Gå til innhold

Utrygge bremser!

Ranger emnet

Beamer Screamer

Anbefalte innlegg

Må få lov å slenge litt dritt nå om merket og bilen jeg er så glad i:

Var ute og kjørte i går og tenkte jeg skulle teste terrengegenskapene litt, dvs at jeg skulle se hvor dyp snø jeg kunne kjøre gjennom før jeg satte meg fast. Forsøket konkluderte med at fremkommeligheten var grei og jeg satte snuten hjemover.

Etter 100 meter trengte jeg å bremse litt, men det var ikke så enkelt. Bremsene tok litt med en gang, men så sank pedalen i bunn og bremseeffekten forsvant helt! Dette er jo sånt man bare hører om fra fars historier om den gamle bobla. Situasjonen var imidlertid klinkende klar: kjerra eide ikke bremser.

Tilfeldigvis var ikke BMW-verkstedet mer enn 2 km unna og jeg dristet meg til å luske meg ned dit uten bremser (vet det er uforsvarlig). Jeg tok det seff så med ro i trafikken som jeg aldri har gjort og kom meg heldigvis helskinnet frem til verkstedet.

I dag morges var jeg oppe og snakket med de og det ser ut til at jeg har dunket litt nedi noe som har satt begge bremsekretsene ut av spill. Det umulige hadde altså skjedd. Heldigvis blir det nok ikke så dyrt å fikse, men min tillit til bilen har nok fått seg en skikkelig knekk! Jeg er i hvert fall glad dette skjedde på en parkeringsplass og ikke på Autobahn eller på bane!

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bullit

Føler ikke akkurat det der har noe med merket å gjøre. Bremserøra ligger jo som regel langst gulvet under bilen på de fleste biler, og er dermed like "sårbare" om du vil. Og hvorfor dra en BMW ut i "terrenget"? Slike biler hører hjemme på bane i sitt rette element. Og hvis det var en M3 fortjener du deng;)

BMW- bygd for å smelles ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen er kanskje ikke så voldsomt graverende for bilens del, det var vel mer et sjokk for meg. At bremsene ryker på en (godt vedlikeholdt) bil er jo en ikke-ting.

Dessverre er det ingen M3, men en 320. Er fullstendig klar over at bilen ikke er noen terrengbil da den til og med har sportsunderstell. Men det var strengt tatt ikke terreng jeg kjørte i heller, men døp løssnø og litt brøytekanter (som også virket myke). Hadde faktisk trodd den skulle tåle såpass, men nå har jeg lært en lekse... :D

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Beamer Screamer

Feilen er kanskje ikke så voldsomt graverende for bilens del, det var vel mer et sjokk for meg. At bremsene ryker på en (godt vedlikeholdt) bil er jo en ikke-ting.

Dessverre er det ingen M3, men en 320. Er fullstendig klar over at bilen ikke er noen terrengbil da den til og med har sportsunderstell. Men det var strengt tatt ikke terreng jeg kjørte i heller, men døp løssnø og litt brøytekanter (som også virket myke). Hadde faktisk trodd den skulle tåle såpass, men nå har jeg lært en lekse... :D

Kan ikke hjelpe for at du fortsatt legger vekt på at bilen og dens tilstand som unskyldning for et uhell som fremfor alt er din egen skyld.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremserørene ligger på BMW som på de fleste andre biler oppunder understellet. Kjører du offroad risikerer du å skade disse slik at du får null bremser. Du kunne like gjerne herpet bensintilførselen også da den også ligger i rør under bilen. Dyp løssnø og brøytekanter kan inneholde harde gjenstander som kan skade ting under bilen.

Imponert...men ikke overrasket.

Låven racing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider