Gå til innhold

mig eller mag til tynne plater?

Ranger emnet


gnmfr

Anbefalte innlegg

Litt seint svar, men det får så være.

 

TIG er mye vanskeligere å lære enn MIG. Dessuten er det vanskeligere å sveise plater med TIG enn MIG. Du brenner deg lettere gjennom fordi at det blir varmere når du TIG sveiser. Og bare så det er sagt så er det ikke lurt å begynne med TIG sveise på plater, da gjør du det så vanskelig som du kan få gjort det.

 

Husk når du skal sveise plater at du skal bruke lite varme og mating. Du skal også bruke lite dekkgass, siden du brenner deg fortere gjennom med mye dekkgass. Husk at metallplater strekker, bøyer, og vrenger seg når det varmes opp. Derfor skal du kun punkte når du sveiser tynne plater. Du skal punkte helt til du har en søm, og så skal du pusse den glatt og fin.

 

Der har du noen nyttige tips. Men det er vanskeligere enn det virker som, særlig i begynnelsen. Ta deg god tid når du holder på.

 

Her er noen andre greie tips på feil når du sveiser:

Det hakker, og munnstykker beveger seg utover=

For lite varme/for mye mating

Det hakker innover, og du får nesten ikke sveist=

For mye varme/for lite mating

Sveisesømmen ser ut som en sveitserost=

For lite dekkgass

 

Ta også med deg en kniv, siden du kommer helt sikkert til å sveise for lenge slik at tråden smelter fast i dysa, og da må du pirke litt for å løsne på det.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Her har jeg klipt ut litt av Norsk Industri's lærebok VG1 Teknikk og Industriell Produksjon om Sammenføyning.

 

 

Gassmetallbuesveising

Gassmetallbuesveising omfatter to varianter: MIG-sveising og MAG-sveising.

Prinsippene for metodene er de samme. Forskjellen ligger i den gass som

anvendes for å beskytte metalldråpene og smeltebadet. Tilsettmaterialet består av en kontinuerlig fremmatet metalltråd og beskyttelsesgass.

Ved MIG-sveising anvendes beskyttelsesgassen argon og/eller helium.

 

Ved MAGsveising brukes den billigere beskyttelsesgassen, karbondioksid, eller en blanding av argon og karbondioksid.

Ved MAG-sveising kan det også anvendes rørtråd i stedet for massiv

metalltråd. Rørtråden inneholder metaller og slaggdannere i pulverform.

En variant av rørtråd kan også sveises uten beskyttelsesgass.

MIG-sveising anvendes hovedsakelig ved sveising av

aluminium og dets legeringer. For lettere å kunne kontrollere

varmetilførselen ved MIG-sveising, anvender man i blant pulserende lysbue.

MAG-metodens største anvendelsesområde er tilvirkning av stålkonstruksjoner av tynne og mellomtykke plater. Både MIG og MAG-sveising anvendes i blant også for punktsveising.

 

 

Her er det mere info..

Sveiseinfo

Endret av Kjetilr

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste for en nybegynner er mig, utstyret er billigere og du får lettere bra resultat. Når du da blir bedre trent og skjønner hva det går ut på så handler du tig-utstyr, argon flaske og setter igang med tig :)

Ser ikke helt poenget med og TIG sveise karroseriplater, det er jo bare tungvindt og medfører ekstraarbeid.

Når det gjelder eksos hadde jeg definitivt TIG sveiset :)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår