Gå til innhold

Startmotor gikk rundt, men motor startet ikke. Byttet batteri, og nå starter den.

Ranger emnet


olegje31

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg fikk ikke start på min Opel Zafira 99-mod da jeg prøvde den en dag nå i romjula. Etter flere gjentatte forsøk gikk den tom for strøm og jeg måtte prøve med startkabler. Nå klarte igjen startmotoren å trekke motoren rundt men bilen startet fortsatt ikke. Jeg fikk tauet bilen til verksted. Der byttet de batteri og nå starter bilen igjen. Det gamle batteriet var like gammelt som bilen.

 

Kan noen prøve å forklare hvorfor den ikke startet da jeg prøvde med startkabler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kablene var like gamle som bilen? Heh.. Nei, merkelig..

Hadde også startvansker på min bil en dag i romjula, men det var på grunn av lite bensin på tanken kombinert med væromslag, så det var nok bare litt kondens. Lot bilen stå til dagen etter, da startet den. Så jeg fikk fyllt opp tanken litt.

 

Hadde du mye bensin på din tank? Kanskje det var det samme som skjedde, og at varmen på verkstedet sammen med nytt batteri gjorde utslaget?! Det kan jo være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du brukte nokre tynne billigkabler? Starteren trekker ganske mykje strøm ved oppstart! (so det er greit med litt tjukke kabler) For å unngå dette kan den andre bilen stå eit kvarter med motoren på og kablene tilkobla.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kan hende bytte av batteriet nullstilte en feil i motorstyringen som hindret motoren i å starte? I så fall var det "bortkastet" å bytte batteriet, du kunne bare ha løsnet batteriklemmen noen minutter. Har vært borti det før, du kan jo ha i bakhodet hvis den ikke starter en annen gang at det kan være verdt å ta av polen en stund før du prøver igjen.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett 10 år gammelt batteri er nok modent for utskifting uansett.....

 

Enig, det var derfor jeg satte anførselstegn rundt "bortkastet"! 10 år er langt over tiden for et batteri spør du meg.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kan hende bytte av batteriet nullstilte en feil i motorstyringen som hindret motoren i å starte? I så fall var det "bortkastet" å bytte batteriet, du kunne bare ha løsnet batteriklemmen noen minutter. Har vært borti det før, du kan jo ha i bakhodet hvis den ikke starter en annen gang at det kan være verdt å ta av polen en stund før du prøver igjen.

 

Denne teorien likte eg best. Det var nemlig et liknende problem med bilen i sommer, da stoppet den i fart. NAF oppdaterte styreenheten og da funket bilen igjen.

 

SÅ da spørs det bare hva slags feil som var der da...

 

Batteriet var sikkert klart for utskifting uansett. litt irriterende å betale verkstedet 1000 kroner for å gjøre det når eg kunne gjort det selv på 5 min da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår