Gå til innhold

Kiaen starter ikke :(

Ranger emnet

Plecto

Anbefalte innlegg

Hei. For en tid tilbake begynte jeg å få problemer med at bilen ikke startet, men somregel så startet den bare jeg dro om nøkkelen 3-4 ganger. Nå starter den ikke i det hele tatt, kanskje hvis bilen er varm og jeg har flaks. Det skjer rett og slett ingenting når jeg vrir om nøkkelen, jeg hører kun et rele klikke under dashbordet. Jeg kan fint starte bilen ved å trille den i gang og bilen går helt fint så det tyder på at det er starteren eller noe elektrisk som er gåent, det jeg ikke skjønner er hvordan det noen ganger kan gå og andre ganger ikke? Hvis det er et sted det ikke er kontakt så bør det jo ikke plutselig bli kontakt når bilen er varm? Noen som kan hjelpe meg med dette? Og hvordan er starteren koblet opp mot elektronikken i bilen egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en stund store problemer med å starte min Kia Sephia. Pratet med verkstedet og det var et vanlig problem. De skiftet rotor?, fordlerlokk, pluggkabler og plugger og problemet var borte (mener hvertfall det var det som sto på regninga) Kosta ikke mye, husker jeg ble overrasket over hvor billig det var. Men det kan sikkert variere fra sted til sted.

Kan jo være noe annet også men det funket bra hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sjekke om det er starteren eller elektronikken kan du prøve å koble to (tjukke) ledninger rett fra batteri på starter. Funker den da, må du måle spenning mellom + til starter og gods mens du vrir på tenningsnøkkelen. Har du ikke strøm der, jobber du deg bakover i elsystemet. Men jeg vil anta at det er selve starteren som er problemet. Litt dunking på innslaget funker greit, men lønner seg å bytte starteren når den først begynner å krangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, dersom du bare hører en klikkelyd så kan dette tyde på at batteriet ditt har tatt fyken også. Dette burde du sjekke først ved å starte med nytt batteri. Dvs du kan bruke startkabler også, men koble da vekk ditt batteri i tilfelle det er feil i batteriet som drar spenning ned... Ikke noe vits i å stresse med å sjekke starter og alt det der andre rælet om du ikke er sikker på at batteriet ditt er i bra stand.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Hei. Beklager at jeg ikke har fulgt opp tråden min spesielt godt. Problemet var overaskende simpelt, litt ergelig at bilen min sto stille i tre uker når problemet kunnet fikses på 15 sekunder :S

Denne kabelen som går fra tenningen til starteren (som gir beskjed om at starteren skal gå rundt) tok jeg først ut, og så satte jeg den i igjen. Nå fungerer alt helt fint. Det var vel antagelig noe rust e.l. som gjorde at det ikke ble kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider