gnmfr Skrevet Desember 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2008 tenkte og lære meg og sveise litt nå. sveiset litt med pinner men tenkte og ta det "et skritt videre" skal jeg bruke mig eller tig på karroseri og tynne eksosrør. hva er lettest og hva blir finest til sveise med for en nybegynner?? takker for svar:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wizzy Skrevet Desember 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2008 Det enkleste for en nybegynner er mig, utstyret er billigere og du får lettere bra resultat. Når du da blir bedre trent og skjønner hva det går ut på så handler du tig-utstyr, argon flaske og setter igang med tig :) Siter Billakkerer og oppretter. For mange doninger til å ramse de opp her.. :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gnmfr Skrevet Desember 19, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2008 Det enkleste for en nybegynner er mig, utstyret er billigere og du får lettere bra resultat. Når du da blir bedre trent og skjønner hva det går ut på så handler du tig-utstyr, argon flaske og setter igang med tig :) men brker man somregel mig på bil?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Desember 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2008 Litt seint svar, men det får så være. TIG er mye vanskeligere å lære enn MIG. Dessuten er det vanskeligere å sveise plater med TIG enn MIG. Du brenner deg lettere gjennom fordi at det blir varmere når du TIG sveiser. Og bare så det er sagt så er det ikke lurt å begynne med TIG sveise på plater, da gjør du det så vanskelig som du kan få gjort det. Husk når du skal sveise plater at du skal bruke lite varme og mating. Du skal også bruke lite dekkgass, siden du brenner deg fortere gjennom med mye dekkgass. Husk at metallplater strekker, bøyer, og vrenger seg når det varmes opp. Derfor skal du kun punkte når du sveiser tynne plater. Du skal punkte helt til du har en søm, og så skal du pusse den glatt og fin. Der har du noen nyttige tips. Men det er vanskeligere enn det virker som, særlig i begynnelsen. Ta deg god tid når du holder på. Her er noen andre greie tips på feil når du sveiser: Det hakker, og munnstykker beveger seg utover= For lite varme/for mye mating Det hakker innover, og du får nesten ikke sveist= For mye varme/for lite mating Sveisesømmen ser ut som en sveitserost= For lite dekkgass Ta også med deg en kniv, siden du kommer helt sikkert til å sveise for lenge slik at tråden smelter fast i dysa, og da må du pirke litt for å løsne på det. Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pet Skrevet November 10, 2009 Rapporter Share Skrevet November 10, 2009 MAG ikke MIG;)http://no.wikipedia.org/wiki/Mag_sveising Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet November 10, 2009 Rapporter Share Skrevet November 10, 2009 (endret) Her har jeg klipt ut litt av Norsk Industri's lærebok VG1 Teknikk og Industriell Produksjon om Sammenføyning. Gassmetallbuesveising Gassmetallbuesveising omfatter to varianter: MIG-sveising og MAG-sveising. Prinsippene for metodene er de samme. Forskjellen ligger i den gass som anvendes for å beskytte metalldråpene og smeltebadet. Tilsettmaterialet består av en kontinuerlig fremmatet metalltråd og beskyttelsesgass. Ved MIG-sveising anvendes beskyttelsesgassen argon og/eller helium. Ved MAGsveising brukes den billigere beskyttelsesgassen, karbondioksid, eller en blanding av argon og karbondioksid. Ved MAG-sveising kan det også anvendes rørtråd i stedet for massiv metalltråd. Rørtråden inneholder metaller og slaggdannere i pulverform. En variant av rørtråd kan også sveises uten beskyttelsesgass. MIG-sveising anvendes hovedsakelig ved sveising av aluminium og dets legeringer. For lettere å kunne kontrollere varmetilførselen ved MIG-sveising, anvender man i blant pulserende lysbue. MAG-metodens største anvendelsesområde er tilvirkning av stålkonstruksjoner av tynne og mellomtykke plater. Både MIG og MAG-sveising anvendes i blant også for punktsveising. Her er det mere info.. Sveiseinfo Endret November 10, 2009 av Kjetilr Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet November 10, 2009 Rapporter Share Skrevet November 10, 2009 Det enkleste for en nybegynner er mig, utstyret er billigere og du får lettere bra resultat. Når du da blir bedre trent og skjønner hva det går ut på så handler du tig-utstyr, argon flaske og setter igang med tig :) Ser ikke helt poenget med og TIG sveise karroseriplater, det er jo bare tungvindt og medfører ekstraarbeid. Når det gjelder eksos hadde jeg definitivt TIG sveiset :) Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.