B.T.i Skrevet Januar 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2009 Hamas is described as a terrorist organization by Canada, the European Union, Israel, Japan, and the United States, and is banned in Jordan. Australia and the United Kingdom list only the military wing of Hamas, the Izz ad-Din al-Qassam Brigades, as a terrorist organization. The United States and the European Union have both implemented restrictive measures against Hamas on an international level. Hamas er på ingen måte de snilleste gutta i klassen, men alt dette er bare en gjentakelse av historien. Fra 1948 opererte flere Israelske grupperinger som ble stemplet som terroristorginasjoner, flere av de sentrale skikkelsene ble senere sentrale personer i Knesset. http://www.dagbladet.no/2009/01/13/magasinet/terrorisme/historie/israel/4296519/ Hvor mange Palestinere som har dødd i forhold til Israelere siden 1940-tallet har ingen betydning. Det har da all relevans. Israelske myndigheter benekter kategorisk at deres angrep rammer sivile i stor grad, faktisk i større grad enn hva angrepene på Israel har gjort, se linken i min forrige post. Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Januar 16, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2009 Ja, og dessuten har det ikke vært noen ordentlig løsning på konflikten siden 1948, i motsetning til jødeutryddelsen under annen verdenskrig, som endte da. Konflikten de kjemper nå har alt å gjøre med historien. Skjønner ikke helt hvordan man kan si at dødstall fra 1948 fram til i dag ikke er relevant jeg.. Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet Januar 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2009 Hvor mange Palestinere som har dødd i forhold til Israelere siden 1940-tallet har ingen betydning.QUOTE] hvordan kan du si noe sånt? hva med at det ble 9 millioner mennesker som måtte flykte fra sin grunn i 1948 til blant annet Libanon? er vel kanskje ikke så farlig?! Okkupasjon! Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet Januar 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2009 ja Israel-tilhengere, noen kommentar til dette? ikke kom med at Hamas er terroristene nå da, er også vanlige folk som er tilhengere av ENKELTE retninger, ikke ALLE. http://go.dagbladet.no/ego.cgi/dbf_mag/http://www.dagbladet.no/2009/01/13/magasinet/terrorisme/historie/israel/4296519/ Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Januar 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2009 Regner nesten med at du fortsatt er sinna på tyskerne for hva de gjorde under 2.verdenskrig også?Ikke grenseløst glad i nazier... men ikke noe imot tyskere. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ayapuri Skrevet Januar 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2009 Kanskje ordlegger jeg meg feil da jeg sier de ikke betyr noe. Så klart de gjør, men ikke i denne sammenheng. Angrepene fra Israel rammer de sivile med tanke på infrastrukturen i et allerede hardt skadet land. Men hvem er det som framprovoserer hele angrepet fra Israel? Hvorfor handler de våpen framfor å bygge landet sitt opp? Men det jeg vil fram til med det hele. Uansett hvor mange sivile Israel har rammet så rettferdiggjøres ikke det med terror. Hamas angriper bevisst sivile, det gjør ikke Israel. B.T.I. Selvfølgelig rammes de sivile i Gaza i en større grad enn de sivile i Israel. Det sier seg selv, med 1.5 mill. innbyggere på et sted som er like stort som 1/10 av Østfold. Dette er en av verdens tettest befolkede områder. Siter Chrysler Stratus 2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Januar 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2009 Men det jeg vil fram til med det hele. Uansett hvor mange sivile Israel har rammet så rettferdiggjøres ikke det med terror. Hamas angriper bevisst sivile, det gjør ikke Israel. Enhver krig er krig mot sivile, uansett hvordan mediene måtte vende på det. Og uansett hvor mange sivile enn Israel måtte miste, rettferdigjør det ikke å drepe sivile i Palestina. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ayapuri Skrevet Januar 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2009 Enhver krig er krig mot sivile, uansett hvordan mediene måtte vende på det. Og uansett hvor mange sivile enn Israel måtte miste, rettferdigjør det ikke å drepe sivile i Palestina. Nei, absolutt helt enig i det du sier. Det å drepe sivile er ikke rettferdig uansett hvilket land man enn måtte komme fra. Det er her jeg mener Hamas starter det hele med å fyre av raketter mot sivile i Israel. Israel forsvarer seg og uheldigvis har vi noen "martyrer" i Hamas som sørger for at flere liv (på palestinsk side) går tapt, ved at de da gjemmer seg blant sivile og fyrer løs mot Israel. Selvfølgelig kunne Israel droppa invasjonen, men det ville være det samme som å be om flere rakettangrep. Håper det var godt nok forklart. Siter Chrysler Stratus 2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Januar 16, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2009 Enkelte hevder at det går 1 israeler på 30 palestinere. I starten av krigen her var det jo 1 israeler og 100 palestinere døde.. Men spørsmålet er om Hamas startet dette ved å fyre av raketter mot Israel, eller om Israel startet da de sperret alle palestinere inne. Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enmas Skrevet Januar 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2009 Enhver krig er krig mot sivile, uansett hvordan mediene måtte vende på det. Og uansett hvor mange sivile enn Israel måtte miste, rettferdigjør det ikke å drepe sivile i Palestina. Mener du rettferdig som i hevn har du rett. Men mener du rettferdig som i utilitarismen tar du feil. Store sivile tap er aksptert i en krig, nettopp for å oppnå sine mål og for fellesskapets beste (iallefall for den ene siden). I den sammenhengen kan du si både Hamas og Israel kan rettferdiggjøre sine angrep på sivilbefolkningen. Nettopp for å oppnå sine mål. Eneste forskjellen er at Hamas ikke noen gang har vært i nærheten av å oppnå sine mål med sine aksjoner (les. rakkettangrep og selvmordsbomber mfl.) Israel derimot er svært nære i å oppnå sitt mål, gjentatte ganger faktisk. Eneste som stopper de er resten av verdenssammfunnet. Det en må huske på er at i denne filosofien er det alltid "urettferdig" ovenfor den lidene part (i denne sammenheng palistina). Men ovenfor Israel er dette rettferdig i følge filosofien. Hva du/dere mener er rettferdig er opp til dere å bestemme, men da er det viktig å ta i betrakning begge siders oppfattning. Grunnpilaren i å forstå midtøsten konflikten er kynisme. Så skal dere få et objektiv syn på saken bør dere dra nisseluen godt opp over øyne og ører og kvitte dere med naiviteten! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet Januar 17, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2009 Israel derimot er svært nære i å oppnå sitt mål, gjentatte ganger faktisk. Eneste som stopper de er resten av verdenssammfunnet. Det en må huske på er at i denne filosofien er det alltid "urettferdig" ovenfor den lidene part (i denne sammenheng palistina). Men ovenfor Israel er dette rettferdig i følge filosofien. Hva du/dere mener er rettferdig er opp til dere å bestemme, men da er det viktig å ta i betrakning begge siders oppfattning. Grunnpilaren i å forstå midtøsten konflikten er kynisme. Så skal dere få et objektiv syn på saken bør dere dra nisseluen godt opp over øyne og ører og kvitte dere med naiviteten! naivt blir det vel ikke før man støttet Israel, man trenger ikke å være rakettforsker for å forstå hva som er rett og galt eller hvem som er den "snille" i denne parten. Svar ærlig: hva hadde du gjort om jeg braste inn i huset ditt, sendte deg til Sverige(Libanon i 1948) for så å bygge en mur som gjør at du aldri kan dra tilbake(selvsagt unntak der også mht dem som bor i Jerusalem, 20% muslimer) som om ikke det var nok bomber dem sivile steder sønder og sammen fordi noen mislikte at jorda dems ble tatt i fra eierne, la oss si at noen i familien din omkom i angrepene. Jeg anser 9 millioner folk som en relativ stor gruppe jeg da, som er antall flyktninger i 1948 som flyktet til b.la Libanon. Du har glemt en vesentlig ting, filosofi er ALDRI helt rett,ellers så hadde den ikke eksistert,for det er ingenting som er rett som er filosofi i følge "boka"/læreren min, men det kan tilnærmes 95% rett ca før det regnes som noe ANNET enn filosofi! Så det er INGEN holdbar grunn til at Israel kan gjøre noe slikt. Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DevilsTower Skrevet Januar 17, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2009 Nå håper jeg inderlig dette får noen konsekvenser for Israel annet enn klapp på skulderen fra alle land på deres side, etter så mange brudd på Geneve-konvensjonen. Siter Mvh Espen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enmas Skrevet Januar 17, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2009 Dieseldyret: Innlegget mitt var kun ment som en kommentar til diskusjonen "sivile tap". Hvor jeg prøvde å redegjøre for tankegangen til Israel og Hamas, og forsvarliggjøring av sivile tap i en konflikt. Jeg vil ikke kommentere skyldspørsmålet i midtøsten, iallefall ikke i dette fora. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ayapuri Skrevet Januar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2009 hvordan kan du si noe sånt? hva med at det ble 9 millioner mennesker som måtte flykte fra sin grunn i 1948 til blant annet Libanon? er vel kanskje ikke så farlig?! Okkupasjon! Med grunnleggelsen av Israel i 1948 mistet mer enn 600 000 palestinere land og hjem. Det er vannvittig mange mennesker selvfølgelig. Men 9 millioner?? Jeg vil se kilder :) Siter Chrysler Stratus 2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ayapuri Skrevet Januar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2009 Men spørsmålet er om Hamas startet dette ved å fyre av raketter mot Israel, eller om Israel startet da de sperret alle palestinere inne. Eirik Hvorfor tror du Israel bygde muren rundt Gaza? Det her er ingen oppfyring av diskusjonen. Bare for å holde tråden i gang :) Siter Chrysler Stratus 2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg