Gå til innhold

Har golfen min et liv etter nyttår?

Ranger emnet


tvilende

Anbefalte innlegg

Aller først, beklager hvis jeg gjør noen nybegynnerfeil -- dette er min første post ...

 

Jeg kjører en Golf 1.9 diesel 1993, som har gått ca 225.000 km. I 2005 oppdaget verkstedet olje i kjølevæsken og jeg endte med en saftig regning for bl.a. planlsliping av toppen. Siden dengang har varsellampa for kjølevæsken vært litt "uåplitelig" og gått av i ny og ne, uten at jeg har måttet etterfylle kjølevæske og temperaturen har vært normal. Inntil i høst; nå er det alvor når lampen lyser, og jeg må etterfylle kjølevæske for hver 10-15 mil. Det ligger ikke noe under bilen, så det forsvinner når jeg kjører.

 

Jeg lurer på om tiden er moden for å levere skiltene før nyttår, og annonsere den på Finn med advarsel om mulig sprekk. Da sparer jeg årsavgift, forsikring, og kan kanskje få noen tusenlapper for bilen. Hva tror dere?

 

På forhånd takk for klok veiledning i et av livets vanskelige spørsmål ... :-)

 

S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde sjekket litt mer enn å konstatere med at det er sprekk. for alt du vet kan det jo være toppakning eller annen innvendig lekasje. det er ikke spesielt vanskelig eller dyrt å ordne og relativt enkelt å finne ut av.

 

Takk for raskt svar! Utfordringen er at jeg er fullstendig hjelpeløs med alle apparater som det ikke er koblet et tastatur til ... ;-) Men er ikke toppakning også dyrt å fikse? Wikipedia anslår at det er 10.000,- minst -- men de viser forøvrig også til "symptomer" som ikke bilen min har såvidt jeg har lagt merke til ...

http://no.wikipedia.org/wiki/Toppakning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville solgt den som den står. Jeg hadde en golf 3 med samme km.stand(bare 97mod. istedet) Og den bilen dukka det opp masse feil på, både før og etter salg. Så hvis du skal tenke økonomi i dette,ville jeg ikke tenkt meg om to ganger. Selg som den er/delebil. Det kommer garantert flere problemer, og disse bilene ruster noe helt sinnsykt. Min mening er at dette er en entusiastbil for de som er spesielt interessert i golf, og som er glad i å mekke. Nå tråkker jeg helt sikkert noen på tærne her inne, men... Dette er min mening, og det fins mange andre meninger.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm ... jeg må innrømme at jeg ikke synes eksosen har noen "avvikende" farve, men jeg har ikke sett så nøye etter (har det med å kjøre når det er mørkt ...). 5.500,- er ikke avskrekkende, men da skulle jeg gjerne hatt en garanti for et relativt langt og ganske lykkelig liv videre med den -- men det siste innlegget gir meg bange anelser ... Men jeg skjønner at det finnes entusiaster -- for bilen er jo (fortsatt) veldig god å kjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GTI-R:han skriver jo at han er usikker på om bilen går igjennom eu uten utbedring av rust...

 

Og jeg hadde en golf 3 som så meget fin ut, men som ifølge kjøper var full av rust. Så de ruster ekstremt mye, på rare plasser. Dette, sammen med alle andre feil som dukker opp på disse etter noen år, var grunnen til mitt råd. Det virker som trådstarter spør om dette for å spare litt penger, og da ville ikke jeg beholdt denne bilen. Golf 3 er ikke en driftssikker bil i mine øyne...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke tak i verkstedet som jeg håpet kunne gi litt mer hjelp før denne tunge avgjørelsen, men det går mot at jeg leverer skiltene imorgen (håper ikke det er kø) og annonserer den på Finn over nyttår. Ser at vi allerede har passert 2000,- i bud ;-)

 

Da blir regnestykket sånn:

+ 3000,- i årsavgift spart

+ 3000,- i forsikring (ca) spart

+ 2000,- (minst ...) for bilen

- 6590,- for innmelding og årsavgift i bilkollektivet

 

--> 1410,- i overskudd til å bruke på nesten-nye bilkollektivbiler som er selv-servicende og selv-hjulskiftende ... :-)

 

Eneste ulempen er at jeg må vite på forhånd når jeg trenger å kjøre bil. Til gjengjeld kan jeg regne med at den virker ...

 

Hvis det er et veldig dumt valg, er det ennå mulighet for å stoppe meg ... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår