Gå til innhold

Varsellampe for batteri lyser!?

Ranger emnet

Board2-re

Anbefalte innlegg

Varsellampa har begynt å lyse. E litt rart problem, for den lyser bare av og til. Har brukt biln fordet, men har ikke vært plaget med tomt batteri. Kjørte hjem på fredag (tar 2 timer) den lyste hele veien, men bilen stoppet ikke:)

Det e mye sny og dritvær i nord nå. Hadde biln inne i en varm garasje og tinet den ned, da forsvant lampa, men det varte bare en dag ute i kulda!

Dynamoen ble skiftet i fjor. Hva kan dette være? Spennings. reg? Kontaktfeil?

x 87 vw caddy

x 92 Civic VTI sedan

x 88 Golf syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Board2-re

Varsellampa har begynt å lyse. E litt rart problem, for den lyser bare av og til. Har brukt biln fordet, men har ikke vært plaget med tomt batteri. Kjørte hjem på fredag (tar 2 timer) den lyste hele veien, men bilen stoppet ikke:)

Det e mye sny og dritvær i nord nå. Hadde biln inne i en varm garasje og tinet den ned, da forsvant lampa, men det varte bare en dag ute i kulda!

Dynamoen ble skiftet i fjor. Hva kan dette være? Spennings. reg? Kontaktfeil?

Hvis det er fuktig ved batteriet eller ved noe elektrisk så lyser denne..

Noen ganger når jeg vasker bilen og får litt vann gjennom grillen så lyser det i batteri lampa mi.. så tørker det opp igjen så lyser det ikke mer

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne lampa lyser vel når spenninga på batteriet er lav.

Ved vanlig kjøring så skal jo dynamoen lage nok spenning til at denne ikke lyser.

Hvis jeg var deg ville jeg tatt fram multimeteret og målt spenninga på dynamoen - Hvis den er lik spenninga på batteriet (rundt 12v) har du et problem. Hvis den derimot er 14.5 så er det vel bare å tape over det røde lyset.

Når gogolfen min er i dårlig humør og ikke går på alle sylyndrene o.l. så lyser denne lampa når jeg står på tomgang, da er det ikke nok kraft i reima som driver dynamoen - hvis jeg derimot trør gassen i bunn så er alt i orden igjen. Så du kan jo sjekke reima di også.

Korriger meg gjerne for feil - jeg er fersk bileier :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva finner du ut Board-2re ? eller Bård-Tore?

Skift hvertfall børsten før du skifter dynamoen.. billig i innkjøp og denne kan svikte.. enten kan jo børstene være utslitt eller så kan det jo være noe med diodene..

Ta ut børsten (2 stjerne skruer, simpelt) , og sjekk om de er slitt..

Når jeg kjøpte bilen min så lyste det også i ladellyset av og til, men det var bare pga slakk viftereim det da.. ;)

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kimoajajaj

Når jeg kjøpte bilen min så lyste det også i ladellyset av og til, men det var bare pga slakk viftereim det da.. ;)

Bare får å få sagt det:) det heter ikke Viftereim :) det heter visst

dynamoreim ... :) det fikk jeg lært i en tidligere tråd...

".......Heter ikke "viftereim" på Golf II, siden disse bilene alle har

elektrisk vifte, ergo, ingen reim som driver vifta.

Altså ingen viftereim......"

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takke før mange svar! Har stramma reima. Va ikkje det som va feil. Har julefeirie no, så no har eg tid å sjekke børstan. Skal gjøres i dag. Lyse dimmes ned ved turtall så trur det e børstestøv eller slitte børster.

kimoajajaj trur eg møtte deg forje søndag i Bogen! Eg va på tur til jobb i Harstad og du sekkert til Narvik. Må ha vært deg!

x 87 vw caddy

x 92 Civic VTI sedan

x 88 Golf syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider