Gå til innhold

Turbo overhalding

Ranger emnet


Estrewes

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg var ute og skurdde på min nye B21ET for å sjekke diverse. Når jeg tok av innsugsslangen til turboen møtte jeg på en "oljekarastrofe" inni der. Det lå en god del olje inne i innsugslangen og turboen var det litt inne i også. Så tok jeg av slangen til intercooleren og der var det også olje som turbon hadde blåst dit. Det var selvsakt litt mindre men fortsatt en god del. Grunnen til at jeg tok av slangen var for å kjenne på turboen om det var dårlige lager og det var det. Jeg er temmlig sikker på at lagerene bør byttes, men er det vansklig å overhalde en turbo selv? Evt hvor får man tak i lager til en tubo? Hva skyldes olje"krisen" inne i innsug og turbo?

 

 

Takker for alle svar!

 

Mvh Emil

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veivhusventilasjonen dumper desverre ofte litt olje i luftfilterboksen, eller på 240 er det vel rett etter, det er helt normalt.

 

Jeg har erstattet røret som går til boksen med et filter på oljeoppsamlingsboksen min, som så fører oljen tilbake til bunnpannen... Da slipper jeg alt griset nedi der.

 

Noen tror det skal være olje der nedi for å smøre osv, dette er tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Estrewes

Men olja kommer ikke fra luftfilterboksen, den kommer fra turboen.

 

Og er overhaldings kit fra Mekonomen noe å satse på? er ikke dette en billigkjede da?

 

Hvis det ikke er olje før turboen, så er det nok ikke veivhusventilasjonen nei.. Hvis det blir plagsomt mye, så bør du overhale den. Jeg kjørte rundt med oljelekasje på gamleturboen, ble tilslutt så mye at jeg hev driten av og brukte det som god unskyldning for å kjøpe større turbo:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så kan det faktisk være som du sa, fordi den oljeventilasjons slangen kommer inn på den 90graders bøyen mellom luftfilteret og turboen, der var det olje som du sa, det er der det var mest olje også i det røret rett utenfor turboen.

Men hvordan skulle jeg koble den slangen sa du for å få vekk olja? Er det ikke forresten nødvendig for turboen å bli smurt?

 

Mvh Emil

 

Takker for alle svar.

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Estrewes

Forresten så kan det faktisk være som du sa, fordi den oljeventilasjons slangen kommer inn på den 90graders bøyen mellom luftfilteret og turboen, der var det olje som du sa, det er der det var mest olje også i det røret rett utenfor turboen.

Men hvordan skulle jeg koble den slangen sa du for å få vekk olja? Er det ikke forresten nødvendig for turboen å bli smurt?

 

Mvh Emil

 

Takker for alle svar.

 

dra av slangen ved mellom luftfilteret og plugg hullet der. Veivhusventilasjonen kan du en bare henge ut i friluft, eller lage en form for tank til å samle opp olja i. Bare husk å ha luftig på tanken..

-77 242 Turbo

-66 Ford 17m Super

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Estrewes

Forresten så kan det faktisk være som du sa, fordi den oljeventilasjons slangen kommer inn på den 90graders bøyen mellom luftfilteret og turboen, der var det olje som du sa, det er der det var mest olje også i det røret rett utenfor turboen.

Men hvordan skulle jeg koble den slangen sa du for å få vekk olja? Er det ikke forresten nødvendig for turboen å bli smurt?

 

Mvh Emil

 

Takker for alle svar.

 

 

Hehe, nei, som sagt, så er det bare tull at turboen skal få smørning slik :)

 

Skal du fjerne oljen, så må du lage deg en TETT boks som kan ta opp oljen med et filter på toppen. fra boksen bør du ha et rør som fører oljen tilbake til bunnpannen, ellers må du belage deg på å tømme den en gang iblandt.

 

Veivhusventilasjonen må for alt i verden IKKE TETTES.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det er egentlig bra at det er olje der da, siden da veit jeg at veivhuventilasjonen fungerer?

 

Hvor skal jeg koble den slangen etter boksen med filter da? Er det noe bra punkt å koble den inn på bunnpanna?

 

Men er det en grei ting å overhalde turboen selv?

 

Takk for all infoen, mvh Emil...:)

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GIK turbo har overhalingssett til turbo(kan evt kjøpes via meg) andre muligheter er å sende inn turboen til overhaling, eller kjøpe en bytteturbo send meg en mail eller en PM for pris på dette.

Dersom du skal koble en dreneringslange fra oppsamlingstanken (catchtanken) til bunnpanna må du sveise inn et rør i bunnpanna.

Som filter der bruker du et filter som er beregna til dette, et lite søtt filter som pynter opp i samme slengen :D

Catchtanken sveiser du vha. div rør og plater. som et enklere alternativ kan du sveise inn en mutter i bunn på tanken og drenere der. PM/mail for info ang deler og priser.

www.nordicautotech.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår