jeg jobbet på et bilverksted i oslo i ca 2,5mnd.

Begynner der alt begynnte.

Jeg gikk rundt å leta etter lærlingeplass, og etter mye om og men fant jeg et sted der jeg kanskje kunne få. det som gjorde at jeg kanskje ikke kunne få var at han kanskje ikke hadde økonomi til å ha meg der. men etter noen uker fikk jeg bedskje om at jeg kunne få kontrakt. så vi satt oss ned å skreiv en kontrakt som han sa det var og sendte denne inn til opplæringskontoret. så etter ca 2mnd fikk jeg beskje at jeg ikke kunne jobbe der mere. pga lite penger og jeg hadde vært borte 2-3 dager iløpet av de 2mnd.

han sa da at jeg skulle få pengene for den siste mnd hvertfall

også hjalp meg da med å finne en ny plass som jeg jobber på nå.

han fortalte at jeg kunne komme tilbake til uka så skulle han gi meg pengene. og jeg kom tilbake 1 uke etter, og fikk da 2000kr så sier han at han ikke har mere og jeg får komme tilbake seinere for å få mere. så jeg venter noen uker og tusler tilbake, og får 1000kr, men nå sa han ikke noe om at jeg skulle komme tilbake.. har vært innom en gang og da sier han at jeg ikke får resten av pengene fordi det er ikke mere å hente i det firmaet..

så det jeg da lurer på er hva kan jeg gjøre for å få resten?

og det som var, var at det han sa var en kontrakt bare var et vedleg for lærlingskontrakt, (men det står hvor mye jeg skal ha i timelønn og hvilken dato jeg startet og når lønningsdatoen var)

han skylder også den andre lærlingen 2 års feriepenger og desember lønningen.

(bare spørr om dere ikke skjønnte det som står her så svarer jeg så dere skjønner)

Håper på svar som hjelper meg med å få resten av pengene mine

Mazda 323 1,3 Rally Look

Mercedes Benz E220 W124 (Solgt)

Golf Mk2 1989 1,6L (Vrak)

Mercedes Benz 230E W124 (Vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm.. Om du er lærling og han er godkjent lærling bedrift så får han vel stønad (95.000kr over 2 år) av staten for og ha deg under opplæring, dette dekker selvfølgelig ikke lønna di men et poeng er det uansett..

Ta det med lærlingenemda på fylkeskontoret..

Siden du allerede har brutt med firmaet er det ikke mye og tape uansett på og ta det den vanskelige veien.

I teorien om det virkelig ikke er mere og hente er han vel konk da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm.. Om du er lærling og han er godkjent lærling bedrift så får han vel stønad (95.000kr over 2 år) av staten for og ha deg under opplæring, dette dekker selvfølgelig ikke lønna di men et poeng er det uansett..

Ta det med lærlingenemda på fylkeskontoret..

Siden du allerede har brutt med firmaet er det ikke mye og tape uansett på og ta det den vanskelige veien.

I teorien om det virkelig ikke er mere og hente er han vel konk da..

han er godkjennt til å ha lærlinger ja.. han snakka om at han ikke fikk noe av opplærings etaten eller hva det heter..

har snakket med oppløringskontoret for oslo og akershus og dem sier det er ikke noe dem kan gjøre..

han har ikke gått konk enda. men hørte rykter om det der jeg jobber nå at er ikke lenge til han gjør det. så tenkte å gå videre med denne saken før han er konk, for da er det vel lettere å få pengene mine?

Mazda 323 1,3 Rally Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sendte da en mail til arbeidstilsynet:

Hei..

Har noen spørsmål.

Jeg er da lærling, og det stedet jeg jobbet før, der får jeg ikke resten av pengene mine etter at jeg sluttet (ca 5000kr) Jobbet der i over 2,5Måneder å har fått 3000kr for det. noe som jeg og min familie synes er en sterk form for utnyttelse

Det som er saken er at jeg begynnte på et bilværksted, så var det mye frem og tilbake om at jeg skulle få lærlingkontrakt, etter noen uker fikk jeg bedskje om at jeg kunne få kontrakt. så vi satt oss med å skreiv en kontrakt som het vedlegg til lærlingskontrakt. Det trodde jeg var en kontrakt. (første gang jeg har skrevet en kontrakt), der det står timeslønn, startdato og lønningsdag og underskrift av både arbeidstaker og arbeidsgiver. Så jobbet jeg videre en god stund, den første måneden fikk jeg ikke noe lønn, også en dag snakket jeg med han, og da kunne jeg ikke jobbe der lengre, fordi han hadde ikke økonomi, og at jeg hadde vært borte litt. Men jeg skulle få 7500kr for den siste måneden jeg jobbet der.

Han hjalp meg med å finne en ny plass, som ble Ullern Bil. (jobber der nå). også skulle jeg komme tilbake en uke etter for å få pengene mine, så jeg dro bort fredagen uken etter, da fikk jeg 2000kr av han, han sa at han ikke hadde mere penger da, men jeg kunne komme tilbake neste uke for å få mere, så jeg ventet en uke med å komme tilbake, den fredagen fikk jeg 1000kr av han, men han sa ikke noe mere om at jeg kunne komme tilbake seinere for resten av pengene.

Så jeg ventet litt over 1månede så dro jeg tilbake den 17desember og spurte om jeg kunne få resten av pengene mine. da fikk jeg bare bedskje om at det ikke var noe mere å hente i det firmaet. Noe som jeg tolker at jeg ikke får resten av pengene mine.

Jeg har også snakket med den andre lærlingen som hadde vært der, han sluttet men har ikke fått pengene for 2års ferie penger eller desember lønninga. nå er det ikke meningen å dra inn han for har ikke alle opplysninger om hva som han og arbeidsgiver har snakket om, men bare for å forklare hva jeg synes om at han utnytter personer sterkt..

Det vedlegget for lærlingekontrakt ble da fakset ned til opplæringskontoret, har snakket med dem også om denne saken, men de

m kunne ikke hjelpe meg.

Så jeg søker da råd fra dere om hva jeg kan gjøre i denne saken som kan hjelpe meg med å få pengene mine.

Hilsen

Petter Kristiansen Øverby

hva synes dere om den mailen?

Mazda 323 1,3 Rally Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem forstår nok problemet og vil sikkert hjelpe så godt dem kan.

Let frem arbeids/lærlingekontrakten og eventuellt andre papirer som viser arbeidsforholdet mellom deg og tidligere arbeidsgiver.

Se også om du finner eventuelle timelister osv. som dokumentasjon.

Og et medlemskap i LO vil så absolutt lønne seg, skulle du få andre problemer i fremtiden.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper eneste løsningen din er å levere inn en konkursbegjæring til skifteretten. Da får du som andre har nevt, pengene dine lønnsgarantiordningen. Kan være greit å si at du kommer å henter resten av pengene dine den og den dagen, har han ikke pengengen da kommer du til å begære han konkurs. Hender det setter fortgang i sakene

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider