Gå til innhold

Israels krig mot Gaza

Ranger emnet

eiriksmil

Anbefalte innlegg

Jeg spør om hvordan det vinkles hjemme, da jeg ikke har tilgang til norske medier/oppfatninger...

Det hadde jo sikkert gått an å "bombe terroristene langt til hælvette" hvis de hadde hovedkvarter langt fra noe annet. Men det har de ikke. Hamas-medlemmer bor som deg og meg i hus, inne i byer, hvor det bor sivile (60 sivile var drept for et par dager siden). Og for å komplisere det litt, Hamas er ikke bare en militant islamistbevegelse, men også et politisk parti - som forresten ble demokratisk valgt ved forrige valg. Skal alle funksjonærer innen dette partiet "bombes til hælvette" og? For Israel gjør nemlig ikke forskjell på disse to delene av Hamas. For å gjøre det enda litt mer komplisert, Hamas driver sykehus og skoler. Skal man bombe disse, for det kan gjemme seg en terrorist i en av bygningene? Det gjør nemlig Israel..

Enkelte vil vel forresten hevde at dersom Hamas bedriver terrorisme, bedriver Israel statsterrorisme.

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 198
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jorda er allerede overbefolket så jeg gir balla... medfølelse har jeg heller ikke...folka der gjør ikke annet enn å rote..gi hvem som helst enkeltperson der stor makt og han hadde slaktet folk rundt seg for mer makt.. just som i jungelen

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en dyp konflikt som neppe noen her inne har kunnskap eller innsikt nok til å uttale seg om, MEN de menneskelige aspektene ved konflikten forstår jeg at nordmenn og EU virkelig bekymrer seg over.

Hamas er som overnevnt en organisasjon med rotfeste i de fleste arabiske land idag og de fikk størst oppslutning ved forrige valg.

At de skyter vilkårlige raketter inn i Israels sivilbefolkning i ny og ne, er for oss uforståelig og ikke uventet reagerer jo Israel med motangrep i større skala. Det blir som når ungdommene kaster stein på politiet og de skyter skarpt tilbake, eller som når den israelske soldaten ble kidnappet.

Siden Israel har USA som hovedalliert har de solid støtte og de kan derfor ture frem ganske mye som de selv vil.

Det er jo tydelig at Hamas ikke frykter Israel når de sender raketter ustanselig.

Det virker på meg som at en løsning dessverre er langt frem i tid.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette området har vært preget av krig siden 3. dagen av skapelsen, og når jorden er sprengt, og alt er redusert til atomer, vil det fortsatt være krig i midtøsten. Vi kan ikke gjøre en dritt med det. Men hvem er vi, som dømmer den ene eller den andre siden for at de gjør som de gjør? Sivile tap vil det alltid være, så det er ikke ett argument.

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eiriksmil: Du klager over hvordan tv2, nrk osv.. vinkler det.. Men du gjør jo akkuratt det samme selv.. Bortsett fra at du er negativ til israel.. Så da er det vel ikke så mye å klage over:)

Bomb hamas og resten av terroristene langt til hælvette spørr du meg.

Det er vel LITT forskjell på hvordan en forumbruker vinkler det, og hvordan og en landsdekkende TV-kanal vinkler det da...!!

Forøvrig har det vel alltid vært slik det er nå. Stormakten Israel, som får både våpen og støtte fra store deler av den vestlige verden, angriper, "syter" og får støtte for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gjetning er nå at han er på en ferie, men hvem vet.

Er veldig interessert i diverse kriger, da jeg har et ønske om å bli fotojournalist å reise ned til slike soner og fotografere selv, for å formidle hva som skjer. Dere skjønner sikkert greia.

Derfor blir jeg mektig irritert når jeg leser slikt "- Dette er åpenbart et forsøk på å forhindre at vi rapporterer begge sider av historien, sier CNNs korrespondent fra grensa til Gaza i dag." Hvorfor i h*lvete skal ikke pressen slippe inn i en krigssone? De har all rett til nettopp det, og det tyder nesten på at Israel bruker en litt uortodoks strategi på å få kontroll over Gaza, som etter min mening er helt bak mål i første omgang.

En venninne av meg er Israelsk, og det er klin umulig å få henne over på andre tanker enn at dette kan rettferdiggjøres, det er ikke så farlig at palestinerne sender små raketter på måfå inn i Israel i håp om å treffe noe. Stilte henne ovenfor dette scenarioet, som jeg mener er en sammenligning i mindre skala: "Si at jeg sendte en stor nyttårsrakett fra mitt hus og over i ditt hus, det eksploderte i stua og ødela en del av den. Betyr det da at du kan bombe huset mitt sønder og sammen, drepe hele familien min før du kommer med et par tanks og resten av familien armert med geværer og stille deg i hagen for å ta kontroll over resten av nabolaget?"

Tok en stund før hun svarte, og det var et ganske langt svar, men noe i duren av "Nei, for du er vennen min." Jeg kjenner også en palestinsk jente som har familie i Gaza, hun har ikke hørt fra de på snart en uke. Dette brød ikke venn#1 seg særlig om, for palestinere var det ikke synd på, men det var veldig synd på venn #1 som hadde familie på ferie på en helt annen side av Israel enn der krigføringen pågår. Fantastisk. Valgte å ikke gå noe videre med diskusjonen da hun begynte å føle seg tråkket på av meg siden jeg er en smule pro-palestinsk.

Nopen andre som har israelske/palestinske venner som har diskutert saken med de og hørt deres mening?

Edit: Om Obama etter den 20. nå stiller seg negativ til Israel får nok pipa en helt annen lyd, da blir de plutselig ikke det tøffe landet som kan gjøre hva de vil fordi de har verdens politi i ryggen.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettest å ikke bry seg noe om det, jeg har prøvd utallige ganger, men mange har en oppfattelse av rett og galt lik en fantasybok fra 1400-tallet.

DevilsTower utdyper jo dette, Hitler er jo rene helten når man ser på "übermensch"- holdningen der nede.Hvordan ville vi reagert om noen sa "Nei, du bor på Løkka, så du er verdt omdtrent halvparten av et vanlig menneske". Dette er verden mange er vokst opp i, og standpunktene de vil ha i flerfoldige generasjoner videre. Det er faktisk ikke så lenge siden dette i det hele tatt var et tema, om la oss si 150-200 år, vil verden være mer likestilt. Uheldigvis tror jeg ikke at det er noen verden igjen om utvikligen fortsetter i samme tempo i 150-200 år til.

O:99 Saab 9-3

X: Ukjent antall båter, mopeder og annet dritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iran bør stoppe eksporten av olje ei stønn til land som støtter Israel.. da skal vi se det blir ei annen lyd i fløyta..

Flere land som støtter Israel, der iblant USA importerer mye olje, noe de ikke får hvis Iran+ andre islamske land bremser eksporten betydelig, da vil det føre til press fra USA på Israel om å trekke ut styrkene sine...

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eiriksmil: Du klager over hvordan tv2, nrk osv.. vinkler det.. Men du gjør jo akkuratt det samme selv.. Bortsett fra at du er negativ til israel.. Så da er det vel ikke så mye å klage over:)

Bomb hamas og resten av terroristene langt til hælvette spørr du meg.

Et land som uten forvarsel bare gjør krav på et annet land som sitt rettmessige hjemsted fordi det står skrevet på et ark i en bok mens resten av verden ser en annen vei, som driver folkemengder på flukt og leting etter nye steder å bo og holder de gjenværende som gisler i sitt eget land, og som i tillegg gjør dette i moderne tid... Er ikke det den egentlige terroristen?

Den eneste grunnen til at Israels utrettelige, uforholdsmessige utrøyking av palestinere ikke har blitt klassifisert som terrorhandlinger er fordi de har USA i ryggen. Noe som ikke er så rart i og med at de hjalp jødene med å okkupere Gaza og Vestbredden i utgangspunktet, og senere med å opprette staten Israel. Det som er fascinerende, er det faktum at Palestina ble sjenket jødene av den vestlige verden etter 2. verdenskrig, på en måte som betaling for jødeforfølgelsene, og hva det sier om våre tidligere statslederes menneskesyn når det kommer til arabere og midtøsten.

Kom igjen, folkens; syng med:

Skal vi ta en anti-amerikansk daaaans

Ambassaden blir til Sankthaaaans (bål)

Grip hånda til en du har sjangs (på)

Brenn flagget og sving på din svaaaans! :ratatatat

– Gatas Parlament

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste med alt dette er at VI som normal befolkning kan sitte hjemme og veksle mellom kanalene og nyte at de her usiviliserte tullingene utrydder seg selv og hverandre, og at vi slepper å bruke en jævla krone på ammoen som skal penetrere dem!

Vi har førsterad plass på Robinson YAHOOD survival!

peace!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste med alt dette er at VI som normal befolkning kan sitte hjemme og veksle mellom kanalene og nyte at de her usiviliserte tullingene utrydder seg selv og hverandre, og at vi slepper å bruke en jævla krone på ammoen som skal penetrere dem!

Vi har førsterad plass på Robinson YAHOOD survival!

peace!

Jo, er i grunn enig der... Er vel i grunn ikke et fnugg av bevis på at det har vært fred på noe som helst tidspunkt der nede de siste 4000 åra? Sier litt........

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider