Gå til innhold

Test: Biltema VS proff (DeVILBISS) Sprøyte

Ranger emnet

Nordhagen

Anbefalte innlegg

Ser det er mange som spør om Biltema sin "proff"-sprøyte er noe tess. Det har jeg lurt på selv også, så siden jeg nå har begge ender av skalaen har jeg lagt ut en sammenligning. La meg først bare si at jeg absolutt synes Biltema-sprøyta er helt OK, vel å merke til å koste 260 kroner.

Her er bildebeviset på forskjellen mellom Biltema sin "proff" sprøyte og en virkelig proffsprøyte. Til venstre har vi Biltema og til høyre DeVILBISS GTI Pro. Det skal tillegges at jeg ikke er noen erfaren lakkerer, og dette er første gangen jeg bruker en proffsprøyte som krever såpass mye mer luft enn Biltema sin. En annen ting er at kompressoren min heller ikke er av beste kvalitet, men den skal levere akkurat nok til proffsprøyta.

La bildet snakke for seg selv:

DeVILBISS_VS_Biltema.jpg

Testforholdene:

• Bildet: Fotografert med mobilkamera, refleksen er laget med en kraftig lommelykt.
  • Underlag: MDF-plater som er grunna med Jotun Heftgrunn V X 2, slip, deretter med Glasurit 76-71 Grundfüller og slipt.
  • Kompressor: 50 L, 9 bar, 280 minuttliter, 3hk, innstilt på 6 bar.
  • Slange: Biltema 9mm uten quick release, med Biltema vannavskiller.
  • Manometer: DeVILBISS Digital innstilt på 2 bar
  • Lakk: Monopol 2K
  • Andre forhold: Samme temperatur og luftfuktighet. Biltema-testen har tørket i 10 dager, DeVILBISS-testen i ett døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde kanskje også legge til at jeg brukte Biltema sitt manometer på Biltema-testen, og DeVILBISS Digital på DeVILBISS-testen. Noen som har fått til å stille inn Biltema-manometeret? På mitt bare spretter bare hele skruknotten ut når jeg prøver å dreie på den, så jeg bare brukte det for å måle trykket fra kompressoren i enden av slangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør litt teit jeg da.. Hva er det vi egentlig ser på bildet? Er rundingen med lys stor en som en femtiøring eller en tennisball?

2) Er det biltema-manometeret som er integrert på kompressoren eller hva? Eller er det et eget, eksternt biltema manometer du har brukt til tema sprøyta? Skjønte ikke helt det der jeg. Har du bilder av begge to?

3) Er ikke tema-sprøyta HVLP? Ser den er oppgitt til 2,0–3,5 bar (maks. 3,5 bar). Trodde alle gravity-feed's er HVLP jeg.

4) Hva er den opplevde forskjellen på de to i bruk? Hvor lang tid brukte DU på å bli kjent med og lære deg å lakkere akseptabelt med begge? Har du brukt tema sin i lang tid før du testet GTi Pro?

Forøvrig meget interessant å lese denne tråden selv om jeg ikke føler meg veldig mye mer opplyst per akkurat nå. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør litt teit jeg da.. Hva er det vi egentlig ser på bildet? Er rundingen med lys stor en som en femtiøring eller en tennisball?

Dette er en av de største maglite-ene, så en tennisball er omtrentlig riktig gjetta. Bra spørsmål!

2) Er det biltema-manometeret som er integrert på kompressoren eller hva? Eller er det et eget, eksternt biltema manometer du har brukt til tema sprøyta? Skjønte ikke helt det der jeg. Har du bilder av begge to?

Nei, det må sitte i andre enden av slangen, på pistolen. Derfor er det en helt løs del. Den heter trykkregulator hos Biltema, men jeg klarte ikke å få den til å fungere som det. Hele regulatordelen bare spratt ut hver gang jeg prøvde å justere trykket med den, så jeg brukte den til å avlese trykket fra kompressoren i enden av slangen, og justerte trykket bare på kompressoren. Med DeVILBISS-en satt jeg kompressortrykket til 6 bar og justerte ned til 2 bar på pistolen.

Biltema:

biltema_mano.jpg

DeVILBISS:

devil_mano.jpg

3) Er ikke tema-sprøyta HVLP? Ser den er oppgitt til 2,0–3,5 bar (maks. 3,5 bar). Trodde alle gravity-feed's er HVLP jeg.

Husker ikke å ha sett noe sted at det har stått at den er HVLP, men 120-200 minuttliter er ikke akkurat veldig høyt volum, så den grenser nok heller til en LVLP-sprøyte. DeVILBISS-en min er ikke HVLP, den er Trans-Tech, men du kan sette en HVLP-dyse på den. Begge er Gravity feed, så det er ikke noen typisk samenheng der.

4) Hva er den opplevde forskjellen på de to i bruk? Hvor lang tid brukte DU på å bli kjent med og lære deg å lakkere akseptabelt med begge? Har du brukt tema sin i lang tid før du testet GTi Pro?

Jeg er enda ikke ferdig med å lære meg sprøytene, men jeg synes det var mye lettere å justere meg fram til et pent sprøytebilde på DeVILBISS-en. Biltema-sprøyta opplever jeg absolutt som hel ved den også, men det sier seg selv av DeVILBISS-en er i en helt annen liga. Sånn sett er det nesten urettferdig å sammenligne dem. Jeg har lakkert ca like mye med begge egentlig. Biltema-sprøyta har jeg både brukt til vannbasert heftgrunn, grunnfyller og topplakk. Jeg må nok si at jeg synes den egner seg best til de to første.

En annen ting er at Biltema-sprøyta er noe dritt å rengjøre. Mye vanskeligere å komme til og mange kroker og kriker inni hvor malinga setter seg fast og stivner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider