Gå til innhold

Vakuummeter dårlig vakum

Ranger emnet

madDONKEY

Anbefalte innlegg

Heisann. kjedet meg litt i dag så jeg monterte et vakuummeter jeg hadde liggende på bilen. Bilen er en toyota corolla 1.3 1996model.

sånn i ettertid er jeg litt usikker på om jeg monterte måleren på riktig slange. slangen jeg monterte den på ga nå litt vakum, og det så ut til å funke. nåla står ca midt på måleren når motoren går på tomgang. en liten test tur avslørte at vakumet aldri ble sterkere enn dette (ca midt på måleren). hvis jeg gir gass, bunner nåla i det røde området og hvis jeg henger på giret så er det samme som om jeg har bilen gående på tomgang.

er dette riktig? eller er det jeg som har gjort noe galt?

eller er det noe galt med motoren? den har rullet 411000km.(men starter like fint hver gang)

motoren er 4e-fe, hvis det hjelper noe.

takker for alle tips.

og ja jeg vet at det er totalt ubrukelig med en slik måler, men som sagt så kjedet jeg meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres riktig ut det ja. Måleren er universal, så det er ikke sikkert hele skalaen benyttes på en liten corolla. Du har maks vakuum på tomgang,så går det nedover ved økende pådrag.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nok ikke det er maks vakum på tomgang, men på fullgass med gasspjeldet stengt (feks under bremsing på girene)

hvis slangen går inn på innsugsmanifolden og har litt tykkelse så finner du nok ikke mere vakum noen sted. vakum er vakum.

går utifra at det suger der, også blir det borte når gasspjeldet er oppe ?

( )1972 Volvo 140 Turboprosjekt/Banebil.

( )2000 Volkswagen Golf 1.9tdi.

(x)1994 Ford Mondeo 1.8 stv.

(x)2002 Opel Vectra 1.8 stv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider