Gå til innhold

hvordan sjekke om folk bruker mitt nett?

Ranger emnet

Gjest sicarlse

Anbefalte innlegg

jeg har noen oppfølgningsspørsmål, siden vi er inne på temaet(orker ikke å lage ny tråd)

Jeg skal kjøpe ny trådløs ruter nå. Bør være bra, men trenger ikke å koste vilt mye heller.

Hvilket merke er stabilt og bra?

Hører noen si at jeg bør kjøpe en såkalt "N"ruter, pga hastighet. Vil denne fungere med alle pcer, også eldre?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er paranoid, men verken WEP, mac-filtrering, skjult SSID eller WPA-TKIP fungerer om du har en nabo som er litt over middels datainteressert...

WPA-AES (aka WPA2) er det eneste som fungerer, inntil videre...

Godt poeng! Jeg hadde faktisk helt glemt av det der. AES er mye sikrere enn PSK og er faktisk godkjent av NSA for bruk til "top secret information".

Men når det er sagt, så sitter du ganske trygt med WPA2-PSK, skjult SSID og mac-filtrering.

JChE: Hva angår N-standarden, så må også nettverkskortet ditt støtte den standarden. Hjelper ikke om bare routeren gjør det, så sjekk først om nettverkskortet støtter det.

Jeg har en linksys WRT300-N routern her hjemme, og kan ikke rapportere om noen feil eller mangler. Virker veldig stabil (har stått i over et år nå, uten krøll), og har også masse muligheter hva angår administrasjon.

HP ProCurve sine produkter har jeg veldig god erfaring med i jobbsammenheng, men dette er vel ikke så veldig rettet mot hjemmemarkedet, og veldig dyrt.

Jeg kan anbefale Linksys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det er sagt, så sitter du ganske trygt med WPA2-PSK, skjult SSID og mac-filtrering.

Nope. Skjult SSID og MAC-filter hjelper egentlig ikke en dritt.

SSID-en blir sendt (i klartekst) når noen kobler seg på nettet, og MAC-addressen kan man enkelt overstyre selv.

Videre så vil jeg ta alle hastigheter som loves av diverse router og nettverkskort-produsenter med en klype salt.

Selv kjører jeg noe billig crap fra D-link som er ett par år gammelt. Fungerer helt greit det.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Skjult SSID og MAC-filter hjelper egentlig ikke en dritt.

SSID-en blir sendt (i klartekst) når noen kobler seg på nettet, og MAC-addressen kan man enkelt overstyre selv.

Videre så vil jeg ta alle hastigheter som loves av diverse router og nettverkskort-produsenter med en klype salt.

Selv kjører jeg noe billig crap fra D-link som er ett par år gammelt. Fungerer helt greit det.

Kan så være at du er litt paranoid, men så er det vel ikke hvermansen som har peiling på hvordan og spoofe en mac-addresse, samt sniffe seg fram til en skjult SSID. Og i tillegg så nekter jeg og tro at naboen min kan knekke en WPA2-PSK kryptering.

Så jeg står ved min påstand :P

Hva angår hastigheter, så kommer det veldig ann på routeren/aksesspunktet. Men og tro at feks en linksys router med G-standarden, som skal gi 54 mbit, faktisk gir deg det, er litt vel naivt. Så du sier noe der.

Vi testet det på jobben, med våre procurve aksesspunkter. Reel hastighet lå vel på en ca 30-40 mbit. Dette er snakk om "54 mbit" aksesspunkter til 4000,-.

JChE: Om routeren er satt til og bare kjøre ut signaler på N-standarden, så vil ikke maskinene kunne se nettverket, med mindre ikke nettverkskortet støtter det. Da må du 1, kjøpe nye nettverkskort eller 2, sette routeren til og bruke A, B eller G standarden, alt avhengig av hva som funker best på kortene dine.

Vår router er en router som støtter N-standarden, men kjører "mixed mode" da vi har forskjellige typer kort i huset som støtter forskjellige standarder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe forstår ikke helt hva dere stresser med egentlig :)

Stoler dere såpass lite på naboene(KAN de knekke en wep kryptering?) eller bor dere ved siden av skole/hotell e.l ? ;)

Jeg også kan lage ett superdupert system men ser ikke helt poenget med det egentlig. ;)

signatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe forstår ikke helt hva dere stresser med egentlig :)

Stoler dere såpass lite på naboene(KAN de knekke en wep kryptering?) eller bor dere ved siden av skole/hotell e.l ? ;)

Jeg også kan lage ett superdupert system men ser ikke helt poenget med det egentlig. ;)

"Selv om du er paranoid, betyr ikke det at det IKKE er noen som følger etter deg"

Et sikret wlan kan vel neppe kalles for noe superdupert system, men jeg liker og ha ihvertfall litt sikkerhet på hjemmenettverket mitt. Og da gjør nevnte tiltak susen for at jeg skal sove trygt om natten. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider