mr.jenssen Skrevet Desember 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2003 Noen som har erfaring med lakk og ønsker å dele sin erfaring? Hvilken sparkel, hvilken grunning, trykk på kompressor, tynning av lakk, klarlakk++++ Har tilgang på lakksprøyte og kompressor, og har resten av metallic-lakken som ble til overs etter lakkeringen som jeg fikk utført i vår. Vi snakker om lakk av to skjermer, og en frontfanger. PLEASE del litt erfaring:) Siter 01 Passat 1,9tdi Variant 94 Golf 3 1,8CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elanzer Skrevet Desember 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2003 du kan vel bruke hvilken som helst sparkel, bare du har en gruning som er tilpasset den osv, også må du ha en fyller som er tilpasset gruningen. er det vannbasert eller er det 2 komonents acryl-lakk dy skal lakere med? viss det er 2k acryl trenger du ikke ha på et eget strøk med klarlakk Siter x 86 Mazda RX7 Turbo II - 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.jenssen Skrevet Desember 14, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2003 Lakken er Herberts Standox Basislakk....står noe bakpå om Standocry 2K-Klarlack, men han som lakkerte til meg sist sa det måtte være klarlakk over....legger man vått i vått eller venter man til basislakken er tørr før man legger klarlakk? Vet det er noe som helst bør overlates til profesjonelle, men jeg synes det er verdt et forsøk. Blir det for ille får jeg bare slipe ned og gå til en proff. Hva koster en liter lakk sånn ca?? Siter 01 Passat 1,9tdi Variant 94 Golf 3 1,8CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vwfreak Skrevet Desember 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2003 Det som er viktig når du lakerer er og velge riktig grunning i forholt til lakken sånn at den ikke skiller seg osv.. Det andre er å gjøre skikkelig grunnarbeid.. En liten "ripe" i grunninga blir en liten "ripe" når du får lakk på... Skal ikke noe til.. Så du må slipe med ca min. 800 papir før du sprøyter farge... Og når du sprøyter så er det jo og legge på jevnt med lakk over det hele, la det tørke og legge på klarlakk... Er ikke akkurat ekspert men har lakert litt før.. Kan jo høre med en lakerer om noen råd før du lakerer da.. Ikke så dumt det... Ellers får du ha lykke til iallefall! :D Siter x Jetta 1.8 84 mod. A4 1.8T 95 mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elanzer Skrevet Desember 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2003 når vi lakerer med lakk som må ha klarlakk så venter vi i 10 minuter så hiver vi på med klarlakk :D hehe, ikke vent til det er helt tørt, da blir det et "¤#&/"#¤%#"¤ man skal vente til lakken har stått litt, ikke til den er tørr, dæ lænet`s hehe laker farge vent 5 - 10 min så er det på med klarlakken :D Siter x 86 Mazda RX7 Turbo II - 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.jenssen Skrevet Desember 14, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2003 Takker for svar!!! Satser på at det går seg til da, får bare gjøre godt grunnarbeid!!! Våtsliper man før lakk? Tror lakkereren min i Tromsø gjorde det...han fikk iallefall bra resultat. Anbefalt filler? Antar quick-lakk ikke er det helt store:) Siter 01 Passat 1,9tdi Variant 94 Golf 3 1,8CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SpeedWell Skrevet Desember 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2003 Ligg langt unna Quick lakk, du må bruke Acryl-produkter. Siter Audi 90 Quattro, lekebil. Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/ Beetle 1957 Californian-Copper Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elanzer Skrevet Desember 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2003 eg vil nå ligge unda quick produkter eg og, men trenger da ikke plent være acryl produkter, personleg liker eg best vannbasert lakk, :) men må være en skikkeleg type lakk Siter x 86 Mazda RX7 Turbo II - 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lurifaks Skrevet Desember 15, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2003 Originally posted by mr.jenssen Takker for svar!!! Satser på at det går seg til da, får bare gjøre godt grunnarbeid!!! Våtsliper man før lakk? Tror lakkereren min i Tromsø gjorde det...han fikk iallefall bra resultat. Anbefalt filler? Antar quick-lakk ikke er det helt store:) Jeg liker å våtslipe før lakk, men det er jo opp til hver enkelt. Det finnes like mange fremgangsmåte som det finnes lakkerere, så man kan lett gå i surr hvis man spør fler. Sprøytetrykket bør være rundt 2 bar. Måles på sprøyta. Og lykke til! Knips et bilde av resultatet når du er ferdig a! Siter 1984 Volkswagen Golf GTI 1987 Audi 90 2.2E 1987 Volkswagen Golf 1.8i GL 1981 Volkswagen Golf C - - - 1986 Volkswagen Golf 1.8 CL (R.I.P.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lurifaks Skrevet Desember 15, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2003 Originally posted by elanzer eg vil nå ligge unda quick produkter eg og, men trenger da ikke plent være acryl produkter, personleg liker eg best vannbasert lakk, :) men må være en skikkeleg type lakk Husk at det er forskjell på vannbasert og vannfortynnbar lakk :D Siter 1984 Volkswagen Golf GTI 1987 Audi 90 2.2E 1987 Volkswagen Golf 1.8i GL 1981 Volkswagen Golf C - - - 1986 Volkswagen Golf 1.8 CL (R.I.P.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lurifaks Skrevet Desember 15, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2003 ang. uttynning av lakk, så bør du følge oppskriften. Tidligere brukte man opp til tre ganger så mye tynner som man gjør nå, ikke særlig sundt! Men resultatet ble jo litt annerledes og da. Finnes mange forskjellige tynnere, noen kjappe og noen treige. Rask tynner er greiest å jobbe med, det samme gjelder herder til klarlakken. Kjapp herder gir ikke like blank og glatt overflate som en lang herder, men er desto enklere å jobbe med. Lett å få sig med lang herder. Men på store overflater bør man ikke bruke for kjappe herdere. Med lang herder legger klarlakken seg jevnere utover selv om du kanskje ikke skulle være helt dreven med sprøyta. Men da er faren for sig større. Sig kan man jo slipe, men Golf karosseriet har noen veldig fine linjer som kan by på helvete... Anntar det var en Golf du skulle lakkere? Hvilken farge skal du ha? Siter 1984 Volkswagen Golf GTI 1987 Audi 90 2.2E 1987 Volkswagen Golf 1.8i GL 1981 Volkswagen Golf C - - - 1986 Volkswagen Golf 1.8 CL (R.I.P.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elanzer Skrevet Desember 15, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2003 lurifaks: du er lakerer nå du? ikke sant? eg går på skole nå, og er enda ikke heeellttt inni det :op men begyner å kunne det :D vi har enda våtslipt så eg veit ikke hvordan det går, men det er vel bare å ta forbehold om hvilken metode man bruker :) kansje du kan skaffe meg læreplass også :D hehe neida, hvor er det du bor da? :D Siter x 86 Mazda RX7 Turbo II - 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lurifaks Skrevet Desember 15, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2003 Normalt når jeg sliper fyller maskinsliper jeg med 320, for å få det jevnt, etterpå går jeg over med 800 vann. Liker best å avslutte med vann ettersom det blir glattere når man sliper med vann og jeg synes jeg kjenner overflaten bedre i hånda da. Hvis du tar en titt til venstre står det at jeg bor i Drammen. Det stemmer ganske bra det :) Siter 1984 Volkswagen Golf GTI 1987 Audi 90 2.2E 1987 Volkswagen Golf 1.8i GL 1981 Volkswagen Golf C - - - 1986 Volkswagen Golf 1.8 CL (R.I.P.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.jenssen Skrevet Desember 16, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2003 Det er som sagt to forskjermer, løse sådan, og en frontfanger....vet jeg burde bruke mykner i lakken til frontfangeren, men da blir det vel så mye å gå til innkjøp av at jeg kan starte eget lakkverksted...så langt må jeg altså ha filler, grunning, lakk, tynner, klarlakk og herder til klarlakk? Huff. Ble en dyr snurr. Hvis jeg kjøper det jeg trenger, vil jeg spare mye på å lakkere f.eks fanger, skjermer og to 88-dører selv kontra å levere det til et lakkeringsverksted? Siter 01 Passat 1,9tdi Variant 94 Golf 3 1,8CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lurifaks Skrevet Desember 16, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2003 Ja, du kan spare mange penger på å gjøre jobben selv. Tusenlappene flyr fort på et slikt sted. Har ikke takstlista foran meg her, men en forskjerm koster ca. 1300 og litt mer for frontfangeren. Ikke noe mindre før dørene heller :P Siter 1984 Volkswagen Golf GTI 1987 Audi 90 2.2E 1987 Volkswagen Golf 1.8i GL 1981 Volkswagen Golf C - - - 1986 Volkswagen Golf 1.8 CL (R.I.P.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg