Gå til innhold

Nye dempere?

Ranger emnet

mr_flow90

Anbefalte innlegg

Hallo!

Når jeg er ute å kjører alene så er alt bare fryd og gammen, men med en gang jeg har fullstappet bil og kjører litt for fort på fartsdumper eller noe så tror jeg at dekkene bak tar ani oppi hjulbuen. Kan det være at demperene mine er for myke eller noe sånt?

Derfor lurte jeg på om noen her inne vet hva jeg kan eventuelt gjøre for at det ikke skal skje. Kjøpe noen stivere dempere? Heve bilen? Jeg har ikke peiling. :p

Håper noen kan hjelpe meg å løse dette lille probleme mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjører en Corolla 1.3 Xli fra 1990, ikke sant?

For det første så har demperne lite med dette å gjøre.. Det er fjærene som bærer bilen. Nå skal det ikke mye last til på en corolla før rumpa synker, så du må nok leve med problemet. Har du satt på for brede dekk bak? Normalt sett så vil du bare kjøre demperne i bunnen. Skift dekk i såfall.. Du kan jo forsøke med sånne biltema gummiputer, de vil jo stive av fjærene litt, men det er ikke noen brilliant løsning.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert an å finne noen som er stivere, men det kan hende at du må bytte fjærbena også da, pga av dimensjoner. Da tenker jeg på noen fra en annen toyota som har samme innfesting.

Det første du kan gjøre er å stikke på Biltema og kjøpe ett sett av disse til 35 kroner.

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=76436

Ikke tenkt som en permanent løsning, men mer for å se om bilen din blir bedre av det. Fungerer det så kan du jo vurdere om du skal investere tid og penger i å få stivet av bakparten.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportsdempere???? hva har det med fjærer å gjøre :D

Vel.. angående klossene. Sant nok at de ikke duger til så mye, men det er ikke mye penger å legge inn for å se om det er fjærene som er slitne FØR man legger penger inn i sportsfjærer/andre løsninger. Knekker fjærene av dette så er det uansett på høy tid å bytte de..

Prøver bare å være behjelpelig på en økonomisk måte i disse juletider ;-)

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlige demperne er jo helt sikkert grunnen til at bilen subber.. Fjærene blir jo ikke slitne, hvis ikke den har brekt så er den i orden. Trenger ikke sportsfjærer, bare og skifte dempere det. Blir i orden med originaldempere og men virker som han vil ha en stivere bil og da er sportsdempere løsningen, de kan fint brukes på fjærene som sitter på bilen btw.. Vært borti et tosifra tilfeller av dette og det blir altid i orden.. Og det er IKKE bare fjærene som bærer bilen, prøv og kjøre uten dempere du og se hva som skjer da:p

00 Lexus is200

04 Nissan Navara(solgt)

99 Lexus is200(solgt)

89 Audi 90(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...
  • 3 weeks later...

Er som sagt fjærene som holder bilen oppe, så slitte dempere vil ha lite å si for subbing, bortsett fra at slitte dempere gynger langt inn i evigheten.. ;)

Kjøp noen stivere fjærer(sportsfjærer) med minst mulig senking, f. eks 30mm. Om demperne er veldig slitte kan du kjøpe org dempere, evt sportsdempere(ca3500,- og oppover). Biltema dempere er jeg litt skeptisk til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Enig med de over her. Fjærene holder bilen oppe. Men om fjærene er gående,demperene er gående da hadde jeg vurdert å sett på Kyllingbeinet bak. (Stabbstaga) For skiftet Dempere og fjører på min nå å da bytta jeg liksegodt kyllingbeina å, for de viste seg å være gåene.

Men så kommer du til ett TYPISK problem for oss Corolla førere som irriterer meg sjukt. Å det er sigen bakdel på bilen (som du sier at den subber) Får du noen liter bens. bak der å 2-3 personer subber det selv med 14''.. det er helt vilt.

Så skal du først ha deg sports dempere og fjører, så kommer fort det på en 5-6 lapper. Da hadde jeg heller gått for Coilovers.

Nå er det jo ikke mange setta du kan stive på men fks k-sport kan du stille på. http://www.raidopower.se fks. Eller KW fra Street design. Men noe dyrere. Da får du heisa bilen litt mere bak, og de er akuratt passe stive.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider