Gå til innhold

Hjelp, akselrasjon vs økonomi

Ranger emnet


T/A 455

Anbefalte innlegg

Har hatt T/Aen i 3 år nå, kjørt ca 10000km hvert år. 2:41 bak er jo ikke akkurat noe som gir det fantastiske aksn før du når 50km/t. Men 1,3 liter på mila som jeg klarte med den trimma 400 jeg hadde i bilen var jeg veldig fornøyd med. Noen som har gode forslag til kompromiss her? Kan jeg bruke en stallspeed converter for å få bilen til å "starte" på et høyere turtall, eller vill dette inebære at den vill gå på over feks over 3000rpm uansett om jeg gir lite gass? Viss det er noen her som har en 12bolt aksel til F-body er jeg inntresert i å kjøpe det, eventuelt en 10-bolt med skive bremser. Stallspeed converter er også inntresangt viss det kan virke.

 

Vill ha bil som jeg har råd til å kjøre med, tror uansett ikke den nye motoren vill være mulig å få til å gå på noe særlig under 2liter på mila, men haddew vært fint å ikke bruke 3-4.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt lavere utveksling enn 3,54:1 på en gatebil (uten overdrive) har det på horneten og det gir bra aks og noelunde vettugt turtall ved 90km/t. 3,30:1 eller deromkring er sikkert enda bedre kompromiss hvis du har bigblock eller masse moment. En bra stalspeed converter "slurer" ikke spesiellt ved pen kjøring. En 3000rpm converter staller ikke eksakt ved 3000, har du masse moment kanskje den staller ved 3300, ha du lite moment får du kanskje ikke mer enn 2700...

Regner med Polly kjører med høy utveksling og med en converter med høy stallspeed (ettersom teoretisk toppfart er 400km/t omtrent) og den stikker jo godt unna fra start! Det beste er å bestille en converter som er skreddersydd din motor/bil kombinasjon.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stallspeed converter. kan noen gi en grei forklaring hvordan dette funker? i forhold til vanlig konverter. hva er ideen med å bruke dette?

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thor_no:

Stallspeed er det turtallet konverteren "låser" på, hmm dårlig forklart...

Hmm nytt forsøk: Har du en bil med automat, sett den i drive med håndbrekket fullt på og trå bremsepedalen hardt inn, gi full gass og turtallet på motoren stiger til ett visst antall omdreininger for så å stabilisere seg(motor orker ikke å øke turtallet mer)

Det turtallet er det som kalles stallspeed.

På vanlige biler med standard konverter ligger stallspeed som regel på mellom 1500 og 2000 omdreininger i minuttet, selvfølgelig avhengig av type motor.

 

En trimmet motor med vass kam(er) store kanaler i topp osv. har som regel flyttet turtallsregistert den fungerer bra på oppover slik at den blir slapp på lavere turtall. Med en standard konverter som staller på 1600 omdreininger vill en bil med trimmet motor, som først begynner å dra godt på kanskje 3000 omdreininger, bli veldig treg i starten før motoren kommer opp i det turtallsområde den drar godt på.

Bytter man til en konverter som har høyere stallspeed så vil bilen kunne starte på det turtallsområde motoren trives i.

Kort fortalt så velger man konverter stallspeed etter motorens egenskaper.(+ bilens vekt, utveksling, bruksområde osv)

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelene med 700 kasse er som følger, du får 20% lavere 1 gir (alt i forholdt til 350 kasse) 5-6% lavere 2 gir , likt på 3 gir, 30% over 3 gir på 4 gir, pluss når lookupen kobler inn , dettern turtallet ca 2-300 til.

Jeg har denne kassa i min bil, 2.73 utveksling (denne er for lav) i vert fall så har jeg et forbruk på under litern på blanda kjøring, langkjøring helt nede på 0.8. Jeg har 250 hesters TPI. Tpi en gir noe redusert besinforbruk men det meste kommer fra kassa. Så løp og kjøp kassa til stepside.;)

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt tanken og bruke en 700 kasse, men tror ikke den er sterk nok (rundt 500-550hk i motoren) Er litt spent på bunndrage i motoren, rund 0,550 i løft så. Men en såpass stor motor burde jo tåle litt kam :). Har vurdert Rats kasse Th400 med overdrive, men har ikke over 20000.

 

12 bolt akselen fra 60 talls F-body, passer den rett på 70 talls bilene? er det samme lengde?

 

Takk for bra komentarer

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T/A 455: 0.550" i løft på en så stor motor er ikke for mye, hvor mye durasjon har den, er det rullekam? Har den singleplane innsug? Er mye som spiller inn, men generrellt har vel 455 maskin nok bunndrag å ta av...?:)

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by T/A 455

Har tenkt tanken og bruke en 700 kasse, men tror ikke den er sterk nok (rundt 500-550hk i motoren) Er litt spent på bunndrage i motoren, rund 0,550 i løft så. Men en såpass stor motor burde jo tåle litt kam :). Har vurdert Rats kasse Th400 med overdrive, men har ikke over 20000.

 

12 bolt akselen fra 60 talls F-body, passer den rett på 70 talls bilene? er det samme lengde?

 

Takk for bra komentarer

 

Du kjøper kassa, du kjøper overhalingsboka, kjøper delene fra statene og vips så tåler kassa fint 550 hester. Jeg skjønner ikke hvorfor alle er så "redd" 700 kasser. Jeg har aldri ovehalt ei kasse i mitt liv, men vil ikke tenke meg om et sekund å prøve. En kompis av meg har en Pontiac med forhjulstrekk, kassa ryker 44T60 kasse, denne kassa sier Rats at er noe av det værte som finns å overhale, kameraten min skjelver og betaler 25 ooo,- kr.

Jeg har samme kassa i en 87 Park auenue, denne kassa ryker også. Jeg undersøker litt på internett finner et overhalingssett til 350 dollar, og spør samtidig på en av chatte kanalen og hvor vanskelig det er å overhale disse kassene forteller at jeg ikke har noen som helst erfaring med dette, for svar fra flere at dette er ikke vanskeligt, det er bare å følge boka, være nøye og reinslig. De selger bøker og steg for steg vidioer av overhaling/forsterkning så jeg ville gjøre det selv. Jeg bygde om bilen min til TPI med 700 kasse og ALT lærte jeg på internett, hadde aldri bytta en motor i mitt liv. Fikk den gang fortalt i Norge at dettevar veldig vanskelig, det ville bare bli tull, bla. fra Fønix tønsberg.

Gutta i klubben holdt på å le seg ihjel etc. Men jeg greide det fint, og alle sluttet å le. Jeg tror at alle disse som lever av å reparere kasser etc. gjerne vil at vi skal tro at det er vanskeliger en det er.

 

Terje.:D

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kamerat av meg jeg har kjøpt motorenav, hadde tenkt å bygge selv men har ventet i 2 år på at Camaro&firebird skroten skulle få tak i en til meg. Det klarte de ikke. Ga 25000 for motoren. Han sier at det er rundt 550 i kam eller totalløft (husker ikke). Kamløftet er i allefall så stort at han måtte fjærne 1.65 rullevipene for bytte til orginale 1.05 for at det ikke skulle butte. Det er rullcam, Edelbrock torker II singelplan. Ser forøvrig ikke noe poeng i å ha Victor innsug når motoren ikke skla over 5500rpm. Trosalt en 2bolta (arp) 455.

 

Specs: nybygd motor standard råder, arp rådebolter, porta topper og innsug, rullecam og løftere, Torker II innsug, smidde høycomp(dome?) stempel, holley 750 dobelt pumper, Ram Air IV høytrryks bensinpumpe (prøver den først, viss det ikke gir nok blir holley pumpe i tanken)

 

Hva synes du om prisen på motoren da, har jeg betalt for mye?

 

Forøvrig har en helt orginal 72 modell 455 480 fotpund med dreimoment så det burde jo holde.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han snakket selv om at det fort ville koste over 50 000 å bygge en slik motor. Hadde planer om å stroke 400 motoren min til 467. Strokeer settet koster rundt 14000 kr i USA. Men 25000 for en slik motor var for billig til at jeg gadd å bygge motor selv

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår