Gå til innhold

HASTER! Blinking i protectlys samt rar smellelyd..

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

Hallo.. Fikk en feil med anlegget mitt her en dag, plutselig begynte det å skurre som FAEN i høytalerene. (ikke subbene). Var ingen musikk i høytalerene, bare skurr.. Slik skurr man får om man stiller radioen på en kanal som ikke finnes. Slik skurr var det hele tida. Jeg dempa først lyden på spilleren, uten hell, pga skurrelyden var syykt høy. Sikker maxvolum. Slo så av spilleren, uten hell, åpna så panseret å skrudde av sikringa som går fra batteri til forsterkere. Da ble det stilt..

Nå idag tok jeg bilen inn i garasjen for å finne feilen. Kobla forsterkersikringen tilbake, og startet musikken. Spilte opp litt lyd, og gikk bak å så på forsterkeren. Da lyste protectlyset svakt. Enkelte ganger lyste det fullt, men lyden var der fremdeles.

Trodde det var dårlig jord som gjorde dette, så jeg la opp ny fersk jord, med GOD kontakt til karossen. Var ingen forandring. Protectlyset lyser fremdeles, og når jeg skrur av tenninga med musikken på, kommer det en safti smellelyd fra alle høytalerene bortsett fra sub. Har 2 forsterkere, en til diskant og mellomtone, og en til sub. Er kun den til diskant og mellomtone som er vrien nå. Er forresten en JBL Grand Touring Series GTO75.4. Mener jeg. Ser helt lik ut.

4-kanaler ihvertfall. Har brokoblet kanalene, og kjører 2 høytalere på frontutgangen og 4 høytalere på rearutgangen og dette har funka supert i over lang tid. Ca 1 år.

Hva kan være galt?

Håper på raskt svar, da jeg trenger å finne ut av dette nå, da andre biler må inn i garasjen om ikke lenge.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Hvorfor prøve ny signalkabel? Hva kan være galt med den som står i da?

Men mulig du er inne på noe, for mener at det kun er bakhøytalerene som "smeller" når jeg vrir av tenninga. Når jeg vrir av tenninga å springer bak i bagasjen å ser på forsterkeren, ser jeg at den lyser sterkt i protectlyset ett lite sekund.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute å kobla litt nå.. La opp ny +ledning fra fordelingsboksen og til forsterker, samt ny og fersk jording igjen. Da slutta protectlyset å lyse.. Spilte opp ei god stund å så bak på forsterkeren, uten at lyset lyste. Hurra, tenkte jeg... Men neida.. Når jeg fyrte opp bilen, (spilleren slår seg automatisk på via tenning), så kom det noen forferdelige lyder i høytalerene, stoppa motoren, tok ut nøkkelen og gikk bak i bagasjen å så.. Joda, der velta røyken ut.. Gikk frem og tro vekk sikringa til forsterkerene fra batteriet, men røyk jo så klart like godt..

Filma en liten snutt av røyken, men på filmen er det ikke så mye som det var før jeg filma. Hele bagasjen var fylt med røyk..

Tør ikke bruke denna forsterkeren mer, så nå bytter jeg.. Setter inn en litt dårligere 4-kanaler fra blaupunkt.. :p

PS: Lyden på filmen er ikke fra anlegget i bilen. Er fra radioen i garasjen.

th_MOV01094.jpg

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytt forsterker og kast det dritet seie no berre eg.

vist eg va deg ville eg berre prøvd på den enkle måten og kobla cd spelar til pluss fra batteri og jord fra batteri istaden for det tennings greiene og berre lagt alt på nytt opp igjen liksom..kansje signal kabel kan vera dårli og............men ang den røyken ville eg skifta forsterkar for dette virka som en skikkli fasefeil:P

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har glemt av denne tråden jeg..

Fant feilen til hvorfor den gamle forsterkeren gikk opp i røyk.. Var masse kondens nedi på kretskortet der, så det har mest sannsynlig blitt kortsluttning slik..

Har bytta til en gammal blaupunkt-forsterker som såvidt klarer å drive tweeterene, menmen.. :p

Skal ha meg en slik JBL-forsterker igjen.. Aldri vært så fornøyd med en forsterker, som jeg var med den...

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider