Gå til innhold

Megasquirt tennings spørsmål.

Ranger emnet


VOLVO 1983

Anbefalte innlegg

Jeg fikk montert mitt sprut av NM-Performance på forumet, det ble høvelig bra, unntatt noe dårlig plassering av en komponent samt dårlig gjennomføring igjennom torpedo.

 

Denne komponenten som ble dårlig plassert er en tenningsforsterker/ CDI boks eller hva det nå heter å den røk nå for andre gang for meg da den tydeligvis ikke tåler noe som heter fuktighet.

 

Første gang den røk tok jeg motorvask på Bilen, men denne siste gangen tok jeg jo utvendig vask av bilen.

 

Det står i en 240.

 

Er summit boks som står i den, så lurer jeg på om jeg MÅ ha den boksen eller om det er mulig å montere feks en MSD boks uten noen mods?

 

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1∂=SUM%2D850602&N=700+0&autoview=sku

 

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1∂=SUM%2D850600&N=700+0&autoview=sku

 

Er det i tilfelle den med eller uten turtallssperre?

 

Kan jo ikke tenke meg til at det er med turtallssperre siden det var kjøpt for bruk med MS?

 

 

Mvh

Gunnar

Bodø

:volvsmile

*83 Volvo 240 B21a

*90 Massey Ferguson 3060

Kjør hardt, kjør stil, uten tvil :D

Min bil:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=148665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Hallgivertenning, har det noe å si?

 

Hvordan er det med map, kan man bruke et helt vanlig map som er mappet på en tilsvarende motor med original tenning på en med denne type tenning?

 

Mvh

Gunnar

Bodø

:volvsmile

*83 Volvo 240 B21a

*90 Massey Ferguson 3060

Kjør hardt, kjør stil, uten tvil :D

Min bil:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=148665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke tenningsforsterkeren bryr seg om hva som trigger den. Jeg har brukt en Mallory elektronisk fordeler.

 

Man kan lage et map basert på fabrikktenningsdata, og dette er et godt utgangspunkt. Deretter kan man justere det til som man vil. Det er enorm fordel med rullende landeveg, men det har vi vel ikke her oppe i nord? Jeg mappet min ved å kjøre opp og ned en fjellvei i nærheten, med laptop'en i passasjersetet.

 

Nick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja just.

 

Har et map jeg skal legge inn, er bare tenningsdelen av mappen.

 

VEtable heter det vel kanskje?

 

Hvor skaffer man kabel og helst usb adapter?

 

Takker så mye for hjelpa.

 

Hvilke bil bruker du ms på?

 

Mvh

Gunnar

Bodø

:volvsmile

*83 Volvo 240 B21a

*90 Massey Ferguson 3060

Kjør hardt, kjør stil, uten tvil :D

Min bil:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=148665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Megajolt (kun tenningsdelen, med Ford EDIS tenningskomponenter) på 2 Jaguarer. Skal snart sette Megasquirt og Megajolt i en tredje (den har innsprøytning, de andre er på forgassere).

 

USB adaptere kan være kranglete. Det beste er å finne en laptop med serieport, alternativt sjekk på forumene for MS og MJ og se hva som anbefales. Kabel skal være helt standard 9-pins seriekabel, finnes på de fleste datasjapper.

 

Nick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja visst!

 

Takker for hjelpa...

 

Hvor i alle dager får man tak i kombien gammel laptop med fortsatt fungerende batteri?:P

 

Stemmer det med rulla, nærmeste er Trøndelag, jeg kommer til å bruke ES-Tuning da jeg brukte de i 45min på ACR og er MEGET fornøyd med folka, snakker om greie folk, servicevennlige som få å høvelig rimelig. Vi snakker om Søndag formiddag i 20 grader +++. Jeg ble plutselig fri for mapper, siden den som skulle mappe bilen skulle gjøre det hele helga men ba meg vente til Søndag for så å stikke av Søndags morgen, dro Bilen fra Bodø på henger for å få den mappet med ny turbo, topp og kam, så var litt forbanna. Hehe.

 

Mvh

Gunnar

Bodø

:volvsmile

*83 Volvo 240 B21a

*90 Massey Ferguson 3060

Kjør hardt, kjør stil, uten tvil :D

Min bil:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=148665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid masse eldre laptops til salgs på Finn (men kjøp lokalt så du ikke får tilsendt en murstein). Ellers ligger det endel rundt omkring i hus og firma, de blir fort "avlegs og avskrevet". Du trenger ikke noen voldsomt ny eller kraftig laptop for å kjøre programvaren til tuning, og det er greit å ha en duppeditt og feilkilde mindre å plages med.

 

Nick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja visst!

 

Takker for hjelpa...

 

Hvor i alle dager får man tak i kombien gammel laptop med fortsatt fungerende batteri?:P

 

Stemmer det med rulla, nærmeste er Trøndelag, jeg kommer til å bruke ES-Tuning da jeg brukte de i 45min på ACR og er MEGET fornøyd med folka, snakker om greie folk, servicevennlige som få å høvelig rimelig. Vi snakker om Søndag formiddag i 20 grader +++. Jeg ble plutselig fri for mapper, siden den som skulle mappe bilen skulle gjøre det hele helga men ba meg vente til Søndag for så å stikke av Søndags morgen, dro Bilen fra Bodø på henger for å få den mappet med ny turbo, topp og kam, så var litt forbanna. Hehe.

 

Mvh

Gunnar

Bodø

:volvsmile

 

ES Tuning er greie ja Gunnar :D

brukte de selv til å mappe bilen min, veldig hyggelige folk!

-Volvo 245 16v Turbo Prosjekt-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
er ikke alle usb adaptre som funker. ender som regel med at pcn henger.

 

du trenger ikke nødvendivis samme boksn. Kjenner faktisk han som har montert sprutet ditt og underli at han har gjort det slik. han er som regel grundig.

 

Blir samme map uanz tenning du bruker. mapet har jo kun med tidspunkter å gjøre.

 

Ja, ble ikke grundig gjort her ihvertfall, vet at du kjenner han.

 

Har han fått nytt nummer? I tilfelle kan du sende det på PM.

 

Releene og sikringsholderne lå bare i dørken når han var ferdig, den var mappet sånn at det gikk på ca 1.8l på langkjøring og ikke fine ting. Samt at en sånn boks som ikke tåler en dritt er lagt i motorrommet er jo latterlig.

 

Bilde038.jpg

 

Den boksen ligge just hitenfor coilen du ser nermest.

 

Går det ikke ant å ikke ha tenningsforsterker`?

 

Mvh

Gunnar

Bodø

:volvsmile

*83 Volvo 240 B21a

*90 Massey Ferguson 3060

Kjør hardt, kjør stil, uten tvil :D

Min bil:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=148665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår