Hondaen Skrevet Desember 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2003 Slike instrument pleier ikke være billig :-| Du kan høre med http://www.gasolin.no , de selger mye digg.. Jeg lagde mitt instrument med utgangspunkt i trykksensorer som er trimmet med laser for å ha en nøyaktighet på +- 0.15% kjøpt hos elfa http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/227309.htm Ut fra disse sensorene får jeg en spenning som er tilnærmet linær med vakuumet/trykket. Denne spenningen måler jeg med et multimeter og kan dermed finne ut en verdi. Driver for tiden å lager en utvidet versjon. Har 4 slike sensorer som gir informasjon til en mikrodatamaskin. Denne presenterer så verdiene på et LCD display, som gjør det lett å lese av. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daggis Skrevet Desember 18, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2003 Hmm, fant noen "bruksanvisninger" på nettet nå. Sto at man ikke burde justere webere etter instrumenter, men på lyden.. Sto ganske greit forklart egentlig, så jeg tror jeg prøver det.. Skrudde opp pluggene og nå, de var rimelig svarte, så jeg tror nok ikke blandingen er helt god. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboDad Skrevet Desember 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2003 Originally posted by Hondaen Slike instrument pleier ikke være billig :-| Du kan høre med http://www.gasolin.no , de selger mye digg.. Jeg lagde mitt instrument med utgangspunkt i trykksensorer som er trimmet med laser for å ha en nøyaktighet på +- 0.15% kjøpt hos elfa http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/227309.htm Ut fra disse sensorene får jeg en spenning som er tilnærmet linær med vakuumet/trykket. Denne spenningen måler jeg med et multimeter og kan dermed finne ut en verdi. Driver for tiden å lager en utvidet versjon. Har 4 slike sensorer som gir informasjon til en mikrodatamaskin. Denne presenterer så verdiene på et LCD display, som gjør det lett å lese av. Hva bruker du da for å få til et differansetrykk? Bruker du et rør med en strupning på? Eller bruker du noe annet? Jobber med det samme selv i ventilasjonsbransjen, og er litt spent på hvordan du gjør dette med luftmengde målingene. Siter www.samepower.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Desember 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2003 Originally posted by daggis Hmm, fant noen "bruksanvisninger" på nettet nå. Sto at man ikke burde justere webere etter instrumenter, men på lyden.. Sto ganske greit forklart egentlig, så jeg tror jeg prøver det.. Skrudde opp pluggene og nå, de var rimelig svarte, så jeg tror nok ikke blandingen er helt god. Tror jeg nevnte co'en til deg for en stund siden... :D Få den ned til under 5,så går den nok helt fint... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Desember 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2003 TurboDad: Sensorene jeg bruker gir en verdi ut i volt, basert på trykket i manifolden i forhold til det atmosfæriske lufttrykket vi lever i der og da.. Sensoren kan også tilkobles to slanger og dermed måle differensielt trykk fra andre steder. F.eks trykket mellom to forgasserinnsug på en mc motor. Jeg har valgt å måle luftrykket i forgasserinsuget relativt til luftrykket rundt meg. Gir sensoren f.eks 1.25 volt ut ved tilkobling til forgasser 1 og 1.3 volt ved tilkobling til forgasser 2, så vet jeg at forgasser 2 har større vakuum enn forgasser en, og justerer ned trykket til voltmeteret viser 1.25 volt. Da suger begge forgasserene like mye luft. Hvor mye vet jeg ikke, men det har ikke noe å si for slike innstillinger, bare de suger like mye luft. Måle trykk kan også brukes til å få et overslag hvor mye liter luft/sekund som strømmer igjennom et rør. Hvis vi har et rør med en gitt luftmotstand, så kan vi måle lufthastigheten gjennom røret og gange med arealet, da får vi m^3/sekund. Måler vi da trykket ved en plass i røret, så kan vi anslå at ved akkurat det trykket, så strømmer det XX m^3/sekund med luft igjennom røret. Om trykket er proporsjonalt med lufthastigheten tviler jeg på, men kan bruke en mikrokontroller for å beregne lufthastighet via en ligning. Ved å bruke bernoulis ligning eller en annen ligning kan man sikkert beregne liter/sekund luft ved å målle differensielt lufttrykk. Ifølge min manual fra Honda så skal forgasserene innstilles i verdier i mmHg, er det jeg tar utgangspunkt i for mine målinger iallfall. Kan ganske grovt stille inn forgasserene ved kun bruke lyd som utgangspunkt, men det er ikke godt nok. Ved tomgang da får sylindrene ulik belastning ( f.eks en sylinder som drar de andre) og jeg ender opp med en glovarm potte og 2 kalde potter. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Desember 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2003 Originally posted by Hondaen TurboDad: Sensorene jeg bruker gir en verdi ut i volt, basert på trykket i manifolden i forhold til det atmosfæriske lufttrykket vi lever i der og da.. Sensoren kan også tilkobles to slanger og dermed måle differensielt trykk. F.eks trykket mellom to forgasserinnsug på en mc motor. Jeg har valgt å måle luftrykket i forgasserinsuget relativt til luftrykket rundt meg. Gir sensoren f.eks 1.25 volt ut ved tilkobling til forgasser 1 og 1.3 volt ved tilkobling til forgasser 2, så vet jeg at forgasser 2 har større vakuum enn forgasser en, og justerer ned trykket til voltmeteret viser 1.25 volt. Da suger begge forgasserene like mye luft. Hvor mye vet jeg ikke, men det har ikke noe å si for slike innstillinger, bare de suger like mye luft. Ifølge min manual fra Honda så skal forgasserene innstilles i verdier i mmHg, er det jeg tar utgangspunkt i for mine målinger iallfall. Kan ganske grovt stille inn forgasserene ved kun bruke lyd som utgangspunkt, men det er ikke godt nok. Ved tomgang da får sylindrene ulik belastning ( f.eks en sylinder som drar de andre) og jeg ender opp med en glovarm potte og 2 kalde potter. Huske at forgasser nummer 3 er basen da.. :D Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Desember 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2003 Turboed1: Jau de e bærre lækkert, men alle 3 skruene for luft kan skrues på. Står i manualen at #3 er base men hvordan kan det da ha seg at jeg kan skru på lufteskruen. Blir ikke så mye å forholde seg til, annet enn fabrikkinnstillingen er 1-3/4 turn ut. (1-0.75 turn ut ? Burde vel heller stått 3/4-1 turn ut da ) Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Desember 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2003 Originally posted by Hondaen Turboed1: Jau de e bærre lækkert, men alle 3 skruene for luft kan skrues på. Står i manualen at #3 er base men hvordan kan det da ha seg at jeg kan skru på lufteskruen. Blir ikke så mye å forholde seg til, annet enn fabrikkinnstillingen er 1-3/4 turn ut. (1-0.75 turn ut ? Burde vel heller stått 3/4-1 turn ut da ) De du stiller på da er co-skruene...en i hver gasser. Synkroniseringa er i mellom gasserene,de er det tre av....hva slags Honda har du,egentlig? Lettere for meg å vite åssen gasserene er hvis jeg vet typen Honda det er.. :) Det de mener er 1.75 omdr. ut fra bunn er baseinnstilling..på co-skruene. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Desember 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2003 Originally posted by Turboed1 De du stiller på da er co-skruene...en i hver gasser. Synkroniseringa er i mellom gasserene,de er det tre av....hva slags Honda har du,egentlig? Lettere for meg å vite åssen gasserene er hvis jeg vet typen Honda det er.. :) Det de mener er 1.75 omdr. ut fra bunn er baseinnstilling..på co-skruene. Er en Honda NS400R. V3 totaktsmotor med 3 stk Keihin 26mm forgassere. Står "air screw adjustment" i manualen, skruing på disse vil nok påvirke co nivået ja. Tenkte å få tak i en lambda sensor og koble denne til provisorisk utløpet på eksosen for å sjekke blandingen. Hadde det ikke vært for at eksosen er så oljeholdig (ødelegger lambdasensoren) så hadde jeg montert 3 slike på sykkelen for å overvåke motoren. Har et prosjekt gående: Motorovervåking. Skal få følgene informasjon på et lcd display: Omgivelsesetemp Kjølevann temp Signal ved 100% oljepumpeutslag for verifisering at oljepumpewire er OK. Eksostemp 1 Eksostemp 2 Eksostemp 3 Manifoldvakuum 1 Manifoldvakuum 2 Manifoldvakuum 3 Batterispenning Ladestrøm/forbruk Turtall Fart i m/s Klokke Dette på et 4*40 tegn LCD display med blått bakgrunns lys :) Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Desember 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2003 Originally posted by Hondaen Står "air screw adjustment" i manualen, skruing på disse vil nok påvirke co nivået ja. Jepp...på den er "air screw adjustment" det samme som blandings-justeringen...ergo CO-skruene.De har lite eller ingenting med synkroniseringen å gjøre... :) Omgivelsesetemp Kjølevann temp Kjølevann i I/C-temp Eksostemp 1 Eksostemp 2 Eksostemp 3 Eksostemp 4 Manifold luft temp Olje temp Batterispenning Turtall Ladetrykk Vann-innsprut tankmåler Bensintank-måler Fart i km/t med logging av høyeste oppnådde. Klokke Hadde du klart å lage et display med disse funksjonene bygget inn..? :) Evt pris? Hadde vært veldig interessant til et prosjekt jeg holder på med... :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Desember 20, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2003 Ja, men jeg har dessverre ikke tid til å spesialtilpasse system for enkeltpersoner. Bare deler kommer på rundt 5000,-. Må monteres rett og justeres inn. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Desember 20, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2003 Originally posted by Hondaen Ja, men jeg har dessverre ikke tid til å spesialtilpasse system for enkeltpersoner. Bare deler kommer på rundt 5000,-. Må monteres rett og justeres inn. Ok...samlet sett blir det omtrent like dyrt som et Stack-instrument da,tenker jeg.. :( ...tenkte jo på en to-tre stykker da...men men Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboDad Skrevet Desember 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2003 Originally posted by Hondaen Er en Honda NS400R. V3 totaktsmotor med 3 stk Keihin 26mm forgassere. Står "air screw adjustment" i manualen, skruing på disse vil nok påvirke co nivået ja. Tenkte å få tak i en lambda sensor og koble denne til provisorisk utløpet på eksosen for å sjekke blandingen. Hadde det ikke vært for at eksosen er så oljeholdig (ødelegger lambdasensoren) så hadde jeg montert 3 slike på sykkelen for å overvåke motoren. Har et prosjekt gående: Motorovervåking. Skal få følgene informasjon på et lcd display: Omgivelsesetemp Kjølevann temp Signal ved 100% oljepumpeutslag for verifisering at oljepumpewire er OK. Eksostemp 1 Eksostemp 2 Eksostemp 3 Manifoldvakuum 1 Manifoldvakuum 2 Manifoldvakuum 3 Batterispenning Ladestrøm/forbruk Turtall Fart i m/s Klokke Dette på et 4*40 tegn LCD display med blått bakgrunns lys :) Stilig. Skal du da bruke produkter fra Elfa? Hvordan programmerer du displayet da? Er litt nyskjerrig på sånne ting, og om du kunne sendt meg et PM om dette hadde det vært fint. Har tenkt på noe lignende selv i en bil, og kunne tenkt meg et oppsett på hvordan du skal gjøre dette. For da vil jeg konstruere noe sånt selv. :D Siter www.samepower.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Januar 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2004 Coskruen har forbindelse med vakuumet, men det som brukes er vel en flow-måler på inntaket på gasseren. Ville hatt en 4-gassmåler, stilt blanding så co og hc, samt o2 og AFR er normale verdier, hvis blandinga er forskjellig vil vel hc bli unormal i forhold til resten. Så synkronisert spjelvinklene. Hvis man holder på sånn noen ganger så vil vel gaserane bli temmelig godt synkronisert. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Januar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2004 Originally posted by Granada3.0GL Coskruen har forbindelse med vakuumet, men det som brukes er vel en flow-måler på inntaket på gasseren. Ville hatt en 4-gassmåler, stilt blanding så co og hc, samt o2 og AFR er normale verdier, hvis blandinga er forskjellig vil vel hc bli unormal i forhold til resten. Så synkronisert spjelvinklene. Hvis man holder på sånn noen ganger så vil vel gaserane bli temmelig godt synkronisert. Det som brukes mest er vakuum-meter til hvert innsug...prosedyren er forst omtrentlig CO/HC,saa likt vakuum paa alle gasserene,saa fininnstilling av CO/HC...togassmaaler er mer enn nok der...ingen avgasskrav paa MC (enda) Bortsett fra for fabrikken da...de maa overholde noen krav naar sykkelen er ny. :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.