Gå til innhold

Innlevering skilter

Ranger emnet


svein p

Anbefalte innlegg

Skal sende inn skiltene på capricen til biltilsynet imorgen. Det er for å slippe å betale årsavgift neste år. Den blir veteran i 2010. Så da skal forhåpentlig vis skiltene på igjen.

 

Men hva skal sendes med? Holder det med bare skiltene eller skal en av delene på vognkortet også sendes med? Hvordan blir det å få ut skiltene igjen i 2010, tenker da om skiltene blir makulert(de er ganske stygge å se på)? Den er eugodkjent til april 2010.

 

Får da ikke noe kvittering på at de er levert inn da de sendes i posten. Kanskje sende med et brev som forklarer situasjonen? Så jeg kanskje får ettersendt kvittering?

-01 Peugeot 806 Familiebil

-80 Chevrolet Caprice 4 dørs

-66 Ford Falcon stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal holde med kun skiltene. De tar vare på dem i 6 måneder om ikke annet er avtalt. Jeg måtte be spesiellt om at de tok vare på mine til januar 2010 (ellers ville de bli makulert i desember 2009, noe som dama var enig i var litt dumt...).

 

Vet ikke helt om jeg ville tatt sjansen på å sende dem, gitt du vel helst vil unngå årsavgift for neste år? Man vet aldri helt hvor stivbente byråkrater kan være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedregelen jeg har vært nødt å forholde meg til er 6 måneder før de makulerer. Det kostet meg ingenting å få de oppbevart lenger, men jeg hadde mine skilter innleverte i 1,5 år. Da jeg kom for å hente de påsto de HARDNAKKET at de var makulerte, og nektet å gå å se etter om de hadde de, og diskuterte frem og tilbake hvem jeg hadde avtalt med osv. Kunne vel for feen ikke jeg vite liksom som hadde vært der 1,5 år i forveien og avtalt tid for utlevering igjen og alt hvem jeg hadde snakka med! De fant de til slutt da, når stabeisheksa der inne kom seg inn på bakrommet å så etter om de lå der. - etter 10 minuts krangel :).

 

Så ikke send dem - det er nok å levere inn kun skiltene, men pass på å avtal skikkelig dersom du vil ha de tilbake etter mer enn 6 måneder. Du må også ha med vognkort del2 for å få skiltene ut igjen etterpå tror jeg - jeg måtte det når bilen blei avskilta iallefall, vet ikke hvordan det er med frivillig oppbevaring, men greit å forhøre seg om det... Jeg hadde ikke dette, og jeg fikk da nytt vognkort pga tap av gammelt - og fikk da skiltene etter at jeg hadde fylt ut taps-skjema og fått et nytt midlertidig kort... så store greiene var det ikke, men det tok litt lenger tid enn det hadde behøvd om jeg hadde hatt det med. Herligheten kosta meg jo ikke noen ting - jeg stod med åpen munn og bakoversveis på biltilsynet og spurte, skal dere ikke ha noe for dette her? Nei... var svaret... Så det skal de ha - de var hjelpsomme da jeg skulle ha igjen skiltene etter avskiltningen... Men da jeg leverte inn til oppbevaring noen år tidligere - vel da var det et mareritt å få de tilbake pga ei sur gammal heks som hadde besatt den stillingen som ei snill service instilt snelle skulle hatt.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt Offtopic, men kan man kjøpe prøveskilt der?

 

 

Det tror eg ikke du kan nei. Da må du nok på trafikkstasjonen.

 

Hovedregelen er vel oppbevaring i 6mnd, så makulering hvis ikke annet er avtalt. evnt de spør med en gang om de skal makuleres. Skilt med skader eller slitte tegn blir makulert automatisk.

 

Vognkort delII må selvfølgelig være med for å kunne bevise at det er dine kjennemerker, da delII skal oppbevares på en "sikker" plass og på denne måten sikre at vedkommende som innehar dette er den rettmessige eier av kjøretøy og kjennemerker.

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vognkort delII må selvfølgelig være med for å kunne bevise at det er dine kjennemerker, da delII skal oppbevares på en "sikker" plass og på denne måten sikre at vedkommende som innehar dette er den rettmessige eier av kjøretøy og kjennemerker.

 

Ja, ser jo logikken i det, men du så hvor lang tid det tok meg å få nytt vognkort og kjennemerkene tilbakelevert - 10 minutts papirarbeid og venting så var skilta mine igjen.

 

Det er etter min mening helt tullete at del2 SKAL være med for å få ut skiltene igjen, fordi et bankkort eller annen identifikasjon med person nummer fungerer like bra det. Dersom du ikke er registrert med personnummer opp mot skiltnummeret er du ikke rettmessig eier av bilen. Vognkort del2 kan uansett ikke brukes til å identifisere en person med, så jeg vil påstå at det er bare et papir ekstra å passe på. Fungerte veldig flott med det gamle systemet. Bare noe EU standard tull med det nye systemet!

 

Heil Brüssel!

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser jo logikken i det, men du så hvor lang tid det tok meg å få nytt vognkort og kjennemerkene tilbakelevert - 10 minutts papirarbeid og venting så var skilta mine igjen.

 

Det er etter min mening helt tullete at del2 SKAL være med for å få ut skiltene igjen, fordi et bankkort eller annen identifikasjon med person nummer fungerer like bra det. Dersom du ikke er registrert med personnummer opp mot skiltnummeret er du ikke rettmessig eier av bilen. Vognkort del2 kan uansett ikke brukes til å identifisere en person med, så jeg vil påstå at det er bare et papir ekstra å passe på. Fungerte veldig flott med det gamle systemet. Bare noe EU standard tull med det nye systemet!

 

Heil Brüssel!

'

 

Joda, ser poenget der med for mye papirgreier. Man må jo ha med seg vognkort delII for å få skrevet inn ting i vognkortI osv osv.. Så det er litt tullete. Og det ender vel egentlig opp med at de fleste har begge liggende i bilen og da forsvinner poenget igjen..

 

Men det er greit at man ved ett salg skal kunne beholde en del hver. Kjøper får ett til å kjøre med og selger får ett for å forsikre seg om at bilen blir omregistrert. Eg ga begge med på ett salg i fjor og det kan eg jo angre bittert på. Endte opp med å måtte betale årets avgifter på bilen grunnet han som kjøpte den ikke avregget eller vraket bilen slik avtalen var. Solgte den for 5500 og måtte ut med 3300 i veiavgift. Kjempesalg!!!

 

Uansett, så kan vi vel konkludere med at papirarbeid i forbindelse med biler ikke er for vanlige folk som gå ri arbeid. For det er sjelden det holder med ett besøk på BT, man mangler som regel en underskrift, ett håndtrykk eller ett stempel uansett hva man vil foreta seg.

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår