stian90 Skrevet Januar 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2009 Hei Jeg kjøpte nylig en Merce E230 som har problemer med koking. Det startet først med at den kun kunne stå i ca halvt minutt - et minutt før den begynte å koke. Så skjedde det flere ganger under kjøring i 60km/t. Så skifta vi termostat til den som lå inni bilen og da ble den bedre. Men den kokte fremdeles, da etter rundt 2-3 minutter. Så skifta jeg til en ny termostat igjen fra Biltema, en 87 graders. Nå koker den etter ca 5-6 minutter på tomgang når bilen er ca 70 grader ved start og bruker ikke noe lenger tid før den koker selv ute i -10. Har prøvd 3 forskjellige termostater (den ene som satt i til å starte med, en som jeg fant i bilen og en splitter ny fra Biltema). Radiatoren er splitter ny og bytta ut, vannpumpa ser ut til å fungere da vannet sirkulerer rundt som det skal. Den nye termostaten åpner når den skal og kjølevæska pumpes inn i radiatoren. Kjølevifta på motoren er menkanisk, men virker som den skal. Kjølevæska er nettopp skifta ut. Hva kan være galt? Det er ingen andre tegn på at det kan være toppakninga. Ingen blårøyk, olja var fin, ikke dårlig kompressjon eller dårlig drag i den. Har også hørt at det kan være varmeregisteret. Hva kan være problemet?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E320 Avantgarde Skrevet Januar 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2009 Det kan være luft i kjølesystemet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inge1 Skrevet Januar 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2009 meget sikker på att det er topp paknings problemer her. trenger ikke se noe på olje eller røk. kan være att kompresjonen går i kjølevannet. men da vil du kunne måle det med en co måler over vann påfyllingen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian90 Skrevet Januar 3, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2009 Bilen går bedre når jeg kjører nå. Den holder jevn temperatur mellom ca 80-85 under kjøring hele tiden uavhengig om det kjøres i 30 eller 100. Går aldri over 90, og termostaten ser ut til å funke fint. Men med en gang jeg stopper og står stille en stund funker tempen rett opp. Istad sto jeg på tomgang å da gikk det vel ca 3 minutter fra 85 til 100 grader og da begynte den å koke. Har nå: - Byttet termostat - Skifta kjølevæske 2 ganger - Kjørt gjennom flush i kjølesystemet - Utelukka luft i kjølesystemet - Sjekket av viften går som den skal - Utelukka radiator (ny) Så jeg sitter igjen med to mulige ting igjen: - Defekt/dårlig vannpumpe - Defekt/dårlig varmeregister - Gåen toppakning Skal jeg bare selge skiten? Hvis det er toppakninga er det huggern neste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E320 Avantgarde Skrevet Januar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2009 Men viften er en slurevifte og den sluredelen gir opp av og til. Sikker på at du har fått ut all luften? Vannpumpen kan jo være slitt. Kjenn på akslingen til vannpumpen om der er noe slark. Tviler på toppakningen, for da hadde den alltid kokt uansett (og det hadde vært et enormt trykk i systemet helt fra du startet bilen). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inge1 Skrevet Januar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2009 men det er jo akkurat sånn den oppfører seg med komp i vannet da! kompresjonen gjør att vannet ikke klarer å sirkulere på tomgang. er sikker på att om du ruser den på tomgang, så går tempen ned igjenn.. garantert topp pakning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommeliten Skrevet Januar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2009 Ville sjekket om viften går før jeg hadde satt igang med å kontrollere toppakningen ihvertfall. Siter Skal det være, så skal det være! 2000 Audi A6 1.9 TDI 2002 Chevrolet Tahoe LT 1994 Ford Mondeo 2,0 GLX 1990 VW Passat GT STV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inge1 Skrevet Januar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2009 tar to min å sjekke om det kommer co i vannet, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.