predator82 Skrevet Desember 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2008 Jeg har en Seat Ibiza 1,4l 1996 modell, 145000km. Problemet med den er at når bilen blir stående noen dager, alt fra 1- 2 dager uten å bli brukt så får jeg ikke starte fordi batteriet har mistet strøm, gått ned til ca 8V og ikke nok til å starte. Har byttet dynamoen men det virker ikke som det er den det er noe galt med. Har byttet batterier også, men det skjer like ofte da. Men her en dag så hadde jeg koblet fra batteriet når jeg stoppet bilen, og koblet på igjen når jeg skulle starte, men da var det også helt mørkt i bilen. Ikke noe livstegn. Så tok jeg å byttet batteri og da startet den. Men det som er rart er at jeg målte det jeg hadde tatt ut og det viste seg at det fortsatt var 11,5V på det og da skulle den jo ha startet. Kan det være starteren som tar strøm fra batteriet når den står tro? Kortslutning i starteren? Hvordan kan jeg måle meg til for å finne feilen? Håper noen kan hjelpe meg litt på vei. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andersta Skrevet Desember 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2008 høres ut som du har noe som trekker strøm av bilen når den står stille. dete kan du finne ut med et amperemeter. Slå av tenningen og koble amperemeteret i serie fra - polen på batteriet og ned til gods. da vil du få opp hvor mye ampere som blir trukket fra batteriet. Ta så ut en og en sikring fra sikringsboksen for å se hvilken krets som er "synderen". Hvis batteriet ditt har vært utladet såpass mange ganger er de nok kaputt. Invester i et nytt batteri også :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet Desember 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2008 Eller mål i serie med + polen og batteriklemma som står på plussen. Just det samme. Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet Desember 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2008 trekker den strøm i standby, så finns noe som kalles halveringsmetoden... du begynner å feilsøke midt mellom mistenkte komponent og batteriet. Så halverer du og halverer - utelukker store deler av ledningsnettet relativt fort ved denne metoden i stedet for å feilsøke på måfå, som aldri fører frem. Forklaringa er der et sted, elektrisk er ikke tilfeldig, det er nokså logisk, men kan være vanskelig å finne frem til feilen, men tenk metodisk. Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
superjenssen Skrevet Desember 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2008 Det nytter ikke å måle spenningen på batteriet. Det er hvor mange Volt det klarer å holde ved belastning! Derfor kan på du må den billige hjemmemetoden lade batteriet helt opp, og måle batterispenningen mens du vrir på starteren. Den andre måten er å få målt med en skikkelig batteritester som måler ca. 3 ganger merkestrømmen til batteriet. Siter - 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil - 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4 X 97" BMW 320IT X 92" Peugeot 605 sldt X 82" Ford Granada 2.8GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Desember 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2008 Er batteriet på 11,5v er det tomt! Ellers so kan du følge metoden til andersta Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
predator82 Skrevet Desember 21, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2008 Takker for svar. skal prøve å få målt litt i løpet av jula. Hvordan kobler jeg testeren for å få målt f.eks starteren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Desember 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2008 Mål for all del ikke amperetrekket på starteren, da brenner du opp amperemeteret på et blunk... Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.