Gå til innhold

hvordan sjekke om folk bruker mitt nett?

Ranger emnet

Gjest sicarlse

Anbefalte innlegg

• Åpne startmenyen.
  • Finn fram "kjør" og klikk på det.
  • Skriv "CMD" i vinduet som kommer opp, og trykk enter.
  • Du får opp et svart vindu. Her skriver du "ipconfig /all"
  • Da får du opp masse info. Blandt annet gateway.
  • Ta de nummrene (mest sannsyneligvis 192.168.1.1) og skriv de inn i nettleseren din.

Det er routeren din. Passordet, om du har passord på den, kan være alt fra "admin" til "1234". Det er de fleste standard passordene.

Når du er kommet inn på routeren din, så er det første du gjør, og aktivere kryptering på det trådløse nettverket ditt. Det finnes mange forskjellige krypteringer, men den sikreste er WPA2-PSK. Om routern din har det valget, bruk det. I verste tifelle, bruk WEP-kryptering.

Gratulerer, du har nå et sikret nett, som naboen din ikke kommer seg inn på.

Enda ikke trygg? Ok.

SSID - Er basicly navnet på nettverket ditt. Om det trådløse nettverket ditt heter "Amundsen", så er SSIDen din, akkurat det. Du kan velge at SSID skal være skjult. På den måten ser ikke vanlige folk nettverket ditt, og det må legges til manuelt på alle pcer du skal ha tilkoblet.

MAC-addressefiltrering - En mac-addresse er masse nummer som er angitt til et nettverkskort, dette nummeret er unik, og kan derfor brukes til og filtrere ut maskinene du vil ha tilkoblet ditt trådløse nett. Og finne mac addressen er veldig enkelt, bare gjør som beskrevet først i posten, med kommandoen "ipconfig /all" vil mac-addressen din komme opp i det lille svarte vinduet.

Så går du bare inn på routeren, og finner fram mac-addressefiltrering. Så legger du til de mac-addressene som skal få LOV til og koble seg til det trådløse nettet.

Så, om nettet ditt er sikret med WPA2-PSK kryptering, skjult SSID samt mac-addressefiltrering, skal det faen meg godt gjøres at noen får tilgang til nettet ditt.

BTW, om jeg tørr spørre. Vi er snart i 2009, hvorfor har ikke folk sikra nettene sine?

EDIT: For og svare på hva tråden faktisk gjelder, så finner du det sikkert under "wireless settings" eller lignende på routeren, så leter du deg fram til noe som feks "connected clients".

Og btw, sikre nettet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Åpne startmenyen.
  • Finn fram "kjør" og klikk på det.
  • Skriv "CMD" i vinduet som kommer opp, og trykk enter.
  • Du får opp et svart vindu. Her skriver du "ipconfig /all"
  • Da får du opp masse info. Blandt annet gateway.
  • Ta de nummrene (mest sannsyneligvis 192.168.1.1) og skriv de inn i nettleseren din.

Det er routeren din. Passordet, om du har passord på den, kan være alt fra "admin" til "1234". Det er de fleste standard passordene.

Når du er kommet inn på routeren din, så er det første du gjør, og aktivere kryptering på det trådløse nettverket ditt. Det finnes mange forskjellige krypteringer, men den sikreste er WPA2-PSK. Om routern din har det valget, bruk det. I verste tifelle, bruk WEP-kryptering.

Så, om nettet ditt er sikret med WPA2-PSK kryptering, skjult SSID samt mac-addressefiltrering, skal det faen meg godt gjøres at noen får tilgang til nettet ditt.

Og btw, sikre nettet ditt.

Quoter denne å låner tråden litt, da jeg har noen spørsmål til dette, å du så ut til å ha mer peiling enn meg.. Uansett, om jeg krypterer nettverket, til f.eks WEP, så må jeg såklart skrive passord på alle maskinene, men problemene blir straks værre.. Jeg får ikke tilgang til limewire, alt av porter er stengt, bortsett fra til nettlesere, funker ikke å åpne dem igjen, mister tilkoblingen til nettverket ofte, kontra når jeg ikke har noen sikkerhet på nettverket, da mister jeg kanskje tilkobling 1gang i mnd.. Med kryptering er det ca 2-3-4 ganger daglig, og som oftest må jeg dra ut strømledninga til den trådløse routeren for å komme på nett igjen..

Noen tips?

Har SpeedTouch 5x6 som modem og Linksys WRT-GL 54 ellernoe.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at nettverkskortet ditt ikke liker/takler den type kryptering. Har du prøvd med andre krypteringer?

Har du også prøvd og bytta kanal på det trådløse nettet? Sett den til feks 6 og se om det blir bedre.

Firmware oppgradering, har du gjort det? Prøv og oppdater programvaren til routeren din, kan være en bug der også.

Prøvd og oppgradere driverne til nettverkskortet ditt? Funker i mange tilfeller.

Det jeg kommer på i farta :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd alle krypteringer som er i routeren. Har oppgradert firmwaren.. DD-WRT ellernoe har jeg nå.. Har også prøvd å bytte kanal opp til flere ganger..

Nå i det siste, har det seg slik at jeg ikke kommer inn på routeren på noen maskiner.. Kommer kun inn på modemet som har adr Htt p://10.0.0.138

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling på hva det er, men her står litt om det:

http://blog.sgaah.com/?cat=11

Uansett, var noen på ei sånn hjemmenettverks-side som anbefalte meg å laste ned det da det var MYE bedre enn orginal linksys-greier.. :s

Drivere til nettverkskortet er i orden.. Skjønner ikke hva det kan være.. har spurt alle jeg vet som er datakyndig, og ingen har peiling på problemet mitt.. :(

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider