Gå til innhold

Bass til denne forsterkeren

Ranger emnet

Gremlin

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en Blaupunkt THA555 som er en 5kanals plugN`play forsterker.

Jeg trenger litt råd og anbefalinger når jeg skal velge sub til denne. Er på jakt etter SQ. Helst 1 eller 2stk 10". Har tenkt på Seas SW250, men har aldri hørt denne.

Litt info om amp`en:

Maks styrke 5 kanal @4 Ohm (Watt): 4x110+1x400

Maks styrke 5 kanal @2 Ohm (Watt): 4x130+1x500

RMS styrke 5 kanal @4 Ohm (Watt): 4x55+1x200

RMS styrke 5 kanal @2 Ohm (Watt): 4x65+1x250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt litt på SW300 (12"). Selvom forsterkeren er liten burde den klare å få litt liv i dette elementet. Det har jo bra følsomhet. Er ikke på jakt etter et ekstremt annlegg, men mer SQ.

Jeg har også sett litt på Hertz ES250 (10") eller ES300 (12").

Disse ser også ganske lettdrevne ut. 91,5db på 10" og 93db på 12".

Noen som har hørt disse, og evt vet hva som kreves av forsterker?

Sub`en blir jo koblet i 2ohm så da skal forsterkeren yte 250w RMS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt vanskeligt å få koblet 1 stk Seas sub i 2ohm ;)

Ein stk Hertz ES250D eller ES300D fungerer og sikkert bra. Men Seas skal (etter det eg har høyrt) ha kjempebra SQ i forhold til pris. Det er vel antagligt ingen andre subber som har like bra SQ til den prisen.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at forsterkeren er såpass svak så er det kanskje best å gå for de mest lettdrevne elementene. Seas bassen er jo ikke dobbelspole så da må den kjøres i 4ohm og det blir kanskje litt tungt for forsterkeren. Hertz ES300D som har 93db i følsomhet og Hertz HSK165 frontsett som har 92db følsomhet er kanskje det rimeligste og mest lettdrevne alternativet.

Hvis jeg kobler forsterkeren som 3-kanals og bassen i 2ohm vil frontsettet få 125w og bassen få 250w (RMS).

Dette sprekker neppe vinduene, men burde være en bra oppgradering fra original stereo. Eneste spm er da hvordan er SQ`en til Hertz elementene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville brukt 5kanaleren din til andre høytalere inn i bilen og bare kjøpt noe kraftigere til sub,så kan du kose deg med seas subbene osv... :)

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider