Gå til innhold

overhaling av motor - innkjøring?

Ranger emnet


eystein

Anbefalte innlegg

takk men.... gav meg ikke noe svar, bare mange forskjellige meniger.................

 

Hva tror du at du skal få her da? Det eneste rette svaret?

 

Her på Bilforumet vil du ikke få annet enn noens meninger og en og annen link til noen som mener at du skal kjøre gørra ut av motoren under innkjøring.

 

Lagrene er fullfilmsmurte og trenger ingen innkjøring. Det er altså kun stempelringer/sylindervegger og kamaksel/ventilløfter som må kjøres inn.

 

Min mening er at du kan kjøre inn ganske tøft, men ikke for lange pull. Ved for langvarig høy belastning vil ikke sylinderveggene få smøring og da vil slitasjen bli for stor. Derfor bør man akselrere og motorbremse vekselvis.

 

Dette betinger at motoren ikke går så magert at du får motorskader eller så fett at drivstoffet vasker sylinderveggene for mye.

 

 

Men det er altså min mening...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gjør som Reodor sier så vent ivertfall til du har skikkelig temperatur på olja, så slipper du G-lader ras..

 

Ja, dette betinger at motoren har oppnådd driftstemperatur. Før selve innkjøringen finner sted har man tatt den første oppstarten, byttet olje og filter, sjekket at det ikke er lekkasjer og denslags.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med reodor her.

Jeg jobber som motor mekaniker og prosedyren vi bruker hvis man skal vere flink er og starte motoren og la den gå i 15min for og få litt temp og få skylt ut div møkk etter overhaling.

Så bytte olje og filter, starte motoren igjen, la den stå på tumgang i 15-30 min og få drifts temp mens man sjekker at alt er tett og div. og etter dette kjører vi motoren i benk på full gass og med max last i 1,5 time også la den kjøle seg ned igjen...

Dette høres brutalt ut men denne metoden og å kjøre pent under innkjøring gir faktisk utslag i benken (vi har prøvd begge deler).

Dette lar seg jo ikke gjøre på vei men full gass i tyngre gir har ingen innvirkning hvis jobben er gjort ordentlig og alt er 100%. Det som også er spess vigtig er og senke hastigheten ved motorbrems.

 

Dette ble kansje rotete men slik gjør vi det på de mindre motorene våre som har motor volum opp til 18liter.

(skips agregater)

99 Audi A6 2,5 Tdi Quatro Chip motor og gir.

89 Corrado 16vt projekt!

(x) 02 Caddy TDI små mods.

 

Turbo is life!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med reodor her.

Jeg jobber som motor mekaniker og prosedyren vi bruker hvis man skal vere flink er og starte motoren og la den gå i 15min for og få litt temp og få skylt ut div møkk etter overhaling.

Så bytte olje og filter, starte motoren igjen, la den stå på tumgang i 15-30 min og få drifts temp mens man sjekker at alt er tett og div. og etter dette kjører vi motoren i benk på full gass og med max last i 1,5 time også la den kjøle seg ned igjen...

Dette høres brutalt ut men denne metoden og å kjøre pent under innkjøring gir faktisk utslag i benken (vi har prøvd begge deler).

Dette lar seg jo ikke gjøre på vei men full gass i tyngre gir har ingen innvirkning hvis jobben er gjort ordentlig og alt er 100%. Det som også er spess vigtig er og senke hastigheten ved motorbrems.

 

Dette ble kansje rotete men slik gjør vi det på de mindre motorene våre som har motor volum opp til 18liter.

(skips agregater)

 

Siden vi er "naboer" burde du kanskje bistå meg med mitt stridsvognmotorprosjekt :)

 

http://www.bilforumet.no/prosjektforum/84681-reodor-f-chevy-van-nothing-beats-cubic-inches.html

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, artig prosjekt!

 

Nå jobber jeg med deutz og MTU men kan ikke si i farta at har jobbet på en slik motor før.

 

Kjenner igjen flere komponenter men motorene jeg vanlig vis jobber på er fra "små" 6 litere til store skips motorer (1,2meter i borring og 2,5meter slaglengde) :)

99 Audi A6 2,5 Tdi Quatro Chip motor og gir.

89 Corrado 16vt projekt!

(x) 02 Caddy TDI små mods.

 

Turbo is life!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, artig prosjekt!

 

Nå jobber jeg med deutz og MTU men kan ikke si i farta at har jobbet på en slik motor før.

 

Kjenner igjen flere komponenter men motorene jeg vanlig vis jobber på er fra "små" 6 litere til store skips motorer (1,2meter i borring og 2,5meter slaglengde) :)

 

Denne MTU-motoren har såvidt meg bekjent kun blitt brukt i stridskjøretøyer, selv om også forsvarsfolk kaller det en ferjemotor :D

 

Du får gi meg et vink dersom du vil bistå meg ifm klargjøring og oppstart. Trenger kyndig hjelp da gitt...

 

Nok OT :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår