Gå til innhold

850 sliten clutch?

Ranger emnet


reyes

Anbefalte innlegg

Synkroniseringa på 3 gir blir som regel alltid mest slitt. Om du ikke har noe problemer med i andre (flere) gir, er nok synkroniseringa dårlig. Om clutchen er sliten, løser den som regel ut, men slurer under belastning.

Du kan prøve å bytte girolje (bruke en skikkelig olje). Kan hende dette hjelper litt, dersom det er lenge siden sist oljeskift.

 

Hvor langt har bilen gått?

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synkroniseringa på 3 gir blir som regel alltid mest slitt. Om du ikke har noe problemer med i andre (flere) gir, er nok synkroniseringa dårlig. Om clutchen er sliten, løser den som regel ut, men slurer under belastning.

Du kan prøve å bytte girolje (bruke en skikkelig olje). Kan hende dette hjelper litt, dersom det er lenge siden sist oljeskift.

 

Hvor langt har bilen gått?

 

Volvoen har gått nesten 290000 km? Jeg vet ikke jeg, hvor lenge holder en clutch på volvo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge clutchen varer, kommer jo helt an på kjøringa. Vet om 740 som har gått over 400 000 km uten clutch-skift. Enkelte bytter kanskje på 200 000 km, mens en del eldre kjører under 100 000 på et clutch-skift.

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er ikke 740 no i nærheten av samme bilen men når jeg skifta clutch på den så bytta jeg i samme slengen til forsterkede saker. koster ikke så mye mer.

 

Vet jo godt at en 740 clutch og en 850 clutch ikke kan sammenlignes, men ville bare bruke det som et eksempel på at det ikke finnes noe ca km for hvor langt en clutch kan gå. :) Har selv skifta clutch på en bil som ikke har gått lenger enn 60 000 km. Enkelte klarer jo sikkert 500 000 km med ekstremt fin kjøring (langkjøring).

 

Reyes: Du vil ikke evt. åpne kassa å kontrollere synkroniseringsringene når du først har tatt den ned da? Om ikke clutchskiftet hjelper, så får du en del ekstra arbeid i å ta ned kassen en gang til - for ikke om prisen om du vil gjøre det på et verksted.

Får vel ikke løse deler til disse kassene, må vel kjøpe komplett om jeg ikke tar helt feil.?

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nå ikke akkurat si at synkroniseringsringen på 3. gir er en direkte svakhet på noen av disse bilene. Uavhengig bilmerke er det som regel alltid synkroniseringa på 3. gir som blir mest slitt - fordi dette giret også blir mest brukt.

Kjappe harde giringer svekker synk.ringene mye raskeren enn vanlig, rolig giring.

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår