Gå til innhold

Kjølvevæska koker! MB E230

Ranger emnet


stian90

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg kjøpte nylig en Merce E230 som har problemer med koking.

Det startet først med at den kun kunne stå i ca halvt minutt - et minutt før den begynte å koke. Så skjedde det flere ganger under kjøring i 60km/t. Så skifta vi termostat til den som lå inni bilen og da ble den bedre. Men den kokte fremdeles, da etter rundt 2-3 minutter.

 

Så skifta jeg til en ny termostat igjen fra Biltema, en 87 graders. Nå koker den etter ca 5-6 minutter på tomgang når bilen er ca 70 grader ved start og bruker ikke noe lenger tid før den koker selv ute i -10.

 

Har prøvd 3 forskjellige termostater (den ene som satt i til å starte med, en som jeg fant i bilen og en splitter ny fra Biltema).

Radiatoren er splitter ny og bytta ut, vannpumpa ser ut til å fungere da vannet sirkulerer rundt som det skal. Den nye termostaten åpner når den skal og kjølevæska pumpes inn i radiatoren. Kjølevifta på motoren er menkanisk, men virker som den skal. Kjølevæska er nettopp skifta ut.

 

Hva kan være galt? Det er ingen andre tegn på at det kan være toppakninga. Ingen blårøyk, olja var fin, ikke dårlig kompressjon eller dårlig drag i den. Har også hørt at det kan være varmeregisteret.

 

Hva kan være problemet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen går bedre når jeg kjører nå. Den holder jevn temperatur mellom ca 80-85 under kjøring hele tiden uavhengig om det kjøres i 30 eller 100. Går aldri over 90, og termostaten ser ut til å funke fint.

 

Men med en gang jeg stopper og står stille en stund funker tempen rett opp. Istad sto jeg på tomgang å da gikk det vel ca 3 minutter fra 85 til 100 grader og da begynte den å koke.

 

Har nå:

 

- Byttet termostat

- Skifta kjølevæske 2 ganger

- Kjørt gjennom flush i kjølesystemet

- Utelukka luft i kjølesystemet

- Sjekket av viften går som den skal

- Utelukka radiator (ny)

 

Så jeg sitter igjen med to mulige ting igjen:

 

- Defekt/dårlig vannpumpe

- Defekt/dårlig varmeregister

- Gåen toppakning

 

Skal jeg bare selge skiten? Hvis det er toppakninga er det huggern neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men viften er en slurevifte og den sluredelen gir opp av og til.

Sikker på at du har fått ut all luften?

Vannpumpen kan jo være slitt.

Kjenn på akslingen til vannpumpen om der er noe slark.

Tviler på toppakningen, for da hadde den alltid kokt uansett (og det hadde vært et enormt trykk i systemet helt fra du startet bilen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår