Gå til innhold

nykkete motor

Ranger emnet

ptmd

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Carina -91 som har blitt litt "tullete" i det siste. Når bilen har stått lenge uten å blitt brukt (les: mer enn to dager) blir den veldig tungstartet og nykkete når den først er komt i gang. Stopper gjerne i det jeg gir gass ut av et lyskryss, sånn passe pinling... Og da starter den heller ikke umiddelbart igjen. Når den har kjørt i omtrent en halvtime går den fint og jevnt som i "gamle" dager. Viss jeg bruker bilen hver dag er det ingen problemer overhodet. Hva kan dette skyldes??

En mekaniker jeg snakket med sa det er vanskelig å finne slike feil så lenge bilen går, og at jeg sikkert må vente til den ikke går i det hele tatt og da få den til et verksted. Det synest jeg er en dårlig idé...

Noen som kan gi meg noen selvhjelpstips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk tenningssystem; tennplugger, ledninger, tennplugghette, fordeler og evt. stifter.

Sjekk brennstoff system. Forgasser: Drener forgasseren slik at evt. vann og drit kommer ut. Bytt bensinfilter, sjekk at bensintrykket er slik det skal.

Er det innsprut motor så bør du kontrollere at lambda sensoren fungerer. Er den dårlig da vil bilen bli nykke, spesielt ved kald motor.

Kjøp deg en Haynes bok eller lign. verkstedshåndbok til bilen. Der står mange gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennplugger, rotor, fordelerlokk m/ ledninger og stifter ble byttet for mindre enn et år siden, så jeg tviler litt på at det er årsaken...

Bensinfilteret ble også byttet på samme tid.

Hvordan sjekker jeg bensintrykket?

Det innsprøytningsmotor. Hvor sitter lambdasensoren og hvordan sjekker jeg om den virker da?

Hvor får jeg tak i verkstedshåndbok for bilen min??

Takk for svar forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider