Gå til innhold

Tilbakeslag i gasserene

Ranger emnet


daggis

Anbefalte innlegg

Slike instrument pleier ikke være billig :-|

 

Du kan høre med http://www.gasolin.no , de selger mye digg..

 

 

Jeg lagde mitt instrument med utgangspunkt i trykksensorer som er trimmet med laser for å ha en nøyaktighet på +- 0.15% kjøpt hos elfa http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/227309.htm

 

Ut fra disse sensorene får jeg en spenning som er tilnærmet linær med vakuumet/trykket. Denne spenningen måler jeg med et multimeter og kan dermed finne ut en verdi.

 

Driver for tiden å lager en utvidet versjon. Har 4 slike sensorer som gir informasjon til en mikrodatamaskin. Denne presenterer så verdiene på et LCD display, som gjør det lett å lese av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

Slike instrument pleier ikke være billig :-|

 

Du kan høre med http://www.gasolin.no , de selger mye digg..

 

 

Jeg lagde mitt instrument med utgangspunkt i trykksensorer som er trimmet med laser for å ha en nøyaktighet på +- 0.15% kjøpt hos elfa http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/227309.htm

 

Ut fra disse sensorene får jeg en spenning som er tilnærmet linær med vakuumet/trykket. Denne spenningen måler jeg med et multimeter og kan dermed finne ut en verdi.

 

Driver for tiden å lager en utvidet versjon. Har 4 slike sensorer som gir informasjon til en mikrodatamaskin. Denne presenterer så verdiene på et LCD display, som gjør det lett å lese av.

 

Hva bruker du da for å få til et differansetrykk? Bruker du et rør med en strupning på? Eller bruker du noe annet?

Jobber med det samme selv i ventilasjonsbransjen, og er litt spent på hvordan du gjør dette med luftmengde målingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by daggis

Hmm, fant noen "bruksanvisninger" på nettet nå. Sto at man ikke burde justere webere etter instrumenter, men på lyden..

 

Sto ganske greit forklart egentlig, så jeg tror jeg prøver det..

 

Skrudde opp pluggene og nå, de var rimelig svarte, så jeg tror nok ikke blandingen er helt god.

 

 

Tror jeg nevnte co'en til deg for en stund siden... :D Få den ned til under 5,så går den nok helt fint...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TurboDad:

 

 

Sensorene jeg bruker gir en verdi ut i volt, basert på trykket i manifolden i forhold til det atmosfæriske lufttrykket vi lever i der og da..

 

Sensoren kan også tilkobles to slanger og dermed måle differensielt trykk fra andre steder. F.eks trykket mellom to forgasserinnsug på en mc motor.

 

 

Jeg har valgt å måle luftrykket i forgasserinsuget relativt til luftrykket rundt meg. Gir sensoren f.eks 1.25 volt ut ved tilkobling til forgasser 1 og 1.3 volt ved tilkobling til forgasser 2, så vet jeg at forgasser 2 har større vakuum enn forgasser en, og justerer ned trykket til voltmeteret viser 1.25 volt. Da suger begge forgasserene like mye luft. Hvor mye vet jeg ikke, men det har ikke noe å si for slike innstillinger, bare de suger like mye luft.

 

 

Måle trykk kan også brukes til å få et overslag hvor mye liter luft/sekund som strømmer igjennom et rør. Hvis vi har et rør med en gitt luftmotstand, så kan vi måle lufthastigheten gjennom røret og gange med arealet, da får vi m^3/sekund. Måler vi da trykket ved en plass i røret, så kan vi anslå at ved akkurat det trykket, så strømmer det XX m^3/sekund med luft igjennom røret.

 

Om trykket er proporsjonalt med lufthastigheten tviler jeg på, men kan bruke en mikrokontroller for å beregne lufthastighet via en ligning.

 

Ved å bruke bernoulis ligning eller en annen ligning kan man sikkert beregne liter/sekund luft ved å målle differensielt lufttrykk.

 

 

Ifølge min manual fra Honda så skal forgasserene innstilles i verdier i mmHg, er det jeg tar utgangspunkt i for mine målinger iallfall. Kan ganske grovt stille inn forgasserene ved kun bruke lyd som utgangspunkt, men det er ikke godt nok. Ved tomgang da får sylindrene ulik belastning ( f.eks en sylinder som drar de andre) og jeg ender opp med en glovarm potte og 2 kalde potter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

TurboDad:

 

 

Sensorene jeg bruker gir en verdi ut i volt, basert på trykket i manifolden i forhold til det atmosfæriske lufttrykket vi lever i der og da..

 

Sensoren kan også tilkobles to slanger og dermed måle differensielt trykk. F.eks trykket mellom to forgasserinnsug på en mc motor.

 

 

Jeg har valgt å måle luftrykket i forgasserinsuget relativt til luftrykket rundt meg. Gir sensoren f.eks 1.25 volt ut ved tilkobling til forgasser 1 og 1.3 volt ved tilkobling til forgasser 2, så vet jeg at forgasser 2 har større vakuum enn forgasser en, og justerer ned trykket til voltmeteret viser 1.25 volt. Da suger begge forgasserene like mye luft. Hvor mye vet jeg ikke, men det har ikke noe å si for slike innstillinger, bare de suger like mye luft.

 

Ifølge min manual fra Honda så skal forgasserene innstilles i verdier i mmHg, er det jeg tar utgangspunkt i for mine målinger iallfall. Kan ganske grovt stille inn forgasserene ved kun bruke lyd som utgangspunkt, men det er ikke godt nok. Ved tomgang da får sylindrene ulik belastning ( f.eks en sylinder som drar de andre) og jeg ender opp med en glovarm potte og 2 kalde potter.

 

Huske at forgasser nummer 3 er basen da.. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboed1: Jau de e bærre lækkert, men alle 3 skruene for luft kan skrues på. Står i manualen at #3 er base men hvordan kan det da ha seg at jeg kan skru på lufteskruen. Blir ikke så mye å forholde seg til, annet enn fabrikkinnstillingen er 1-3/4 turn ut.

 

(1-0.75 turn ut ? Burde vel heller stått 3/4-1 turn ut da )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

Turboed1: Jau de e bærre lækkert, men alle 3 skruene for luft kan skrues på. Står i manualen at #3 er base men hvordan kan det da ha seg at jeg kan skru på lufteskruen. Blir ikke så mye å forholde seg til, annet enn fabrikkinnstillingen er 1-3/4 turn ut.

 

(1-0.75 turn ut ? Burde vel heller stått 3/4-1 turn ut da )

 

 

De du stiller på da er co-skruene...en i hver gasser. Synkroniseringa er i mellom gasserene,de er det tre av....hva slags Honda har du,egentlig? Lettere for meg å vite åssen gasserene er hvis jeg vet typen Honda det er.. :) Det de mener er 1.75 omdr. ut fra bunn er baseinnstilling..på co-skruene.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

 

 

De du stiller på da er co-skruene...en i hver gasser. Synkroniseringa er i mellom gasserene,de er det tre av....hva slags Honda har du,egentlig? Lettere for meg å vite åssen gasserene er hvis jeg vet typen Honda det er.. :) Det de mener er 1.75 omdr. ut fra bunn er baseinnstilling..på co-skruene.

 

Er en Honda NS400R. V3 totaktsmotor med 3 stk Keihin 26mm forgassere.

 

Står "air screw adjustment" i manualen, skruing på disse vil nok påvirke co nivået ja.

 

Tenkte å få tak i en lambda sensor og koble denne til provisorisk utløpet på eksosen for å sjekke blandingen. Hadde det ikke vært for at eksosen er så oljeholdig (ødelegger lambdasensoren) så hadde jeg montert 3 slike på sykkelen for å overvåke motoren.

 

Har et prosjekt gående: Motorovervåking. Skal få følgene informasjon på et lcd display:

 

Omgivelsesetemp

Kjølevann temp

Signal ved 100% oljepumpeutslag for verifisering at oljepumpewire er OK.

Eksostemp 1

Eksostemp 2

Eksostemp 3

Manifoldvakuum 1

Manifoldvakuum 2

Manifoldvakuum 3

Batterispenning

Ladestrøm/forbruk

Turtall

Fart i m/s

Klokke

 

Dette på et 4*40 tegn LCD display med blått bakgrunns lys :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

Står "air screw adjustment" i manualen, skruing på disse vil nok påvirke co nivået ja.

 

Jepp...på den er "air screw adjustment" det samme som blandings-justeringen...ergo CO-skruene.De har lite eller ingenting med synkroniseringen å gjøre... :)

 

 

Omgivelsesetemp

Kjølevann temp

Kjølevann i I/C-temp

Eksostemp 1

Eksostemp 2

Eksostemp 3

Eksostemp 4

Manifold luft temp

Olje temp

Batterispenning

Turtall

Ladetrykk

Vann-innsprut tankmåler

Bensintank-måler

Fart i km/t med logging av høyeste oppnådde.

Klokke

 

Hadde du klart å lage et display med disse funksjonene bygget inn..? :) Evt pris? Hadde vært veldig interessant til et prosjekt jeg holder på med... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

Ja, men jeg har dessverre ikke tid til å spesialtilpasse system for enkeltpersoner. Bare deler kommer på rundt 5000,-. Må monteres rett og justeres inn.

 

 

Ok...samlet sett blir det omtrent like dyrt som et Stack-instrument da,tenker jeg.. :( ...tenkte jo på en to-tre stykker da...men men

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

 

Er en Honda NS400R. V3 totaktsmotor med 3 stk Keihin 26mm forgassere.

 

Står "air screw adjustment" i manualen, skruing på disse vil nok påvirke co nivået ja.

 

Tenkte å få tak i en lambda sensor og koble denne til provisorisk utløpet på eksosen for å sjekke blandingen. Hadde det ikke vært for at eksosen er så oljeholdig (ødelegger lambdasensoren) så hadde jeg montert 3 slike på sykkelen for å overvåke motoren.

 

Har et prosjekt gående: Motorovervåking. Skal få følgene informasjon på et lcd display:

 

Omgivelsesetemp

Kjølevann temp

Signal ved 100% oljepumpeutslag for verifisering at oljepumpewire er OK.

Eksostemp 1

Eksostemp 2

Eksostemp 3

Manifoldvakuum 1

Manifoldvakuum 2

Manifoldvakuum 3

Batterispenning

Ladestrøm/forbruk

Turtall

Fart i m/s

Klokke

 

Dette på et 4*40 tegn LCD display med blått bakgrunns lys :)

 

Stilig.

Skal du da bruke produkter fra Elfa?

Hvordan programmerer du displayet da?

Er litt nyskjerrig på sånne ting, og om du kunne sendt meg et PM om dette hadde det vært fint. Har tenkt på noe lignende selv i en bil, og kunne tenkt meg et oppsett på hvordan du skal gjøre dette. For da vil jeg konstruere noe sånt selv. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Coskruen har forbindelse med vakuumet, men det som brukes er vel en flow-måler på inntaket på gasseren.

Ville hatt en 4-gassmåler, stilt blanding så co og hc, samt o2 og AFR er normale verdier, hvis blandinga er forskjellig vil vel hc bli unormal i forhold til resten.

Så synkronisert spjelvinklene.

Hvis man holder på sånn noen ganger så vil vel gaserane bli temmelig godt synkronisert.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Granada3.0GL

Coskruen har forbindelse med vakuumet, men det som brukes er vel en flow-måler på inntaket på gasseren.

Ville hatt en 4-gassmåler, stilt blanding så co og hc, samt o2 og AFR er normale verdier, hvis blandinga er forskjellig vil vel hc bli unormal i forhold til resten.

Så synkronisert spjelvinklene.

Hvis man holder på sånn noen ganger så vil vel gaserane bli temmelig godt synkronisert.

 

Det som brukes mest er vakuum-meter til hvert innsug...prosedyren er forst omtrentlig CO/HC,saa likt vakuum paa alle gasserene,saa fininnstilling av CO/HC...togassmaaler er mer enn nok der...ingen avgasskrav paa MC (enda) Bortsett fra for fabrikken da...de maa overholde noen krav naar sykkelen er ny. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår