Gå til innhold

Sensorer Omega, trenger tips :)

Ranger emnet


molteduden

Anbefalte innlegg

Har fulgt binders guiden på

 

http://topbuzz.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm

 

Har en 95mod omega 2.0 16v

 

Fikk følgende Feilmeldinger:

 

12 Initiation of diagnosis. n/a

13 Oxygen sensor No change in voltage/open circuit.

19 RPM signal (crankshaft sensor) Incorrect signal

92 Camshaft sensor failure (XEV systems) Faulty

93 Hall Effect Switch (HES) Low voltage

 

Noen som kunne tipset meg hvor de forskjellige følerne sitter?

Er det noe annet som er kjekt å gjøre/vite før man eventuelt bytter følerene?

 

ps: Hvordan Flasher man minnet på ECUen? det holder vel å ta av den ene batteri polen i 2 minutter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt til feilkoder. Hvordan oppfører bilen seg? Får du turtallet over 4500rpm?

 

13: Dette er lambdasonden. Den sitter på downpipen mellom eksosmanifold og katalysator. Denne er av en spesiell type på omega (titaniasensor), så du kan ikke bruke universalsensorer. Hvis du klarer å håndtere et multimeter kan jeg fortelle deg hvordan du tester den før du kjøper ny.

 

93: Denne er bare en tøysekode som dukker opp en gang i blant. Bilen har ingen Hall-sensor. Henger antaglig sammen med 92.

 

92: Dette er kamakselposisjonssensoren. Den sitter mellom kamdrevene. Det er ganske vanlig at den feiler på disse motorene. Lett å bytte selv, men mange ettermarkedssensorer er av dårlig kvalitet. Vil anbefale deg å lete etter en på skroten i første omgang.

 

19: Dette er veivakselposisjonssensoren. Den sitter på undersiden av blokka, med ledningen opp på siden foran. Også enkel sak å bytte. Feilkode 19 kan noen ganger dukke opp som en skyggekode av feilkode 92. De to sensorene overlapper hverandre i informasjon, og feil på en kan virke som feil på begge. Ville ikke gjort noe med denne før du har fikset kamsensoren.

 

Edit: Siden du har både 92 og 19 kan det også være verd å sjekke at ikke registerreima har tagget over ett hakk.

Første sjekk på lambdasonden bør selvsagt være å sjekke at kontakten ikke har hoppet ut. Den sitter på førersiden av girkassa, lett å se.

 

Edit2: Feilkodene ligger ikke i flyktig minne, så det hjelper null å ta av batteripolen.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MYE EDIT HER:

 

Takk for gode svar, register reima er på plass, skjekket det i dag. Får turtallet over 4,5k... men den gikk urent i dag, ved rundt 3,7k stoppet den litt opp, nykket litt før den dro videre da jeg hadde gassen i bånn... av og til gikk det forbi 4k som bare det... av og til ikke...

 

 

 

Hvordan sletter man da minnet?

 

Har foresten akuratt bytta topp pakning på bilen.

 

kan bruke multimeter ja, hadde vært fint om du kunne forklart meg litt om testing av sensor 13...

 

 

En annen ting, vist bilen er kald er den mye lettere å starte enn da den er varm, når den er varm er det bare flaks om jeg klarer å starte den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnet slettes med Tech1/2. Hvis feilen forsvinner vil feilkodene slettes av seg selv etter 20-30 "rene" starter.

Jeg antar at motorlampen er tent? Hvis ikke er kodene historiske.

Hvis alt dukket opp etter at pakningen ble byttet er det en begynnelse å sjekke at kontaktene er skikkelig i.

 

Edit: For ordens skyld; sjekket du at regreima satt riktig, altså ved hjelp av pilene på kamdrevene og veiva?

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmstartsproblemer hører med kode 92.

 

På lambdasonden er det 4 ledninger; svart, hvit, gul og rød. Den svarte er signalet. Få hull på isolasjonen til denne, og mål spenningen mot jord med motoren varm og igang. Signalet skal pendle mellom nesten 0 og ~4.7V omtrent en gang i sekundet. Hvis spenningen "henger" eller den ikke når over 2-3V er sonden død.

 

Kamsensoren er umulig å teste med mindre du har oscilloskop.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmstartsproblemer hører med kode 92.

Edit: For ordens skyld; sjekket du at regreima satt riktig, altså ved hjelp av pilene på kamdrevene og veiva?

 

Ja gjort det, fikk til og med en gammel bilmekaniker til og se på det, alle 3 punktene stemte...

 

Kjøpte bilen med gåen topp pakning så den har aldri vært helt i orden når jeg har hatt den....

 

Sender sikkert flere spørsmål i mårra om jeg sliter... takk igjen :)

 

EDIT: ja motorlampa er tent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg begynt med lambdasensoren. Lambasensorer har en tendens til å ta kvelden av mye kjølevæske i eksosen (som du hadde når pakningen var skrot). Varmstartsproblemer og feilkode tyder jo på at kamsensoren er skrot, men blir ikke helt klok på at du får den over 4500rpm. Kan jo være en historisk kode også.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg begynt med lambdasensoren. Lambasensorer har en tendens til å ta kvelden av mye kjølevæske i eksosen (som du hadde når pakningen var skrot). Varmstartsproblemer og feilkode tyder jo på at kamsensoren er skrot, men blir ikke helt klok på at du får den over 4500rpm. Kan jo være en historisk kode også.

 

lukter foresten jevelig kjøleveske inni bilen også når varmapparatet går... å den bruker bra med frostveske også, men finner liksom ikke ut hvor det blir av svineriet, forsto det ikke helt han bilmekanikeren heller, han syntes det var rart at det ikke kom noe igjen noe frostveske igjen inne ved gulvmatta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en viss fare for at det er varmeapparatregisteret som lekker. Hvis bilen har AC er det mulig det er en ventil inn til registeret som har røket, men da burde det ikke lukte inni bilen skulle en tro.

Hvis du har bilen i garasje kan du legge aviser under bilen over natta for å se om noe kommer ut på undersiden, og i så fall hvor.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig. Sensoren blir temperatursensitiv før den tar kvelden for godt. Det er bare et tidsspørsmål, så det er bare å bytte først som sist. Ikke la deg friste av billige sensorer, de virker ofte ikke. Dere har sikkert nok av bilopphøggerier der oppe i Gudbrandsdalen ;)

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår