Gå til innhold

nykkete motor

Ranger emnet


ptmd

Er dette lett å fikse?  

5 stemmer

  1. 1. Er dette lett å fikse?

    • ja
      1
    • nei
      4


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Carina -91 som har blitt litt "tullete" i det siste. Når bilen har stått lenge uten å blitt brukt (les: mer enn to dager) blir den veldig tungstartet og nykkete når den først er komt i gang. Stopper gjerne i det jeg gir gass ut av et lyskryss, sånn passe pinling... Og da starter den heller ikke umiddelbart igjen. Når den har kjørt i omtrent en halvtime går den fint og jevnt som i "gamle" dager. Viss jeg bruker bilen hver dag er det ingen problemer overhodet. Hva kan dette skyldes??

 

En mekaniker jeg snakket med sa det er vanskelig å finne slike feil så lenge bilen går, og at jeg sikkert må vente til den ikke går i det hele tatt og da få den til et verksted. Det synest jeg er en dårlig idé...

 

Noen som kan gi meg noen selvhjelpstips? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at bilen kan være tung startet etter å stått en stund kan nok skyldes batteriet. Finn fram et voltmeter og skjekk hvor høy spenningen er 5min etter at du har stoppet bilen. Er det langt under 12.78V (optimalt) bør du bytte batteri.

 

Det at bilen stopper når du gir full gass skyldes nok at den ikke for nok bensin, hvorfor vet jeg ikke.

Jeg jobber selv for Toyota som lærling(bilmekaniker).

Bmw 520i E34 1988

Bmw 320i E30 1985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet er finfint, den er ikkje "sånn" treig. Det er motoren som ikkje vil starte, batteriet vil meir enn gjerne starte den :)

 

Skal sjekke for kondens i fordelerlokket. Det er faktisk ikkje utenkelig. Vil berre ikkje gjere det når det regnar, då kjem det vel i så fall berre meir fukt inn... og regne gjer det jo kvar jævla dag.

 

Kor ellers kan det vere kondens??

 

Automatchoken var jo ein tanke... Veit ikkje heilt kossen eg skal få sjekka den....??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner ikke noe til disse bilene.. men ofte er den vel enten elektrisk, eller vakuumstyrt.. sjekk at ikke noen vakuumslanger eller el.ledninger har hoppet av, da kan du jo få litt å slite med :)

Når du starter den, går den på mellom 1500-2000rpm da, eller må du gasse for å holde den igang? Nå tenker jeg på hvis du bruker den hver dag.. Når automatchoken er inne, skal jo bilen gå høyt (såkalt snabbtomgang). Har en mistanke om at det er denne som kanskje lager trøbbel for deg.. Men sjekk fordelerlokket først av alt.. Ha litt CRC 5-56 evnt. WD40 inni der.. de driver ut fukt.

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke du finner noen automatchoke på 91 Carina! Det var vel bare Lada som brukte forgasser etter påbudet om katalysator kom i 89!

Men hva det skyldes er ikke godt å si! Tyder jo på noen problemer med en tempføler, eller at bensintrykket blir for lavt! Skiftet bensinfilter i det siste?

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff.. tenkte gasser, veit ikke hvorfor.. injection.. sjekk kaldstartdysa.. sjekk at ledningen går dit den skal.. hvis denne ikke er med, kan bilen være vanskelig å starte, og nøkke, etterhvert blir den fin, fordi den oppnår normal arbeidstemp.

Kan jo være at dysa er tett.. eller som Mondeo sier.. bensinfilteret, skifta det det siste tiåret?

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår